Avatar billede filia Juniormester
28. juli 2004 - 01:35 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Lagring i tiff

Jeg skal købe mit første digitale kamera og undrer mig over, at det tilsyneladende ikke er alle kameraer, der kan lagre tiff, kan det passe?

Eller er det kun et spørgsmål om, hvor meget hukommelse, der er til rådighed?
Avatar billede yellow Nybegynder
28. juli 2004 - 01:49 #1
JPEG er det mest anvendte format i digitalkameraer til en billig/middel pris.
De lidt mere avancerede kan gemme i enten JPEG, TIFF eller RAW.

Det skal dog siges at Fine Quality JPEG er fint nok til langt de flestes behov og fylder betydeligt mindre end et tilsvarende billede i TIFF format.
Er nok mest professionelle fotografer, der er interesserede i TIFF/RAW.
Avatar billede Beach Mester
28. juli 2004 - 03:19 #2
Kan kun være "næsten" enig med Mr. Gul

Men vil man bare lidt mere end bare at "glo" på sine billeder fra et DigiCam så er TIFF klart det bedste udgangspunkt.

TIFF er populært sagt en rå kopi af det billede CCD (chipen) i kameraet tager. Den fylder ganske meget, men der er ikke nogen komprimering af billededata der altid vil forringe billedet.

Hvis et billede taget med et DigiCam kun skal ses på en monitor så er det mere eller mindre umuligt at se forskeld på en let komprimering i f.eks. JPEG i forhold til TIFF, men vil du beskære dine skud, ændre farvebalance mm. så går det meget nemmere i TIFF da billedet ikke er "opdelt" på samme måde som JPEJ.

Udgangspunktet er altid:
Jo mere billededata man har, jo bedere bliver slutresultatet.

Du spør om ikke allle kameraer lagere data i TIFF, svaret er nej!
Hvorfor? Tja... De fleste (kunderne) går efter megazoom, mange billeder og alt muligt andet "pis" man i den virkelige verden ikke kan bruge til en skid:-)

//Beach
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 09:28 #3
De professionelle fotografer går helt klart efter RAW formatet. Fordi
de har nogle mulighed for at justere billedet i Photoshop, som ikke er
muligt med et tilsvarende TIFF billede.

/per
Avatar billede filia Juniormester
28. juli 2004 - 14:51 #4
Hvad kan man da gøre med RAW i Photoshop, som man ikke kan med TIFF? Jeg kender ikke formatet.

I øvrigt skal jeg netop bruge billeder, der både kan beskæres/evt. hentes småting ud fra samt gå pænt op i forstørrelse, gerne til A3, da det drejer sig om billedelementer til professionelle portrætfotografier - som ganske vist gerne må have et 'twist' her og der, men alligevel.
Jeg er under min rejse i digi-kameraer stødt på meget få, der kan lave TIFF, selv dyre kameraer (det kalder jeg alt over ca. 4000,-)kan ikke. Jeg tror, jeg så et HP til en rimelig pris, der kunne, men jeg er altså blevet lidt svimmel efterhånden.
Nogen, der lige kan pege på et eller nogle stykker? Er ellers ved at lande på Sony Cybershot DSC-P100/128 Mb.
kh. filia
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 20:51 #6
Ifølge de kloge hoveder indeholder RAW formatet informationer, om
de forhold billedet blev taget under. Dermed kan Photoshop nemmere
rette de fejl, der opstår under optagelsen af billedet.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 20:59 #7
Sigma SD10 er et af verdens bedste kameraer, hvis du vil
forstørre dine billede uden tab af kvalitet.

Sigma SD10: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=80577

Link til review: http://www.dcresource.com/reviews/sigma/sd10-review/index.shtml

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 21:01 #8
Her kan du læse om teknologien: http://www.dpreview.com/reviews/sigmasd10/

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 21:09 #9
Olympus CAMEDIA E 20P kan lave tiff billeder: http://www.olympus.dk/digital/e20p.htm

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 21:13 #10
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 21:18 #11
Fujifilm FinePix S2 Pro og Fujifilm FinePix S3 Pro kan lave tiff billeder.

Link: http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=fuji_s2%2Cfuji_s3&show=all

/per
Avatar billede filia Juniormester
28. juli 2004 - 21:19 #12
jo, hoejrup, men 10,2 Mp er det dobbelte af, hvad jeg vil lade mig nøje med... Og 12.000,- klassen er sådan lige lidt i overkanten...

;-)=
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 21:21 #13
Avatar billede filia Juniormester
28. juli 2004 - 21:22 #14
- - hov, der kom samtidig nogle links til TIFF-kameraer, tak for det, kigger på det!
:-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 21:23 #15
Du kan købe et Olympus CAMEDIA E 20P til omkring 8000 kr excl. moms.
hos kamerahuset.dk. Men prøv lige først at kontakte dem.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 21:42 #16
Hvis du vil have et Sony, så skal du købe den nyeste model Sony DSC-P93.

Link: http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=sony_dscp93&show=all

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. juli 2004 - 21:45 #17
Canon Digital IXUS: http://www.eksperten.dk/spm/517019

/per
Avatar billede filia Juniormester
28. juli 2004 - 23:02 #18
>>hoejrup: Bortset fra, at prisen er noget lavere på det nyeste Sony, hvad er så (mon) forskellen - kan ikke umiddelbart se nogen - ?
- - -
I øvrigt så har jeg hørt, at optikken er 'omvendt proportional' (på en måde) med opløsningen, dvs. en særligt god optik kan gøre det ud for et par megapixels - - ? (Og omvendt: Dårlig optik kan ikke skjules af en høj opløsning) Dvs. når nu Sony´s Carl Zeiss optik efter sigende er noget specielt, så kan jpg måske godt måle sig med tiff i en forstørrelse??

I øjeblikket står valget mellem
Sony Cybershot DSC-P100 (eller -P93) (Carl Zeiss)
HP Photosmart 945 (8 X optisk zoom)
Olympus Camedia C-50 Zoom (kan lagre TIFF),
alle med 5,1 Mp
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2004 - 10:19 #19
Ingen farve på kamerahuset og en mindre LCD skærm, og så
kan du købe almindelige NiMH batterier til kameraet.
Den anden model anvender et specielt InfoLithium (NP-FR1)
batteri, og det koster sikker mere at skifte ud.

Optikken har helt klart betydning, og derfor vælger prof. fotografer
normalt er spejlrefleks kamera. Men Sony's kameraer laver faktisk meget
flotte billeder.

JPEG er en komprimeringsformat. Men kvaliteten er efterhånden så høj, at
det ikke burde betyde noget.
TIFF kan du læse om her: http://www.ee.cooper.edu/courses/course_pages/past_courses/EE458/TIFF/

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2004 - 10:20 #20
Husk lige på at hvergang du gemmer et jpeg, så bliver kvaliteten
dårligere. Så derfor skal du ændre formatet til TIFF via Photoshop.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2004 - 10:26 #21
Eller huske at gemme dine originale billeder.

/per
Avatar billede filia Juniormester
18. januar 2010 - 16:48 #22
Hej yellow, beach og hoejrup - - bedre sent end aldrig, håber jeg, vil I ikke lægge svar, så jeg kan fordele points som tak for jeres indsats?
På opfordring er jeg i gang med at rydde op i gamle dages ulukkede spørgsmål fra min side og ser til min beklagelse, at det er glippet med points og afslutninger ind imellem.
Jeg beklager - og tak for hjælpen!!!
Avatar billede Beach Mester
18. januar 2010 - 18:22 #23
Ping:-) //Beach
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. januar 2010 - 07:46 #24
Bingo ;-)

/per