Avatar billede nefetiti Nybegynder
08. juli 2004 - 10:51 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

lsass.exe

når jeg vil opdatere Norton via nettet.
kommer der på et tidspunkt i opdateringen en boks frem og vil lukke ned inden for kort tid oplysningerne i boksen er:
szappname:lsass.exe
C:\windows\system32\lsass.exe stauskode:1073741819
er det bare Norton der driller eller har jeg igen fået virus selvom jeg havde Norton øv!
Avatar billede andersenph Nybegynder
08. juli 2004 - 10:54 #1
Det kunne godt tyde på at du har fået et eller andet ind der ikke skal være der.

http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#hijackthis

http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spybot
Hent disse to programmer
Først spybot. Installer og opdater. Scan og afhjælp det den finder (markeret med rødt)
Derefter henter du hijackthis og scanner og gemmer loggen. Kopier den herind, så kigger vi på den. Du må ikke fixe noget selv.
Avatar billede nefetiti Nybegynder
08. juli 2004 - 10:59 #2
øv! ja dem pøvede jeg også sidst jeg havde blasterworm, jeg har ellers kørt både Norton´s og Adaware, nå men jeg går igang igen :-(
kan jeg lægge disse værktøjer på en diskette?, da maskinen virus er på er på modem og sikkert vil lukke ned midt i det hele!
Avatar billede overchord Nybegynder
08. juli 2004 - 11:01 #3
Nej LSASS er en helt lovligt og normal process.
det staar for: Local Security Authority Service (sidste s??)

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/lsass/
Avatar billede andersenph Nybegynder
08. juli 2004 - 11:04 #4
Ja Lsass tjensten er i sig selv god nok. Men virus eller worms angriber tjenesten og får den til at lukke ned.
Ligesom Blaster gjorde med svchost.exe til remote procedure call....
Avatar billede nefetiti Nybegynder
08. juli 2004 - 11:04 #5
Såh! jeg har ikke virus! det er Norton der ikke vil opdateres eller?
Avatar billede andersenph Nybegynder
08. juli 2004 - 11:07 #6
Du kan godt have virus.
Giv mig en log fil fra hijackthis. Så ser vi.
Vi bruger udelukkelsesmetoden :O)
Avatar billede nefetiti Nybegynder
08. juli 2004 - 11:10 #7
okay! men hvad var svaret på om det kunn være på en diskette?
Avatar billede andersenph Nybegynder
08. juli 2004 - 11:12 #8
Hijack fylder ikke mere end den kan være på en diskette.
spybot er for stor...
Avatar billede nefetiti Nybegynder
08. juli 2004 - 11:14 #9
men jeg vender tilbage!, der går nok nogle dage, da det ikke er min egen maskine.
er det så sådan at point gives, når jeg kommer med logfilen?
Avatar billede andersenph Nybegynder
08. juli 2004 - 11:15 #10
Du skal ikke give point før du har fået den hjælp du har bedt om ;O)

Tag du det bare roligt...
Avatar billede nefetiti Nybegynder
08. juli 2004 - 11:30 #11
cool, jeg vender tilbage til jer 2 :-)
nefetiti
Avatar billede nefetiti Nybegynder
20. juli 2004 - 15:32 #12
Så er jeg med min logfil, kan i se noget?
Logfile of HijackThis v1.98.0
Scan saved at 16:54:31, on 11-07-2004
Platform: Windows XP  (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2600.0000)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\logonui.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\Programmer\Fælles filer\EPSON\EBAPI\SAgent2.exe
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashmaisv.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Programmer\Microsoft Office\Office\FINDFAST.EXE
C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA.EXE
C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\E_S10IC2.EXE
C:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\SpybotSD.exe
E:\hijackthis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.opasia.dk/msie_search.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.get2net.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ashMaiSv] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashmaisv.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - Global Startup: EPSON Status Monitor 3 Environment Check 2.lnk = C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\w32x86\3\E_SRCV02.EXE
O4 - Global Startup: Microsoft Hurtig søgning.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\FINDFAST.EXE
O4 - Global Startup: Microsoft Office-start.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA.EXE
Avatar billede andersenph Nybegynder
20. juli 2004 - 21:20 #13
Du er meget sårbar uden opdateret windows xp. Hent SP1 her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Derefter henter du alle kritiske sikkerhedsopdateringer her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da
Til sidst går du i start -> programmer -> windows update og scanner for opdateringer. Installer dem du får anbefalet.
Avatar billede nefetiti Nybegynder
21. juli 2004 - 08:58 #14
Jeg kan ikke opdatere xp Sp1 af flere årsager!
fandt ud af sidst ved virus blasterworm, har dog lukket det hul i XP.
hvordan ser logfilen ud?
kan du se hvad problemet kan være?
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. juli 2004 - 09:54 #15
Der er ikke spor af noget snavs i den log du har.

Prøv at helt fjerne Norton og geninstaller og opdater.
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. juli 2004 - 09:55 #16
Citat: "Jeg kan ikke opdatere xp Sp1 af flere årsager!"

Hvilke andre årsager er der til at du ikke kan installere SP1?
Avatar billede nefetiti Nybegynder
21. juli 2004 - 09:55 #17
jeg har fjernet Norton og installeret Antivir og adaware
Avatar billede nefetiti Nybegynder
21. juli 2004 - 09:57 #18
vil jeg ikke skrive på nettet :-)
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. juli 2004 - 10:05 #19
Godt, det tænkte jeg nok :O)

Nu skal du høre her:
Du vil blive ved med at få snavs ind på din maskine, sålænge du briúger en PIRATKOPI af XP.
Der er sådan at ligeså snart der kommer en rettelse til windows afsløres der en sårbarhed.
Der kom en rettelse til Remote Procedure Call og svchost.exe. Sårbarheden blev udnyttet til at lave blastervirus.
Den angriber uopdaterede maskiner.

Der kom en rettelse til Lsass.exe. Såbarheden blev udnyttet til at lave Sasservirus.
Den angiber uopdaterede maskiner.
Skal jeg fortsætte eller har du fattet pointen :O)

Næste rettelse resulterer i ny virus, der anbriber de maskiner der ikke er opdateret.

Du vil aldrig have en opdateret maskine, sålænge du har en PIRATKOPI af XP.

Og endnu værre er det at VI hjælpet ikke indehavere af PIRATKOPIER på Eksperten.
Tværtimod anmelder vi dem for at være i besiddelse af dem.
Så bliver din bruger slettet og du kan slet ikke få hjælp.
Overhovedet....

Så jeg synes, sagt i al venskabelighed, at du skulle se at få fat i en lovlig kopi.
Så er vi klar til hver en tid :O)
Avatar billede nefetiti Nybegynder
21. juli 2004 - 10:19 #20
det vil jeg give videre til rette vedkommende, som jeg skrev tidligere, er det ikke min egen maskine, men jeg hjælper til hvor jeg kan venner og bekendte.
jeg har slet ikke XP selv og slet ikke en pirat. nu skal du jo også vide at uskyldige/uvidende mennesker kan købe via Blå Avis og få at vide at alt er ok, det er ikke alle der er bevidste om snyderi.
Avatar billede nefetiti Nybegynder
21. juli 2004 - 10:25 #21
okay! så kan vi vel lukke denne seance :-)
og jeg vil give dig point, hvordan?
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. juli 2004 - 10:28 #22
Det glæder mig at du ikke er besiddelse af en ulovlig kopi :O)
Så må du sende budskabet videre til rette vedkommende.

Jeg lægger et svar og du markerer navnet i boxen til venstre og derefter accepterer du svaret :O)