Avatar billede eksplayer Nybegynder
02. juli 2004 - 19:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Resize mange billeder?

Hvordan resizer man nemmest mange billeder?

Mit digitalkamera tager billeder med en opløsning på 2272x1704 hvilket giver billeder der er 13,33x10 cm når jeg fremkalder dem.

Jeg vil gerne have billederne fremkaldt i formatet 15x10 cm hvilket betyder at jeg er nødt til at beskære billederne en smule. MEN det er ikke særlig sjovt at gøre det manuelt når man har mange billeder.

Er der nogle der kender et program der kan løse mit problem automatisk? Jeg ved at man i Photoshop kan lave et "Web Photo Gallary" hvor alle ens billeder i en bestemt mappe automatisk resizes - problemet er bare at de max kan blive 450 px.

Jeg vil gerne ændre mine billeder automatisk fra:
2272x1704 til 2272x1514 men hvordan gør jeg?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. juli 2004 - 19:48 #1
prøv irfanview's batch funktion
www.irfanview.com

sådan bruger du batch funktionen
http://www.eksperten.dk/artikler/180

der findes også www.xnview.com
Avatar billede 17196 Nybegynder
02. juli 2004 - 19:58 #2
Du kan også bruge record funktionen i photoshop!
Actions --> Lav nyt layer -->
Så reciezer du billede i den ønskede størrelse, og gemmer det!
Igen i fanen actions, trykker du stop, og så obner du bare et nyt billede, og kører den action du lige har lavet!
Meget nemt :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2004 - 20:23 #3
du må endelig ik kun resize breden, dette vil ødelægge dine billeder fuldstændig, den eneste måde du kan gøre det på er ved at beskære alle billederne ens, fe.eks 1 cm i venstre side og resten i den anden side, og så lave en action som 17196 beskriver kort.

Dog skal du være opmærksom på at alle billeder vil blive beskåret ens så :)
Avatar billede eksplayer Nybegynder
02. juli 2004 - 21:40 #4
triple-x: Hvis vi bruger Photoshop-termer så er det vel ok kun at ændre canvas-size på den ene led - det bliver billederne ikke forvrænget af. Men det er da rigtigt at man ikke kun skal ændre image-size på den ene led. Og så er det vel også top og bund jeg skal tage noget af og ikke siderne ;)

rkhdk og 17196 smid et svar så deler jeg point mellem jer. Jeg kan nemlig se at jeg kommer til at bruge begge løsninger. IrfanView er helt genial både mht. at resize og rename automatisk og det med actions i Photoshop det er også ganske smart - det havde jeg ikke lige tænkt på.

Tak for hjælpen
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2004 - 21:48 #5
eksplayer - canvas size forstår jeg heller ik som resszie men lyder til du har styr på det... dejligt at høre.
Avatar billede stefan_v Nybegynder
12. juli 2004 - 16:19 #6
1) Hvis du vælger 'Custom' i Photoshops web-gallery, kan du selv sætte din størrelse. Også over 450 px.
2) Photoshop har funktionen "Batch..." under Automate. Start med at oprette en Action -> vælg Automate->Batch... Vælg din nyoprettede Action, folderen, som indeholder dine billeder og folderen hvor de skal gemmes.

Done.
Sig til hvis du skal have hjælp til at oprette en action eller andet. Har du fået svar allerede, så luk spørgsmålet. Tak.
Avatar billede eksplayer Nybegynder
12. juli 2004 - 22:44 #7
Jeg vil gerne lukke spørgsmålet og har allede bedt rkhdk og 17196 om at smide et svar da jeg kunne bruge deres svar - men der sker ikke rigtig noget...
Avatar billede triple-x Nybegynder
12. juli 2004 - 23:46 #8
eksplayer - du har snart ventet 14 dage, hvis der går meget længere synes jeg du selv skal ligge et svar og acceptere :)
Avatar billede eksplayer Nybegynder
13. juli 2004 - 21:57 #9
hermed gjort...