Avatar billede jannhomm Nybegynder
03. august 2004 - 20:22 Der er 12 kommentarer

opdatere felter i lukket excel ark

Jeg har problemer med at få access til at arbejde sammen med excel. Jeg overfører tal til excel, der derefter beregnes og tilbageføres til access. Dette kan jeg gøre en gang, næste gang, er det de gamle tal, med mindre jeg holder excel regnearket åbent. Jeg mangler dermed noget kode der kan få excel til at åbne for opdatering af felter uden at åbne excel rigtigt :-)
Avatar billede sjap Praktikant
03. august 2004 - 21:12 #1
Du skal nok være lidt mere detaljeret omkring, hvad det er du gør, og hvor det går galt.

Eventuel kan du søge noget inspiration på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;210288&Product=acc
Avatar billede jannhomm Nybegynder
03. august 2004 - 22:43 #2
jeg eksporterer tal fra access ind i ark b i excel. Jeg importerer herefter tal fra ark c, disse tal kommer fra ark a der er beregnet ud fra de tal som kom fra ark b. Dette lykkes fint første gang, men anden gang jeg sender nye tal til excel er det de samme tal som før jeg modtager, de er dermed ikke blevet opdateret. Det bliver kun opdateret 2. gang hvis jeg holder excel åbent.
Avatar billede sjap Praktikant
03. august 2004 - 22:51 #3
Er du sikker på at objekterne er lukket og gemt, og åbnet eller opdateret? Ellers kan man i Excel opleve at data kun opdateres når et regneark åbnes. Det er muligvis det samme du oplever selvom du måske ikke direkte åbner regnearket.
Avatar billede jannhomm Nybegynder
03. august 2004 - 22:56 #4
jeg har jo excel arket lukket hele tiden, men det lykkes fint første gang. Så vidt jeg kan se er der ikke noget som ikke er gemt.
Avatar billede sjap Praktikant
03. august 2004 - 23:03 #5
Jeg kan jo ikke gætte, hvordan du gør. En mulighed er programkode, hvor regnearket åbnes som et objekt (du kan ikke se noget, men programmet kan). Herved opfattes regnearket af programmet som om det er åbent. Hvis objektet med regnearket ikke får at vide at det skal opdateres, så beholder det bare de nuværende data (dvs. de gamle).
Avatar billede jannhomm Nybegynder
03. august 2004 - 23:07 #6
måske lidt vb kode ville kunne løse det. Mener ellers at have læst engang, at der kunne køres et script der åbnede excel uden at åbne det direkte. ???
Avatar billede sjap Praktikant
03. august 2004 - 23:12 #7
Det er vel i princippet også det der sker i vba-koden.

Jeg skal på køjen nu, men hvis du har lyst til at arbejde videre med vba, så kan du evt. se lidt på nedenstående eksempler

http://www.mvps.org/access/modules/mdl0006.htm
http://www.mvps.org/access/modules/mdl0035.htm
Avatar billede sjap Praktikant
07. august 2004 - 19:05 #8
janhomm
Har du fået løst dit problem?
Avatar billede jannhomm Nybegynder
09. august 2004 - 00:14 #9
Hej sjap ... næ desværre ikke. Har egentligt opgivet nu. Jeg kan ikke få excel til at sende det udregnede resultat tilbage. Har også prøvet med en ASP side, jeg kan fint sende tal, men modtager ikke det opdaterede resultat tilbage. Fx. sender jeg fra siden 10 + 20 .. modtager herefter 30 første gang, men ændrer jeg så mine tal til 20 + 20, så modtager jeg stadig 30. x-(
Avatar billede bak Seniormester
09. august 2004 - 09:13 #10
Hvis excel.exe er lukket kan den selvfølgelig ikke regne. En fil alene kan ikke regne, dertil skal man bruge excel.exe's motor, så første gang bliver excel.exe åbnet (måske skjult, men alligel åbnet).
Hvordan sender du tallene til excel ??? (både 1. og 2. gang)
Avatar billede jannhomm Nybegynder
09. august 2004 - 09:53 #11
jeg sender tal af flere gange, fordi de er to uafhængige regnestykker. Det er jo rart at en regnemaskine kan bruges mere end første gang man tager den ud af æsken.
Avatar billede bak Seniormester
09. august 2004 - 10:05 #12
Jo, men hvis man ikke tænder for den 2. gang kommer man jo ikke langt.
Som sagt så skal excel.exe være åben (skjult eller ej) for kunne lave en udregning. :-)

Man kan fint skrive til en excel-fil og hente data fra den uden excel, men til beregning går går den ikke...