Avatar billede mongaard Nybegynder
19. juli 2004 - 13:08 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Billedstørrelse

Hvor høj en opløsning er nødvendig for at få fremkaldt digitale billeder i normalstørrelse? er 800*600 nok? Jeg har ingen planer om at forstørre nogle af billederne, så derfor vil meget gerne nøjes med en minimumopløsning, da jeg kun har et 128 mb kort.

mvh
Kristian
Avatar billede spe Nybegynder
19. juli 2004 - 13:16 #1
Et billede med 800 X600 pixels kan give dig et billede på ca. 7,5 x 5,5 cm i en rimelig kvalitet.
Skal dine billeder være større i cm skal du også højere op i antal pixels.

Læs eventuelt denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/79
Avatar billede mongaard Nybegynder
19. juli 2004 - 13:27 #2
Kameraet er et 4megapixels. Jeg ved ikke meget om digitale billeder, men det virker som overkill at sætte opløsningen højere op. Vil Medium: 1120X840 kunne klare billeder i 10*15 eller skal jeg op i Large: 2272X1704 pixels for at få billeder i go kvalitet?
Avatar billede le_bon Nybegynder
19. juli 2004 - 13:29 #3
Går ud fra at du mener 10 x 15 cm når du skriver "normalstørrelse", og som spe skriver, så er det ikke nok. Du skal op mellem 1,2 - 2,0 mio. pixels før du får en acceptabel kvalitet. - Gerne tæt på 2 mio. pixels.

Mvh. le_bon
Avatar billede le_bon Nybegynder
19. juli 2004 - 13:31 #4
Findes der ikke en mellemting mellem medium og large?
Avatar billede le_bon Nybegynder
19. juli 2004 - 13:34 #5
Large er i hvert fald alt rigeligt, men medium er liiige en anelse for lidt, hvis dit krav er at billederne skal have kvalitet som et almindeligt foto lavet fra negativfilm.
Avatar billede mongaard Nybegynder
19. juli 2004 - 13:34 #6
Jeg har kameraets specs her:

File Format  Still Image: TIFF,JPEG(DCF),DPOF/Movie Clip: AVI(MJPEG) / Voice: WAV
Image Size  Large: 2272X1704 pixels, Medium: 1120X840 pixels,
Small: 544X408 pixels, Photo: 2272X1504 pixels
Capacity(16/32MB)  Large: Super fine 12,Fine 25,Normal 38,TIFF 2/Medium: Super fine 53,Fine 106,Normal 159,TIFF 8
Small: Super fine 225,Fine 451,Normal 676,TIFF 35 / Photo: Super fine 14,Fine 29,Normal 43,TIFF 2

Jeg har ikke kameraet ved hånden, men jeg mener bestemt at 800*600 også er en mulighed, selvom den ikke er på listen... men det er måske bare mig. Kameraet er et Samsung Digimax V4.
Avatar billede spe Nybegynder
19. juli 2004 - 13:38 #7
Medium vil give dig billeder op til 11 x 8 cm i rimelig kvalitet.

Selv tager jeg altid billeder i absolut maksimum kvalitet, hvilket gør at jeg kan have 47 billeder på mit 128 mb kort. Jeg synes ikke det er overkill. Giver mig en stor fleksibilitet, bl.a. til at beskære billeder hvis nu jeg har fået taget billedet med for meget baggrund. Jeg synes det er uhensigtmæssigt at begrænse sine muligheder. En ting er også hvad du gerne vil med dine billeder i dag. Senere kunne du måske have lyst til at bruge billeder anderledes og så er det synd at du har begrænset dig.
Jeg ville hellere investere i endnu et kort.
Avatar billede le_bon Nybegynder
19. juli 2004 - 13:42 #8
Jeg ville nok bruge indstillingen "Photo" på "fine". Dvs. at kameraet komprimerer hvart billederne så de fylder godt 1 MB hver. - Det burde kameraet kunne gøre ordentligt så du kan printe go'e billeder.
Avatar billede mongaard Nybegynder
19. juli 2004 - 13:43 #9
Lyder egentligt ganske fornuftigt. Jeg skruer modvilligt op for opløsningen :)
Tak for hjælpen
Avatar billede le_bon Nybegynder
19. juli 2004 - 13:47 #10
...men jeg kan kun tilslutte mig spe's mening omkrig brug af max kvalitet. Hvad nu hvis du ved en fejl ;o) kommer til at skyde drømmebilledet, og du ikke har mulighed for at lave det større en 10 x 15 cm.? Det ville jeg hade mig selv for, ekstra hukommelseskort er jo ikke så dyre nu om dage.
Avatar billede le_bon Nybegynder
19. juli 2004 - 13:48 #11
Tak for points, og god fornøjelse! c",)