Avatar billede lasraven Nybegynder
19. juli 2004 - 15:49 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

machintosh nørd kom her :D

jeg skal have en mac maskine til at dele en printer.. også skal jeg kunne se den i windows.. er det en form for program man skal køre for at kunne snakke sammen med machintosh.. og hvordan deler man en printer på en machintosh... ??

hilsen Anders
Avatar billede lasraven Nybegynder
19. juli 2004 - 15:50 #1
altså printe via en en windows computer. igennem mac's delte printer..
Avatar billede tre Nybegynder
19. juli 2004 - 17:00 #2
Avatar billede egonspock Seniormester
19. juli 2004 - 17:15 #3
Hjalp svaret fra tre?  Ellers må du hjælpe med at fortælle hvilken type windows du bruger og hvilket OS du har på din mac.
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 08:05 #4
tre jeg kigger på det her nu.. så jeg vender tilbage senere om det funker...
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 08:38 #5
MAC OS er 8.5 og jeg har windows XP pro
og den guide som du kom med tre var til 10.2 men ellers ville den havde været perfekt.. men mangler de programmer som der relatere til i den guide. :)
Avatar billede tre Nybegynder
20. juli 2004 - 08:50 #6
Hvis du kører 8.5 bliver det ret svært!

Hvis du kørte 8.6 eller nyere kunne jeg anbefale Dave www.thursby.com

Har desværre ingen løsning til 8.5
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 10:35 #7
jeg vil prøve det der thursby kan være det funker  .. men hvordan installere jeg det.. *.img.hxq
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 10:37 #8
og er der noget sted hvor man kan se hvad ip-adresse den har ??? på mac..
Avatar billede tre Nybegynder
20. juli 2004 - 10:40 #9
Du pakker ud med StuffIt
www.aladdinsys.com

Expanderen er gratis
Avatar billede tre Nybegynder
20. juli 2004 - 10:40 #10
IP på Printeren?
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 10:41 #11
nej på selve mac maskinen.. den må vel have en ip-adresse ligesom en windows maskine
Avatar billede tre Nybegynder
20. juli 2004 - 10:44 #12
IP'en finder du i æblemenuen -> Kontrolpanel -> TCP/IP
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 10:45 #13
der står bare at den finder den fra serveren.. der står ikke en ip for eks 192.168.0.1
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 10:45 #14
hvordan kan det være at på pakken står der at det er mac os 8.5 og inde 8.6 ??
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 10:49 #15
havde ikke fået alle skiverne har jeg lige fundet ud af.. der ligger en opdatering nu med 8.6.. hvordan sætter jeg det så op via det program du relaterede til før. både på windows og på mac.. så ville jeg blive glad :)
håber du har tid og lyst..
Avatar billede egonspock Seniormester
20. juli 2004 - 12:11 #16
Det lyder som en meget dyr løsning, selvom det nok er den eneste der virker med OS 8.6. Havde du OS X 10.3 på Mac'en skulle du blot klikke i et felt, der hedder Printerdeling. Og det koster ca. det samme som DAVE. Men det kræver at du har en nyere Mac, en G3 med USB-indgang og med minimum 128 MB RAM, og hvis der er OS 8.5 på den, er det ikke sikkert at der er.
Avatar billede tre Nybegynder
20. juli 2004 - 12:17 #17
Den allerbilligste løsning er nok at sætte printeren på PC'en og dele derfra...

Ellers har egonspock ret i at en opgradering til OS X ville være at foretrække hvis din maskine kan trække det...
Avatar billede egonspock Seniormester
20. juli 2004 - 12:27 #18
Godt set tre! Ja, det ville være endnu billigere :-)
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 13:45 #19
hmm.. der er bare det prob. med den printer... den kører på en kabel som kun sidder i en mac.. det fik jeg ihvertfald at vide. og har heller ikke set sådan en kabel i en com før..

puha en ny mac. det lyder sku dyrt..
tror jeg sku ikke lige at de går med til ;)
men hvad ligger sådan en i nu om dage ca ?
porten fra printeren er et STORT og jeg mener stort COM port.. det er større end dem der plejer at være i en windows maskine..
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 13:48 #20
men jeg tænte på det appletalk . som der ligger på apple 8.6 ved ikke om det er standard eller ej.. kan man ikke bruge det ?

de har haft den til at være mellem station før.. så det skal sku kunne lade sig gøre igen.. men hvordan de gjorde den gang. kan de self ikke huske :D
Avatar billede tre Nybegynder
20. juli 2004 - 13:54 #21
OK.

Jeg tror ikke du kan få en omformer til de gamle apple printer stik.

Hvad med at købe en lille inkjet til 400 kr. til PC'en og lad den køre separat. Hvis din gamle printer står af, kan PC'en jo dele dit nye "vidunder" :-)

En ny mac kan ikke bruges med din gamle printer
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 13:57 #22
jaaa.. men der er lige det problem at det er en grafik maskine.. og den printer på trumler.. som de så kan få over i deres fotomaskine. eller hvad de kaldte den. den bruger slet ikke papir.. men det er det samme som en printer..
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 14:00 #23
den bruger COM port også omformer den til et langt tyndt et.. lidt ligesom et COM port der er trykket flad..
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 14:09 #24
men tror den her apple er meget gammel..
selve netværk tingesten.. kalder det det for har ikke set sådan en før. der kommer et kappel fra apple ps/2 stik og så i den anden ende er der en slags omformer der laver den om til 2 gange coax
det har jeg også prob med at få sat op.
som i nok kan høre så er jeg "big NOOB til apple"
det er første gang jeg leger med det. også tænkte jeg på.. der plejer jo at være så mange flinke herinde.
men jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal få fixet det her..½
Avatar billede tre Nybegynder
20. juli 2004 - 14:14 #25
Føj for den ....

Jeg tror jeg giver op.
Den lyder MEGET gammel.

Er det en LCII eller noget?
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 14:15 #26
hvor kan jeg se det evt..
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 14:15 #27
den hedder power machintosh 7100/80
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 14:33 #28
Avatar billede lasraven Nybegynder
20. juli 2004 - 16:00 #29
NuBus port.. sidder de i de nyere mac maskiner ????
Avatar billede tre Nybegynder
20. juli 2004 - 16:03 #30
Nej - det er et levn fra fortiden...
Avatar billede lasraven Nybegynder
21. juli 2004 - 08:05 #31
jeg siger mange tak for hjælpen. er da kommet lidt videre om hvad det er for en maskine jeg har med at gøre.. så jeg acceptere tre for den grundige hjælpe
har oprettet et nyt område.. så i slipper for mails ;)