Avatar billede 131421 Nybegynder
25. juli 2004 - 03:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvordan styrer man en 3d model?

Hej
jeg har lavet en lille robot i 3ds max, men hvordan laver man et lille spil, hvor jeg f.eks. styre robotten vha. tastaturen? og spillet skal kunne køre uden 3ds, dvs. at man måske vha. et andet program importere den model man har lavet i 3ds. ?? hvis i har nogle gode forslag bedes i venligst at hjælpe den stakkels mig...

på forhånden tak
hilsen
mike
Avatar billede osborne Nybegynder
25. juli 2004 - 16:59 #1
Det nemmeste er nok at bruge en eksisterende spil-engine, f.eks. til Unreal Turnament. Det er også typisk det man gør når man bruger Gmax, så prøv at søge på det så finder du forhåbentlig en del god info om hvordan du får dine egne modeller af figurer, våben osv. ind i et sådan spil.
Avatar billede friiiiis Novice
30. september 2004 - 18:04 #2
Hvis det VIRKELIGT skal være nørdet, så kan du eksportere din model vha. .3ds fil ind i GLSCENE som er en 3D udvidelse til Delphi... Inde i delphi kan du lave dit eget spil etc.... men hvis du ikke kender noget til Delphi og programmering er det noget af en mundfuld... Hvis du kender til Delphi/pascal programmering er rimeligt let at sætte sig ind i GLScene.... GlScene = www.glscene.org
Avatar billede limes_planum Praktikant
16. oktober 2004 - 22:29 #3
Du kan selvfølgelig bruge det simple forfatterværktøj, Director 8.5 (eller fremefter), såfremt du kan fremdrive en trialversion(stærkt tidsbegrænset) af dette, eller købe det (ca. 9000 kr. ved Macromedia)(Har selv brugt Director-skolelicens i 3 år).
Selvom det er den lette metode, er det også en god start, og det lyder som om du lige er begyndt at bevæge ind i noget programmering.
Du kommer til at skulle bruge Director's programmeringssprog Lingo, som er et 3./4. lags/generations-sprog og rimelig overkommeligt for begyndere. Dernæst skal du bruge w3d-eksporter-pluginet, som ligger i studie-versionen af 3ds-Max 6.0.
Du skal dog være opmærksom på, at du støder på en del begrænsninger(hastighed, tekstur, shockwaveplayer-krav osv. - vægfunktion er også lidt tricky(find tut.)) ved brug af Director og dets w3d-funktion, men du snakker om et lille spil og så kan du jo starte her.
Avatar billede osborne Nybegynder
19. marts 2005 - 22:40 #4
lukketid?
Avatar billede osborne Nybegynder
11. marts 2006 - 01:42 #5
Kom du videre med dit robot-spil ?
Avatar billede 131421 Nybegynder
04. september 2006 - 22:34 #6
lukker