Avatar billede brynjesmeden Praktikant
26. juli 2004 - 17:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Panorama-billeder

Jeg så lige at der er en der spørger om et program til at lave panorama-billeder i og blev lidt nysgerri , jeg kan forstå at man skal ha' et program til at lave det i, men nu kommer spørgsmålet, HVORDAN TAGER MAN BILLEDERNE??? det er sådan at jeg har noget der hedder panorama i mit nye cam. (olympus 410) men der står ikke noget i manualen hvordan man bruger det, er der et sted på nettet hvor man kan læse noget om det???
Håber i kan hjælpe
VH Rune
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. juli 2004 - 17:57 #1
Hvis du skal kunne anvende panorama funktionen, så
skal du købe et Olympus XD Picture card med
panorama-funktion. Desuden skal du købe et kamerastativ. Og
lave en rund skabelon inddelt i streger med ens afstand, der
svarer til antallet af billeder for et panorama.

/per
Avatar billede mahler Nybegynder
26. juli 2004 - 22:30 #2
Pers måde er "den rigtige", men jeg ville nu alligevel foreslå, at du spurgte blandt dem du kender, om de eventuelt måtte have et Canon kamera, og evnetuelt kunne vise dig, hvad man kan med Canon's PhotoStitch.

Jeg har selv 3 Olympus kamerarer, og har forsøgt at tage panoramabilleder med det indbyggede, men uden meget held - billederne bilver okay, men ikke helt hvad jeg kunne tænke mig.

PhotoStitch programmet kræver ikke, at man tager i en panorama mod, men blot at der er  et overlap mellem billederne og forsøger så at sætte dem sammen. Hvis ellers man har stativ, kan man få lavet noge ret flotte billeder (se http://pix.netfactory.dk/isola_bella_udsigt.jpg - det er ikke taget i panorama mode, men på stativ og klippet sammen).

http://homepage.mac.com/troy_stephens/weblog/entry24/content.html
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. juli 2004 - 09:24 #3
mahler>De bedste panoramabilleder laves som one shot. :-)

/per
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
29. juli 2004 - 15:54 #4
Jeg er begyndt at finde ud af det, men har lige et par tillægs spørgsmål, Per du skriver at jeg skal lave en rund skabelon inddelt i streger med ens afstand, der
svarer til antallet af billeder for et panorama. hvordan ved jeg hvor mange billeder et panorama er???, og så skriver du at De bedste panoramabilleder laves som one shot
hvad er det ????
Ps. Du har allerede hjulpet mig langt så derfor vil jeg gi' dig the points
Avatar billede brynjesmeden Praktikant
29. juli 2004 - 16:17 #5
Hej igen det med hvor mange billeder der går til et panorama har jeg lige fundet af, så det behøver du ikke at svare på :-)men du må meget gerne svare på, De bedste panoramabilleder laves som one shot.
På forhånd tak
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2004 - 20:29 #6
Men det kræver et speciel spejl og noget software.

Du kan  læse om det her: http://www.kaidan.com/Detail.bok?no=101

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2004 - 20:30 #7
Velbekommen! Held og lykke med projektet. :-)

/per