Avatar billede angelenglen Nybegynder
23. juli 2004 - 13:44 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Geninstallering af MacOs 9.x

Jeg har en lille iMac som er rimeligt langsom efterhånden fordi der er installeret en masse møj.

Jeg er kommet frem til at det er på tide at formatere og slette alt, og få geninstalleret.

Her er så mit problem, jeg er ultra extremt mac-newbie, så please skriv noget selv børn kan forstå ;) (okay måske lidt overdrevet, but you get the point)

Specs på maskinen:
(så vidt jeg ved)
400Mhz G3 med 96MB RAM. 10 gigs harddisk eller noget i den stil.

Jeg har ikke nogen CD med MacOs på, så hvordan gør jeg? - er sådan en CD nødvendig? og hvis jeg ikke har en, kan jeg så lave en ud fra harddisken eller noget?
-eller ?
Avatar billede morgel Nybegynder
23. juli 2004 - 13:49 #1
Hvis du vil ha' geninstalleret os9, så kræver det naturligvis at du har sådan en cd til rådighed. Er det en dansk eller engelsk version du kører med nu ?
Avatar billede straszek Praktikant
23. juli 2004 - 13:50 #2
Du bliver nødt til at have fat på en os 9.x cd til installationen, ellers kommer du ikke ret langt. Hvis du ikke har en sådan cd, så må du enten købe en, eller prøver at rydde op i alt det møg du har installeret. Du kan evt. hente programmet filebuddy der er udemærket til at rydde op i preferencer og instillinger der ikke længere bruges.
Avatar billede morgel Nybegynder
23. juli 2004 - 13:51 #3
ellers kan du bruge diskværktøjet til at formaterer med.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
23. juli 2004 - 14:48 #4
eftersom computeren kom med macos, har jeg jo et licens. kan man ikke få en ny cd på en eller anden måde?
Avatar billede morgel Nybegynder
23. juli 2004 - 17:14 #5
altså hvis du har købt din mac med os installeret, så kan jeg ikke forestille mig andet end at der burde ha været en installerings cd med, - ellers må du henvende dig hos sælgeren.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
23. juli 2004 - 23:58 #6
Eftersom der er betalt licens osv for den, ville det så være ulovligt hvis jeg fik en kopi af CD'en et eller andet sted fra, og installerede fra den?
-hvis man altså sådan bare kan finde en kopi... ved ikke rigtigt hvor jeg skulle lede lol - men under alle omstændigheder gider jeg ikke lede hvis det ikke engang ville være lovligt.
Avatar billede morgel Nybegynder
24. juli 2004 - 01:03 #7
Det ville under alle omstændigheder være lovligt at hendvende sig i butikken, hvor du har købt iMac'en, -og klage din nød.
Jeg tvivler på at det vil være helt inden for lovens rammer, om du kopierede en anden cd, under de omstændigheder.
Men spørg om det på Apple.dk, -de kan om nogen, give dig det rigtige svar!
Avatar billede angelenglen Nybegynder
24. juli 2004 - 08:55 #8
okay. jeg vil som tak for jeres ideer og kommentarer gerne fordele points mellem jer, så hvis du gider smide et svar morgel :)
Avatar billede straszek Praktikant
24. juli 2004 - 11:59 #9
Avatar billede ferdinand.k Mester
24. juli 2004 - 12:03 #10
Da du købte din mac fik du sandsynligvis en genetablerings-cd med. Mener den bliver kaldt en "TilbagekopieringsCD". Denne smider du i maskinen (når du ellers finder den...), slutter maskinen, og starter den op igen mens du holder tasten "C" nede indtil du ser noget på skærmen... På den facon får du genetableret alle data som din maskine så ud da du fik den... ;-)
Avatar billede morgel Nybegynder
25. juli 2004 - 10:11 #11
jeg svarer!
Avatar billede angelenglen Nybegynder
25. juli 2004 - 22:16 #12
Tak for forslagene :)

ferdinand.k - du får ingen points, for hvis jeg havde haft sådan en cd, ville jeg sikkert have prøvet den som det første (plus jeg skrev "Jeg har ikke nogen CD med MacOs på").
Avatar billede angelenglen Nybegynder
25. juli 2004 - 22:18 #13
mystisk, når jeg prøver at give Straszek og morgel 15 points hver, siger den bare:
"Du har afsat flere point end der er afsat til spørgsmålet."
-så jeg har lidt svært ved at acceptere.... :(
Avatar billede angelenglen Nybegynder
25. juli 2004 - 22:19 #14
hmm fik det til at virke, ved at markere de to på listen og trykke accepter.