Avatar billede kaffekop Nybegynder
01. august 2004 - 01:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

HDD Prob. ingen bios adgang, og maskinen starter ikke op.

Har et problem med en Seagate 120 Gb (ikke boot-disk) som pludselig ikke fungerer korrekt. Uanset hvordan jeg tilslutter den (Sekundær master/slave, eller primær slave, cable select osv) så kommer jeg aldrig længere end "detecting IDE drives...." ved opstart.

Maskinen står bare stille og jeg kan ikke komme i bios. Piller jeg disken fra, starter den fint op. Har været "heldig" at komme i bios et par gange, men der findes disken ikke.

Jeg er selv rimelig sikker på at den er feset af, men spørgsmålet er om der er nogen der har haft samme prob. som kan afsige dommen, eller om der er et eller andet jeg ikke har prøvet.
Avatar billede wannadoo Nybegynder
01. august 2004 - 01:57 #1
Jeg havde engang en 40 GB Maxtor harddisk, der gjore nøjagtigt det samme. Resultatet var, at jeg gik ned og fik den byttet til en ny (garanti).
Avatar billede kaffekop Nybegynder
01. august 2004 - 01:58 #2
Har også overvejet det, men der ligger nogle ting på den som de ikke skal se...
Avatar billede kaffekop Nybegynder
01. august 2004 - 02:00 #3
Kunne jo også være fedt at få data hevet ud af den, da jeg desværre ikke nåede at tage backup af det hele...
Avatar billede halifax Nybegynder
01. august 2004 - 02:00 #4
Prøv at teste med Seagates Diagnostic Software (SeaTools) som du finder her
http://www.seagate.com/support/disc/utils.html

Så får du vished om fejl på disken.
Avatar billede wannadoo Nybegynder
01. august 2004 - 02:00 #5
Prøv med en magnet. Kør den frem og tilbage, på kryds og tværs. Det skulle ødelægge data'erne derpå.
Avatar billede kaffekop Nybegynder
01. august 2004 - 02:05 #6
>>halifax

Lyder som en plan, men jeg skal lige finde en måde hvorpå jeg kan starte maskinen op med disken tilsluttet, så jeg kan køre diagnostic softwaren.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. august 2004 - 02:06 #7
Du kan prøve om du kan redde data fra den med Handy Recovery - 30 day trail kan downloades
http://www.handyrecovery.com/index.shtml

Eller PC Inspector File Recovery - gratis
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm

Bemærk programmet skal installeres på en anden disk end den, som d<ta skal reddes fra.
Avatar billede kaffekop Nybegynder
01. august 2004 - 02:12 #8
Jeg har også fundet noget som hedder "Stellar Phoenix" som skulle kunne det samme. Jeg skal bare finde en måde at få bootet maskinen med disken tilsluttet.

Er der noget af det software der kan køres fra DOS, så kunne man jo prøve at boote med en startdiskette.... Kan bare ikke lige huske om den fryser INDEN der bliver læst på diskette drevet.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. august 2004 - 13:57 #9
Når det går galt allerede i BIOS ved Detecting IDE Devices, er der noget alvorligt galt med diskens interface, printet i disken. Og når du ikke kan få adgang til den er det svært at hive data (backup) ud af den.

Ender nok med, at du må opgive den disk. Den kan ikke være så gammel. Hvordan ser det ud med garanti/reklamation? Få den byttet.
Avatar billede kaffekop Nybegynder
01. august 2004 - 16:40 #10
Det er lykkes mig at starte op med disken, ved at sætte jumpers til reduceret disk størrelse (32 Gig). Jeg har så kørt en scan med Stellar Phoenix, og fandt så filerne på den primære partition på disken, som er på 58 Gb. Problemet er bare at de filer jeg helst gerne vil have, findes på en udviddet partition og to logiske drev, og dem synes jeg ikke lige at programmet kunne genkende. Så nu skal jeg lige finde noget software som kan søge hele disken igennem, og genkende den udviddet partition med de to logiske drev.

>> halifax
Tror lige jeg tjekker de programmer du foreslog...
Avatar billede kaffekop Nybegynder
01. august 2004 - 16:55 #11
En ting der undrede mig da jeg fik startet op med disken var, at disken fandtes i "denne computer" men da jeg prøvede at åbne den fik jeg at vide at den ikke var formateret...
Avatar billede kaffekop Nybegynder
01. august 2004 - 20:35 #12
Jeg kan ikke lige forklare hvad der gjorde det, men den virker nu...
Efter scanning med Stellar Phoenix, prøvede jeg at fjerne jumperen i disken så den kører som slave. Nu blev disken fundet af min bios i sin fulde størrelse, og den var faktisk tilbage som den var før, partitioneret og med alle filer. PUHA!!!:-)

Jeg har så lagt hele lortet på min eksterne disk, og nu prøver jeg at fjerne den udviddet partition og formatere den som en stor disk. Den virker faktisk stabil nu, selvom jeg lige venter med at bruge den til noget vigtigt...

Hvad kan man så lære af det?!? BACKUP, BACKUP BACKUP!!!
Avatar billede kaffekop Nybegynder
01. august 2004 - 20:36 #13
Lukker :-)