Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 10:17 Der er 19 kommentarer

Jumpers ved ombytning af harddiske (Slave til Master)

Jeg har en ældre Pentium-3 PC med to harddiske: HD 15 GB (Slave) (=HD1) og HD 30 GB (Master)(HD2). Tidl. var Win2000 installeret på HD2). Jeg har nu formatteret og installeret Win2000 på HD1. Herfter har jeg afmontrret HD2 (som jeg vil bruge et andet sted). Je har forsøgt mig med 4 forskellige jumper-positioner på HD1, som jo nu skal være Master. Men ved opstart får jeg flg. besked:

CPU is unworkable or has been changed.
Detecting IDE Primary Slave .... None
Detecting IDE Secondary Master.. ASUS CD-S400/1
Detecting IDE Secondary Slave .. PCRW804

Kan nogen hjælpe mig??

Vh
Erkero
Avatar billede bartfreak Nybegynder
04. juli 2004 - 10:24 #1
hvad er det for en hd?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 11:04 #3
Prøv at gå i bios og check at der ikke står NONE ved primary master. Den skal stå til Auto.
Jeg bider mærke i at den ikke vises i det du har skrevet.
Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 11:04 #4
Det er en IBM 18 GB. Mon jeg skal ind i BIOS og ændre noget??
Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 11:09 #5
tonnibrandt: Du har ret, der står NONE. Men hvordan ændrer jeg det??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 11:15 #6
Du flytter dig hen i feltet, og trykker pil op/pil ned, eller enter hvor du så kan vælge AUTO.
Det kan også være page up/page down.
Det er forskelligt fra bios til bios. Kig evt. efter hvad der står i bunden af skærmen. Der står tit hvordan du ændrer i felter.

Efterfølgende jumper du den til Master. Såvidt jeg husker er der ikke noget specielt mht ibm diske.
Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 12:16 #7
I BIOS kan jeg under Hard Disk detection vælge 3 forskellige setups. I alle tilfælde kanjeg herefter i BIOS under CMOS se Primary Master som USER (ikke AUTO). Men ved genstart får jeg det samme svar som nævnt i spørgsmålet. ??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 12:30 #8
Ok, så kan den ses i bios. hvis du bruger Harddisk detection i bios vil den automatisk sætte USER ind i CMOS. Meningen var at du HER skulle sætte den til Auto, så burde du kunne se at den bliver set under boot.
Dit problem er et andet sted så.
Prøv at gå i bios og loade Optimal settings og se om det hjælper noget.
Ellers reset bios. Der sidder en jumper i nærheden af batteriet hvor der er 3 ben. Tag strømmen fra og sæt jumperen over de andre to ben i et par sekunder. Sæt den så tilbage igen. Du skal herefter ind i bios igen og loade optimal settings.
Hvis det heller ikke hjalp så skriv ned præcis hvad det er for en disk og skriv det her.
Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 13:00 #9
Der er ikke noget der hedder "Optimal Settings", men derimod  "Load Setup Default" except standard CMOS setup. Det har jeg så gjort, men uden at det ændrer noget.
Når jeg i øvrigt forsøger at fortsætte ved at installere Win2000 (med 4 startdisketter + CD, så ender jeg op et sted, hvor den tilsyneladende har lavet ca 5 partitioner. Og ingen a dem vil den acceptere til Win2000 eller også advarers der om, at jeg sletter et eksisterende styreprogram.
Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 13:06 #10
I øvrigt, jeg kan ikke se batteri eller den jumper, du nævner, hvis jeg skulle forsøge at resette Bios.
På harddsike står:
IBM
Model DJNA-371000,12V 500mA
P/N:25L2659
CHS: 16383/16/63
LBA:35.239.680 Sectors
S/N GRA22829
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 13:06 #11
Hvordan passer størrelsen på harddsiken mht partitionernes størrelse ?
Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 13:14 #12
Det har jeg ikke noteret op; men umiddelbart tror jeg, at summen nogenlunde svarer til de fuld 18 GB. Men det er først når jeg går i  gang med CD-delen af installationen, at jeg kommer dertil
Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 13:24 #13
Der er i øvrigt flg. jumper-muligheder for  Master på harddisken:
Device (0)Master: 16 Heads
Device (0)Master: 15 Heads
Device (0)Master: 2GB clip
Device (0)Master: Auto Spin Disable.

Jeg har senest sat den til den første
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 13:25 #14
Jeg har lidt mistænkt at der ligger noget i bootrecorden på harddisken som den ikke kan lide. Så hvis du har en windows 98 bootdiskette, så prøv at boote på den og fyr kommandoen:
fdisk /mbr
af.
Man kan også gøre det i recovery console med dine windows 2000 disketter, ved at skrive
fixmbr
men vælger du den løsning bør du også køre disse kommandoer:
fixboot
og
chkdsk /r

Mht din sidste kommentar:
Ok, jeg ville nok blot gå videre og vælge c: drevet at installere på, og den bør så spørge om du vil reparere. Det skal du svare ja til. Se om den vil gå videre. Det burde rette alle fejl så windows kan starte bagefter. Problemet tror jeg hænger sammen med at den anden harddisk sad i da du installerede windows 2000.
Hvis du ikke er bleg for at geninstallere, kan du trykke L der hvor partitionerne vises og fjerne alle partitioner og lave en ny og installere windows 2000 derpå. Men du mister selvfølgelig alle data !!!

Jumperne lyder til at sidde rigtigt.
Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 15:54 #15
Nu er det kommet så langt, at den ved opstart fortæller, at IBM HD er Master. Det er bl.a nået ved at bytte om på en jumper på CD-Rom-drevet. MEN, nu siger den:
No disk connected to HPT 366 host adapter. BIOS for HPT 266 not installed. ??

Jeg har ikke kunnet resette BIOS, da jeg ikke kan finde denjumper, du taler om??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 16:51 #16
Her er hvordan jumperne skal sidde.
http://www.hitachigst.com/hdd/support/djna/djnajum.htm

Hvis den sidder alene på kablet skal du sætte den til "shipping default"
Er der en slave på kablet skal du sætte den til "device present"
Avatar billede erkero Nybegynder
04. juli 2004 - 17:32 #17
Tak for hjælpen!! Det virker nu med Windows98. Udslaget var nok enten ombytning af jumpers eller måske især boot på en Win98 dsike + fdisk /mbr.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 18:06 #18
Fint. Jeg lægger lige et svar så :)

(Jeg havde overset at du havde fortalt hvilken harddisk det var og så det først tilsidst. Sorry)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 08:43 #19
Kan spørgsmålet lukkes ?