Avatar billede trp79 Nybegynder
27. juli 2004 - 21:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er objektorienterede databaser aldrig slået igennem?

Hejsa
Spørgsmålet er egentlig ikke længere end titlen, så hvis folk vil give deres mening til kende vil det være skønt :)

På forhånd tak, mvh
Torben
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2004 - 21:48 #1
Godt spørgsmål.

ingen efterspørgsel => ingen produkter

ingen produkter => ingen efterspørgsel

Hvad kom først hønen eller ægget ?

Der var faktisk meget snak om objektorientered database på samme tid som
objektorienterede sprog begyndte at slå igennem (først i 90'erne).

Men mens objektorienterede sprog slog igennem (C++, Java, C#), så slog
objektorienterede database aldrig igennem.

Det kan der være flere grunde til.

1)  "tilfældighed"

2)  de er ihvertfald delvist en løsning på et problem der ikke eksisterer, da
    relationelle database faktisk løser folks database behov

3)  på det pågældende tidspunkt var database markedet allerede rimeligt
    modent og markedet var delt mellem nogle få store leverandører som
    ikke så nogen fordel i at starte forfra
Avatar billede trp79 Nybegynder
27. juli 2004 - 21:59 #2
Okay, men må indrømme, at jeg syntes det er lidt underlig, at der ikke er nogen efterspørgsler, hvis man ser på http://www.service-architecture.com/object-oriented-databases/ Det er godt nok den eneste side jeg har set omkring OODB, så den kan selvfølgelig være meget farvet. Men dette udsagn "Consider an ODBMS when you have a business need for high performance on complex data. Generally, an ODBMS is a good choice when you have all three factors: business need, high performance, and complex data", burde da kunne trække folk til.

Tror du iøvrigt, at det er noget, som vil slå igennem på et tidspunkt? eller er der andre alternativer til den relationelle database du mener, man vil kunne se i stor stil i fremtiden?

Nu er jeg godt nok gået lidt uden for titlen på spørgsmålet, men bliver lidt nysgerrig. Håber det er iorden.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2004 - 22:06 #3
Det lyder som det rene og skære marketing bullshit.

Jeg har aldrig hørt om en objekt orienteret database levere high performance.

Me dhensyn til koplekse data så har folk lært at leve med relations databaser.

Bl.a. via O/R mapping tools.

Jeg kan ikke se nogen som helst tegn i sol og måned på at et alternativ til
relations databaser skulel slå igennem.

Men smartere folk end mig har taget fejl af udviklingen.

Bill Gates : ingen vil nogensidne få brug for mere end 640 KB RAM i en PC.

Ken Olsen : ingen vil have en computer i deres hjem.
Avatar billede trp79 Nybegynder
27. juli 2004 - 22:27 #4
Hehe.
Men du er nu en vis mand arne - det er der vist ingen tvivl om, så lad os nu se :o)
Mange tak for svarene, mvh
Torben
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2004 - 01:24 #5
Godt spørgsmål og gode indlæg.
At Arne er en vis mand. Ja, eller en viis mand (for at fremme forståelsen)  hehe
;-)