Avatar billede davsus Nybegynder
20. juli 2004 - 20:18 Der er 46 kommentarer og
3 løsninger

Nybegynder hjælp til digitalt spejlrefleks kamera!

Hej eksperter!

Jeg tager om små tre måneders tid til Amerika hvor jeg har i sinde at købe et digitalt spejrefleks kamera, pågrund af de billige priser derovre.

Men da jeg er helt ny indenfor dette område, ville jeg blive glad hvis i ville poste nogle links med tests af nogle kameraer, linser osv.

Hvis der er nogle som endda har et par tips eller gode råd i ærmet, som de vil dele vil jeg også blive glad for det!

Jeg udlodder 200 point da jeg finder det meget vigtigt at mine valg på mit udstyr bliver gjordt bedst muligst.

På forhånd tak
Davsus
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. juli 2004 - 20:22 #1
http://www.dpreview.com er nok det bedste site til dette. Forum for special kameraer og meget engagerede brugere, der gerne vil hjælpe og give råd.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. juli 2004 - 20:22 #2
Her kan du sammenligne forskellige kameraer

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Avatar billede davsus Nybegynder
20. juli 2004 - 20:33 #3
Mange tak for det, Dine links ser ud til at være rigtig gode. Måske du også har nogle danske sider?
Avatar billede weblex Nybegynder
20. juli 2004 - 21:04 #4
Måske kan du finde noget her:

http://www.digitalmagasinet.dk/
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. juli 2004 - 21:14 #5
Jeg ville abonnere på magazinet Digital Foto hvis jeg var dig. Det er et glimrende blad, der jævnligt anmelder og sammenligner forskellige kameraer, Jeg mener faktisk at de bl.a. har sammenlignet Canon D300 og Nikon, men jeg husker ikke lige hvilket nummer det var. Husk at du kan låne de gamle numre på det kongelige bibliotek
Avatar billede le_bon Nybegynder
21. juli 2004 - 12:17 #6
Det er altid en god ting med diverse anmeldelser og links osv., men en meget vigtig ting, efter min mening, er at se kameraerne "live", holde dem i sine hænder og mærke tyngden og kvaliteten i de forskellige kameraer. Dette er en meget vigtig ting, ISÆR når vi taler spejlreflekskameraer, da der er meget stor forskel på greb og vægt osv.. Kameraet skal ligge godt i DINE hænder, det kan være ligemeget med hvordan det ligger i foto-peter-fra-fotobladets hænder.
Derfor er mit råd: Smut ind i en kamerabutik, - hvis du bor tæt på Kbh skal du tage ind i Photografica i Skinnergade. - De har ALT i digital spejlrefleks, og frem for alt har de uhørt proffessionelt personale.

Mvh. le_bon
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. juli 2004 - 16:51 #7
Som le_bon rigtig nok siger så er følelsen af kameraet en stor del. men et par tips på vejen kan du da sagtens få.
Køb et ordenlig hus fra starten, ikke noget plasik (f.eks. canons 300D)
sørg for at brugervenligheden af huset er i top (indstilling af lukketid blændetal, kan foretages mens kameraet er for øjet (her ligger Nikons store problem. efter min mening))
Hvis dit kamera skal bruges til all-a-round så pas på med f.eks. sonys digitale spejlrefleks som kører med fast objektiv. det bliver du hurtig træt af hvis du både vil kunne tage mackro billeder og andre billeder.
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. juli 2004 - 16:51 #8
mit bud på et hus til dig er Canons 10D. så husk at kigge lidt på det når du går igennem butikkerne.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2004 - 19:47 #9
husk canons garanti dækker ikke når du køber den i usa

hold dig fra canons consumer model d300

d10 er semi proff
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. juli 2004 - 19:59 #10
jetdirect - er enig med dig i at du skal holde dig væk fra 300D hvis du ønsker ordenlig kvalitet. Men er bestemt ikke enig med din vurdering af D10 er semi-professionelt.
Derfor håber jeg du kan fortælle mig af hvilken grund du ser det som semi-pro og hvilke modeller du kan nævne er pro kameraer (behøver ikke være canon)
Avatar billede le_bon Nybegynder
21. juli 2004 - 21:20 #11
Som triple-x siger: Brugervenligheden er en stor del, men det er min erfaring at det er meget individuelt hvad folk syntes er brugervenlig kontrol. Nogle syntes Canon, andre Nikon, der er igen ingen vej udenom at prøve det selv. (Eneste kamera hvor folk altid er enige om at det kontrollen var umulig, var det gamle filmkamera Nikon F70...meget skidt).

Du må ALDRIG forfalde til et spejlrefleks med indbygget objektiv! Dels er det ikke holdbart, ofte skidt objektiv, hele kameraet er kaput hvis glasset får en ridse, og frem for alt: du har meget begrænsede muligheder for at udvide brændevidden, hvilket du helt sikkert får lyst til når du bliver lidt mere hooked.
Avatar billede triple-x Nybegynder
21. juli 2004 - 21:25 #12
le Bon - skal vi nu ha endnu en diskution ;) denne gang nyt emne... Pas på hva du siger.. Selv nogle af de dygtigste fotografer har fast objektiv på deres kameraer, hvis du kan finde ud af at udnytte det er der udmærket, men kan hurtig blive enig med dig at det er usmart som begynder.

En anden ting er køb et skyfilter koster omkring 400 kroner, det er bedre end at få en ridse i selve obejektivet.
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. juli 2004 - 11:01 #13
triple-x >> He, he, det kan da godt være ;o)

Du må da mene fast brændevidde, ikke fast objektiv. - Jeg er da aldrig stødt på en proffessionel fotograf der bruger et kamera med fast objektiv. Desuden ER tråden også oprettet af en nybegynder, så jeg skal da ikke passe på hvad jeg siger. ;o)

Skyfilter skal man jo altid have, men hvad så når der kommer sand ind i den der skrækkelige zoom, hvor objektivet kører ud og ind som på et kompaktamera? - Jeg har modtaget utallige af den slags kameraer til reperation pga. de zoom-objektiver. - Det er noget skidt!
Avatar billede davsus Nybegynder
22. juli 2004 - 13:02 #14
Tak for de mange svar. Men jeg har lige stadig nogle spørgsmål. Hvad er et objektiv og hvad er et skyfilter?

Har forresten kigget på Nikons D70 som har fået rigtig god kritik. Hvad syntes i om det?
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. juli 2004 - 13:46 #15
Objektiv = Den del af kameraet der indeholder glasset, og udgør den vigtigste del af et kamera.

Skyfilter = Et lille rundt glas der skrues på enden af objektivet. Dels beskytter det glasset i selve objektivet, dels giver det en aaanelse flottere farver, dels fungerer det som UV-filter.

Nikon D70: Nikons svar på Canon 300D, skulle bare være lidt bedre.
Avatar billede triple-x Nybegynder
22. juli 2004 - 14:36 #16
Nikon D70 er kun bedre på NOGEN punkter. D70 er stadig utrolig rodet sat op og knapperne er svære at håndtere med kameraet oppe ved hovedhøjde.

Skyfilter = helt rigtigt som le_bon siger, men du skal dog ikke forvente at kunne se at billedes farver bliver flottere ;) det er stortset kun for at beskytte.

Objektiv- dette marked er utrolig svært at finde ud af, men et godt råd, køb noget der ligner en 24-70 sigma (behøver ikke være så lysstærk) til at starte med, den er ikke helt vildt dyr og du får både fornemmelsen af lidt zoom og meget lidt vidvinkel :)

Le_bon - ang fotografer der bruger fast objektiv findes der nu et par stykker af, og hvis der ikke var det ville der jo ikke være et marked for disse kameraer, da prisen ligger så højt at få normale folk ville købe dem :)

bud på et godt objektiv - http://www.sigma-photo.com/Html/pages/24_70_hf.htm
Avatar billede triple-x Nybegynder
22. juli 2004 - 14:38 #17
lige lidt spam - le bon du skriver du får en del kameraer til reperation, er du faglært?, og har du evt et firma.
Avatar billede davsus Nybegynder
22. juli 2004 - 15:15 #18
Øhh nu kan det godt være mig som spørger dumt, men er objektiv ikke det samme som en linse?
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. juli 2004 - 15:19 #19
triple-x >> Har arbejdet i en kamerabutik i flere år, derfor det med reperationer.

Kan kun bifalde triple-x's forslag til objektiv....24-70mm er en go' brændevidde at starte med. - Og Sigma laver ganske udmærkede objektiver, ofte til en lidt lavere pris end originalmærkerne.
Avatar billede triple-x Nybegynder
22. juli 2004 - 15:20 #20
davsus - jo det er helt korrekt :)

le Bon - ind i mellem til langt lavere priser :)
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. juli 2004 - 15:20 #21
davsus >> Jo, lige præcis! ;o)
Avatar billede triple-x Nybegynder
22. juli 2004 - 15:21 #22
le Bon - haha kom først *GG*
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. juli 2004 - 15:22 #23
Svin!  ;o)
Avatar billede triple-x Nybegynder
22. juli 2004 - 15:26 #24
davsus - når du så først har leget med den linse/objektiv som jeg anbefalede dig, finder du nok hurtig ud af du vil ha lidt mere.
Her vil jeg så foreslå objektiver med fastbrændvidde, og den første jeg synes du skal invistere i er canons 50 mm f 1.8 (hvis du vælger et Canon kamera selvfølgelig)
Avatar billede davsus Nybegynder
22. juli 2004 - 16:32 #25
Nu har jeg tænkt mig at væle et Nikon D70 da jeg har læst gode andmeldelser af den. Jeg fandt nogle stykker på edbpriser.dk, de kan ses her:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=6&Parent=&Producent=401&Max=&Soegeord=D70&Direction315=2&Sorted315=&Direction167=2&Sorted167=&Direction262=2&Sorted262=&Direction157=2&Sorted157=&Direction200=2&Sorted200=&Equal270=&Equal199=&Direction258=2&Sorted258=&Equal202=&Submit.x=8&Submit.y=2

Den første der er der det er uden linse, og hvis det er sådan en jeg vælger, hvilken linse ville i så anbefale at jeg købte?
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. juli 2004 - 16:59 #26
Jeg ville købe den med 18-70mm til 10.508 kr. Det er et frækt objektiv med udmærket lysstyrke til en MEGET billig penge hvis man sammenligner med hvad kamerahuset koster alene.
Avatar billede triple-x Nybegynder
22. juli 2004 - 17:09 #27
Er helt enig med le bolsje :) men kan ikke stå inde for dit kamera hus. Men hvis det er det du har valgt skal jeg ikke sige dig imod. Har dog kun haft mindre gode erfaringer med dette kamera
Avatar billede davsus Nybegynder
22. juli 2004 - 17:27 #28
Le-bon: Nu køber jeg mit kamera i enten Tyskland eller USA så det kan jo godt være at de ikke har den model med hus og linse.

Trible-x: Hvilken dårlige erfaringer har du haft med D70?

Det gode ved d70 syntes jeg, er at der også følger batteri med så man ikke skal invistere i det.
Hvad skal jeg give for en macro objektiv hvis jeg skal tage billeder som dette: http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=85735
Avatar billede triple-x Nybegynder
22. juli 2004 - 17:34 #29
davsus - jeg har de dårlige erfaringer med det at når du står med det og har et godt billede ved øjet. men blændetallet eller lukketiden lige skal justeres lidt så er det bøvlet lige at bruge fingeren til det, efter min mening. hvorimod ved mit canon 10D har jeg et hjul ved pegefingeren og et hjul ved tommefingeren så jeg let kan justere det, mens jeg i selve synsfeltet/displayet får jeg vist hvilke indstilling jeg ændrer ved. Derudover mener jeg også at Canon er utrolig robuste.
Og du får også batteri med ved Canon, udover det kan du ved Canon 10D købe et batterigreb som gør at dit kamera kommer til at ligne Canons 1D og så har du mulighed for at have 2 batterier... dette er en stor fordel hvis du tager mange billeder på højkant. og hvis du ikke har en batterioplader med dig over alt.

Selvom du ikke kan købe det obejektiv med som le bon nævner kan du sagtens købe det ved siden af. ogdet er et rigtig godt all-a-round objektiv.

Derudover synes jeg du lige skal holde dig lidt fra makro fotografering :) ihvertfald hvis du ikke har lyst til at ofre penge på 2 objektiver. det er ikke så smart at købe et godt macro objektiv og kun have dette, hvis du også vil tage billeder af alt mulig andet. Men skal gerne give dig et par gode macro linser.
Avatar billede davsus Nybegynder
22. juli 2004 - 17:40 #30
Nu er jeg så blevet en del klogere :)
Jeg er nu gået tilbage og overvejer at købe Nikon D70 med en 18-70mm  som følger med til den til 10.508 kr. Den tager da også udemærket billeder: http://www.fotokritik.dk/pics/86183.jpg

Hvis jeg så køber det kamera er jeg så klar til at tage foto, og jeg skal altså ikke ud og invistere i andet?

Mht. til Canons EOS 10D som trible-x nævner, så kender jeg en som har det, og han skulle først ud og købe en batterypack samt to batterier ved siden af som samlet kostede 2500,-
Avatar billede triple-x Nybegynder
22. juli 2004 - 17:50 #31
davsus - nej det kan ikke passe. Så har han købt det af en svindler hvis der ikke fulgte et batteri med, ALLE Canons produkter følger der batteri oplader og batteri med, dette er et krav fra Canons side.

Ang at det tager gode billeder kan du ikke se ved at henvise til et billede en fyr har taget, måden at finde ud af om et kamera tager gode billeder ved at gøre som Dpreview.com tage billeder af farver linier og lign. derefter se hvor neutrale de står, og her holder jeg på jo mere neutralt et kamera står jo størrer muligheder har du for at have fuld kontrol over dit kamera. Du kan kigge på Dpreviews tests af kameraer de sidste sider er som regel deres farve tests.

Men skal på ingen måde forhindre dig i at købe et Nikon D70, vil bare mene du kommer til at blive skuffet hvis du ønsker at bruge det meget, så overvej istedet storebroren til D70 som er D100
Avatar billede davsus Nybegynder
22. juli 2004 - 17:56 #32
triple-x: det med batteriet var en misforståelse fra min side :)
le bon: jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du syntes om Nikon D70 med et 18 - 70 obbjektiv siden du nu arbejder med kamerarer
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2004 - 21:26 #33
husk inden du kigger på nikon d70 så er det stadig et plastik kamera som canon d300

jeg kører selv med canon d10 med batteri grip og helt klart canons knapper er bedre placeret og deres meneuer er bedre
Avatar billede le_bon Nybegynder
23. juli 2004 - 12:13 #34
Først og fremmest: Du skal ikke være bange for robustheden på Nikon D70. Nikon er det eneste kameramærke (bortset fra Leica, Contax osv.) der sværger til metalhuse helt ned til model F55. De gør meget ud af at deres kameraer kan holde til noget.

Mht. brugervenligheden og kontrollen over blænde/lukkertid, så er systemet nøjagtig det samme som på triple-x's EOS 10D.

Nikon D70 skal dog ikke sammenlignes med Canon EOS 10D, da denne er prisklassen over, og dermed også kvalitetsklassen over D70. - Og EOS er større og tungere, som en D100. Sammelign i stedet med Canon EOS 300D:

Nikon D70 er et langt hurtigere kamera mht. autofokus, eksponering osv. og har flere genveje i brugermenuen. Altså kameraet hvis du skal tage "action" billeder.

Canon EOS 300D vinder en aaanelse på billedkvalitet, så hvis det er landskabsbilleder og still-billeder er det måske sagen.

Overordnet tror jeg nok jeg vælge Nikon D70 frem for EOS 300D. Syntes det er et lækkert kamera, og Nikon har en kæmpe objektiv "flåde" (Dog ikke ligeså omfattende som Canons, men du kommer aldrig til at bruge mere end højst 5% af den). Vi er faktisk næsten nede ved en smagssag mellem de to kameraer. Men hvis budgettet tillader dig at kigge på EOS 10D o.lign. så skal vi revurdere.

P.S. Nikon D70 skulle holde uhørt lang tid på et sæt batterier!
Avatar billede le_bon Nybegynder
23. juli 2004 - 12:21 #35
Det var vist jetdirect der havde det EOS 10D, ikke triple-x....

Deciderede makro-objektiver er svinedyre. Du kan få nogle objektiver med en såkaldt mokro-funktion, som dog giver langt fra samme flotte resultat. (Må dog indrømme at  fluen fra Fotokritik er ret flot, taget med alm. 90mm med tamron mellemringe. - Superflot endda!)
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. juli 2004 - 13:52 #36
le bon - jeg ligger også inde med et D10 ;)

Du kan ikke helt holde dit ord med at systemet med lukketid og blændestyrring er ens med Canons, muligvis ser det nogenlunde ens ud men hvis du først prøver at holde ved dem føles det bestemt ikke ens... Her bliver vi nok aldrig enige men kan godt gå med til at sige det er en smags sag efterhånden med mindre man går i små detaljer.

hvis du skal vælge mellem EOS 300D og D70 så ville jeg også klart vælge D70. kan ikke lide det plastik stas de har lavet fra Canons side, men de har jo ramt rigtig da det har været et utrolig salgs dygtigt kamera.

Ang den flue må jeg give ret i den er utrolig flot taget og ikke nogen man gør i første forsøg. har dog svært ved at se om der er blevet gjort lidt ved den i Photoshop.
Avatar billede le_bon Nybegynder
23. juli 2004 - 14:08 #37
...jeg vil også have et D10! ;o)
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. juli 2004 - 14:38 #38
le Bon kunne et brugt 1D lokke dig ;) det er desværre ikke mark II derfor det bliver skiftet ud ;)
Avatar billede le_bon Nybegynder
23. juli 2004 - 15:10 #39
He, he! Naahh....Jeg blev for mange år siden bidt af en pervers fetish, der går ud på at samle på gammelt Konica SLR/Hexanon udstyr. (Bare rolig jeg kaster det ikke på mig selv!) Jeg elsker at rende rundt med den helt store rygsæk med alt det gamle tunge udstyr og fotografere. Jeg er lidt bange for at når jeg engang anskaffer mig et digitalt SLR, så ryger mit kære Konica udstyr nederst i skabet, og kommer ikke frem igen. Derfor prøver jeg at skubbe overgangen fra analogt til digitalt SLR så langt frem i tiden for mit eget vedkommende. Nu har jeg jo de feeedeste gamle objektiver, så jeg vil være lidt ked af at skulle oparbejde en helt ny objektiv-park i Canon eller Nikon.

....men jeg vil da gerne høre hvad du skal have for 1D'eren
Avatar billede triple-x Nybegynder
23. juli 2004 - 15:12 #40
Hehe alle har vel en lille fetish når de begynder at interesse sig for denne unikke og smukke verden af billeder ;)
Avatar billede davsus Nybegynder
25. juli 2004 - 19:22 #41
Hej igen.

Jeg takker mange gange for jeres hjælp, okg det har hjulpet mig rigtigt godt på vej. Mange tak!

Mit valg falder nok på et Nikon D70 pågrund af prisen og fordi at jeg har læst mange positive ting om det.

Jeg deler pointene ud alt efter hvor meget hjælp jeg har fået fra den enkelte.
Avatar billede davsus Nybegynder
25. juli 2004 - 19:23 #42
Trible-x, ligger du lige et svar?
Avatar billede triple-x Nybegynder
25. juli 2004 - 19:30 #43
nææh det gør jeg ik ;)
Avatar billede davsus Nybegynder
25. juli 2004 - 19:38 #44
Og hvorfor gør du så ikke det :)?
Avatar billede triple-x Nybegynder
25. juli 2004 - 19:40 #45
davsus - tror jeg har point nok til resten af mit liv her på eksperten...
Avatar billede davsus Nybegynder
25. juli 2004 - 19:43 #46
Jamen hvis det er sådan du vil have det  ;)
Avatar billede triple-x Nybegynder
25. juli 2004 - 19:44 #47
davsus - jaa gi mig smæk *GG* ej del du bare lidt ud til de andre
Avatar billede davsus Nybegynder
25. juli 2004 - 19:44 #48
20point bufferzone
20point weblex
160point le_bon
Avatar billede le_bon Nybegynder
26. juli 2004 - 09:14 #49
Jamen, så siger jeg tak, og god fornøjelse med din nyanskaffelse! Den skal nok bringe dig mange gode timer!

Mvh. le_bon