Avatar billede fixxxer Nybegynder
03. juli 2004 - 01:37 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Karma - fjern det skidt

Nu er det kun fordi jeg alligvel sidder og keder mig (og nok også derfor kiggede under min "Karma") at jeg overhovedet gider misbruge min tid på det her.

Men skal vi lige finde den egentlige grund til hvorfor systemet overhovedet er blevet indført:

Min logik siger mig at det skal være muligt at vurdere hinanden som bruger af Eksperten.dk på en konstruktiv facon, således at vi alle kan bidrage til at Eksperten.dk bliver et endnu bedre sted. Men det betyder desværre også at det skal være muligt at gå i dialog med brugeren som har givet en karma, for at få en dybere forståelse for den kritik der er indgivet til ens bruger.

Når man hverken får en fornuftig kritik, eller afsenders navn, er systemmet komplet ubrugeligt.

En simpel opfordring: Når efterhånden så mange brugere ytrer sig at Karma-systemet bare ikke fungerer optimalt, så mener jeg ærlig talt at systemet skal lukkes ned.

Og så lige til sidst: Er der en bruger der vil stå frem og uddybe deres kritik af min bruger, for så kan jeg bedre gøre noget ved den måde jeg benytter stedet her!
Avatar billede roenving Novice
03. juli 2004 - 01:49 #1
Jeg synes du har for mange x'er i dit nick, hvert af dem må trække en gang fra i karma, ergo har du et maksimum på 25% ...

-- så du skal eddermanemig optræde pænt, for ikke at ryge ned under bunden !-)

Nå, spøg til side, det er mindst tråd nr. 50 om karma siden det indført, og adskillige af dem har haft langt over 100 indlæg ...

-- men meldingen fra borgen er, at karma er kommet for at blive,
-- at man under ingen omstændigheder kommer til at have reference til karmagiver (medmindre vedkommende selv giver det),
-- at sanktionsmulighederne er blevet udvidet til det yderste (at coadmin kan slette krænkende udtalelser i karma med tilhørende karma, men uden at se andet end ordene, hverken hvilken bruger, som har fået karmaen eller hvem som har afgivet tildelingen eller hvornår endsige hvilken rating, som hører til !-)

-- håber det er nok til ikke at genstarte den polemik, som har været de omtalte 50 gange (eller mere !-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juli 2004 - 08:11 #2
roenving>> Skal det forståes sådan at man i fremtiden vil få slettet sin karma, når den er 0 og der slet ikke er kommentar til den!!!
Avatar billede summer Mester
03. juli 2004 - 08:46 #3
Den ene karma-tildeling du har fået fixxxer er desværre symptomatisk for mange karma-afgivelser - de er anonyme. Så længe den mulighed foreligger, vil der for "tid og evighed" være vrøvl og ballade ang. karma. Brugt fornuftigt og efter hensigten - ok - men som anonym -nix
Avatar billede hcma Novice
03. juli 2004 - 08:56 #4
tag ikke karma for mere end det er værd.  Min f.eks. svinger fra meget dårlig til meget god.
Avatar billede dmcn Praktikant
03. juli 2004 - 09:22 #5
james_t_dk : Hvordan får du roenvings kommentar til at sige det? Nej, det betyder ikke at "tomme" karmatildelinger slettes. Det eneste der slettes er kommentarer, der åbenlyst bryder reglerne for sprogbrug eller lign.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juli 2004 - 11:52 #6
n0ormailty>> Ville jeg bryde reglerne hvis jeg begyndte at oprette spørgsmål helt uden tekst?
Avatar billede dmcn Praktikant
03. juli 2004 - 11:53 #7
Hvordan kan du sammenligne karma med spørgsmål?
Avatar billede hcma Novice
03. juli 2004 - 11:56 #8
hvis det er med fuldt overlæg, vil jeg sige JA,
men man kan jo komme til at trykke send, før man har skrevet noget. Så har man jo mulighed for efterfølgende at komme med spørgsmålet / kommentarer
Avatar billede hcma Novice
03. juli 2004 - 11:59 #9
men som n0rmaloty skriver:  har intet med karma at gøre - og dog, man kan jo give dårlig karma (som ikke i.flg. reglerne behøver at være begrundede eller underskrevet) hvis man opdager at en eller anden gentagne gange stiller "tomme" spørgsmål.
Avatar billede dmcn Praktikant
03. juli 2004 - 12:03 #10
catbody : Jeg er ganske sikker på, at ekspertens system kontrollerer om du har udfyldt spørgsmålsfeltet før spørgsmålet (eller manglen på samme) lagres i databasen. :)
Avatar billede roenving Novice
03. juli 2004 - 12:27 #11
>>james_t_dk

Du læser da som fanden læser bibelen ...

Da coadmins kun kan se ordene, hvordan skal vi så kunne tage hensyn til en karmatildeling, når vi ikke har den fjerneste anelse om det er 0 eller 100 ?-)

Men nogel meget store papstykker:

Når man tildeler karma, har man mulighede for at tilknytte en kommentar.

Ordlyden i den kommentar kan anmeldes, og coadmins kan se ordene.

Coadmins kan _ikke_

-- se hvilken karma, der er tildelt
-- se hvem der har tildelt karma
-- se hvem karmaen er tildelt til
-- se hvornår karmaen er tildelt
-- se hvornår anmeldelsen er sket
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juli 2004 - 12:48 #12
roenving>> I skal ikke tage hensyn til karma tildelingen. Hvis der ingen ord er skrevet skal de slettes! Man kan heller ikke give points uden at der er et svar!

Og helt ærligt så syntes jeg bare at det karma system er så ringe! Det kan end ikke beskrives. Det er som at tage på ski ferie til et sted hvor der hverken er vand eller sne! Jeg kan ikke se hvad vi skal bruge det til. Vi har et point system, dem der får points er dem der svare, svare rigtigt og opføre sig ordentligt. Nu har man så ved siden af indført et system hvor man kan give "points" for folks opførsel, eller viden, eller hvad man har lyst til!

Nu er jeg ikke ikke ekspert, men det skal der vel udvikles på inden man kan få det til at virke. Udvikling koster penge! Måske man kunne have omfordelt de penge og brugt dem på at sikre serverne, så i ikke havde være nød til at gøre os alle til pro medlemmer efter det store nedbrud!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juli 2004 - 12:49 #13
Men helt ærligt, ville jeg blive smidt af eksperten hvis jeg oprettede et tomt spørgsmål på 200 points og gav de points til den første der smed et svar?
Avatar billede exp Juniormester
03. juli 2004 - 14:15 #14
james_t_dk >>
"I skal ikke tage hensyn til karma tildelingen. Hvis der ingen ord er skrevet skal de slettes!"

Nej, den bliver _ikke_ slettet!

"Men helt ærligt, ville jeg blive smidt af eksperten hvis jeg oprettede et tomt spørgsmål på 200 points og gav de points til den første der smed et svar?"

Det er ikke umuligt - vi har indført 0-tolerance-politik blandt coadmins, fordi vi simpelthen ikke gider useriøse brugere længere.

mvh
exp/coadmin
Avatar billede fixxxer Nybegynder
03. juli 2004 - 21:44 #15
Jeg kommer lige med mere brænde til bålet...

exp >>
"Det er ikke umuligt - vi har indført 0-tolerance-politik blandt coadmins, fordi vi simpelthen ikke gider useriøse brugere længere."

Er det ikke useriøst at kritisere folk (læs: karam-tildeling) uden brug af et eneste ord? DET burde i have 0-tolerance-politik over for.
Avatar billede roenving Novice
03. juli 2004 - 21:48 #16
Tjah, men når vi ikke har en chance for at vide det ?-)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
03. juli 2004 - 21:53 #17
Citat fra en kommentar af dig selv: "Ordlyden i den kommentar kan anmeldes, og coadmins kan se ordene."

Kan i se ordene kan i vel også se om der ikke er nogen? :P
Avatar billede roenving Novice
03. juli 2004 - 22:02 #18
Det kan da være, at der er en, som fjendtligt har anmeldt en 100% karma uden ord i ...
Avatar billede exp Juniormester
03. juli 2004 - 22:27 #19
fixxxer >>
Jo, det er useriøst, men det kan vi ikke gøre noget ved... retningslinierne er, som retningslinierne er.

Hvis en bruger mener du fortjener 0 i karma, men ikke vil kommentere dette, så står det denne frit for.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
04. juli 2004 - 02:14 #20
exp >> Og det er jo netop her filmen knækker :-) Fuck nu det... det er ikke altid sådan at de features man finder på, er lige vellykkede, og det gælder i højeste grad for eksperten's karma-system. (Hvorfor har så mange brugere - og mange af dem meget kompetente - valgt at lukke deres konto?)
Avatar billede roenving Novice
04. juli 2004 - 02:36 #21
-- og hvorfor har så mange brugere (også mange af dem meget kompetente !-) valgt ikke at ændre deres adfærd ?-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. juli 2004 - 21:28 #22
roenving>> Hvis der er en der giver mig karma, uden at skrive noget, så skal i fjerne den! Det betyder ikke noget om det er 100% eller 0%!
Avatar billede exp Juniormester
05. juli 2004 - 13:54 #23
james_t_dk >>
Hvor står det?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2004 - 15:19 #24
exp>> det står ingen steder, det er et ønske, baseret på Kommentar: roenving

Desuden så er der jo endnu et "voksent" menneske der har givet mig en 0-karma (hvilket er ok) med en tilhørende 0-tekst (hvilket ikke er ok)
Avatar billede exp Juniormester
05. juli 2004 - 15:28 #25
james_t_dk >>
ad 1)
Det sker ikke - retningslinierne er givet fra idg/admins side.

ad 2)
Sådan er det desværre, når man begynder at ytre sin mening... jeg kan kun give dig dette råd:
Ignorer de tomme karmaangivelser.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2004 - 17:19 #26
exp>> Jeg ignorere karma, kan ikke bruge det til noget!

Alle>> En af jer har en kanon tør humor. Hvis jeg bare viste hvem ville jeg give en øl for karma anmeldelse af 5/7 2004 15:22: http://eksperten.dk/bruger.phtml?navn=james_t_dk&option=karma

Jeg vil stadig være modstander af Karma. Jeg vil også stadig brokke mig ved en hver given lejlighed, for hvis man ikke siger noget, så sker der ikke noget. Og når man ikke kan komme igennem på co-admin niveau, så må man udnytte en naturlov som jeg lærte i det danske forsvar...... Men da den slags sprog ikke er tilladt her på eksperten, så kan jeg jo ikke fortælle jer min plan!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2004 - 17:22 #27
Just for the record, hvis jeg kunne få slettet noget af min karma, ville jeg gerne have slettet:
100% - 5/7 2004 17:11
0% - 3/7 2004 23:19
0% - 11/6 2004 16:00

Jeg ville dog beholde:
0% - 5/7 2004 15:22
Fordi humor skal belønnes! ;-)
Avatar billede roenving Novice
05. juli 2004 - 17:23 #28
*lol*
Avatar billede dmcn Praktikant
05. juli 2004 - 17:32 #29
james_t_dk, øl kan leveres på fredag på Edvard Falcks Gade 1, 1569 KBH, og jeg har ændret karmatildelingen til noget jeg synes passer lidt bedre. =)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2004 - 17:42 #30
n0rmality>> Næste gang jeg skal til CPH smider jeg lige et lille hint inden! Men på fredag kan jeg ikke for jeg skal tæske min fætter på golfbanen! Desuden bor jeg så langt mod vest at vi angiver vores adresser i koordinater!

Off topic>> Dyrk lige denne 80 Gb video optager, med egen skærm og mulighed for at tilslutte et 3,3Mpixel kamera. Der er ikke de store chancer for at løbe tør for lagerplads på ferien til Creta: http://www.archos.com/products/av300_series.html
Avatar billede fixxxer Nybegynder
02. september 2004 - 08:26 #31
lukker