Avatar billede mortenfn Nybegynder
27. juni 2004 - 17:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flashram til Canon

Hej

Jeg ved ikke om i kan svarer på dette her, men jeg skal have en ekstra ram til mit Canon IXUS 500 camera. Hvilken hastighed har det medfølgende ramkort, det hedder FC-32Mh. Canon oplyser intet om det. Hvis i ikke ved hastigheden på det medfølgende, kan i så forslå hvad skal jeg så købe?

Hilsen Morten
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. juni 2004 - 17:59 #1
Jeg fik et FC-8M CF kort med til mit IXUS 330, jeg har aldrig brugt det da jeg købte et 128Mb kort istedet (bare et alm. CF)

Dit IXUS 500 bruger Compact Flash (CF) (Type I) som hukommelse
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_s500.asp

Om du køber alm. CF eller Ulta II/Xtreme 40x/Ulra x45, så tvivler jeg på at du vil mærke forskel..

Her kan du se priser på CF kort
http://www.eksperten.dk/priser/hardware/hardwareflash.asp?Soeg=Yes&Producent=Vis+Alle&Soegord=&MaxPris=&Standard=CompactFlash&Size=Vis+Alle
Avatar billede mortenfn Nybegynder
27. juni 2004 - 18:05 #2
Du mener ikke at et hurtigere kort har nogen betydning, ved du hvilken hastighed kortet har - 32X  ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. juni 2004 - 18:32 #3
Det kræver jo også at kameraet kan gemme i den hastighed.. mange af de 40x osv.. er fra en kortlæser til PC'en (ikke den hastighed kameraet gemmer billederne med)

"An IEEE 1394 (Firewire) card reader is just about the single fastest device there is for reading / writing CF cards. It allows us to see the absolute maximum performance of the Compact Flash card. Speeds shown below are a more accurate representation of the actually capability of the card, although many digital cameras are not capable of reading / writing at these speeds (excluding some D-SLR's)."

http://dpreview.com/articles/mediacompare/

Så du kan jo købe Ulta II/Xtreme 40x/Ulra x45, ect hvis du regner med at købet et digitalt SLR senere eller vil have meget hurtig overførsle mellem kortlæser og PC'en.

hvis du ikke har en kortlæser,og du skal overføre mellem kamera og PC, så er det jo begrænset af den usb hastighed kameraet understøtter (hvilket nok er USB 1.1 => 12Mbit -> 12/8 => 1.25Mbyte teoretisk, praksis ca 1Mbyte/sec)

Jeg har et alm. CF kort, hvis jeg overføre mellem kamera og PC (USB 1.1) ligger jeg omkring 700Kbyte/sec og via min kortlæser (USB 2.0) ligger jeg omkring 1.2Mbyte/sec
det er så ca 1 billede i sec.

ang. de 32x
hvis vi tager SanDisk så mener de at 1x = 150Kbyte/sec => 32*150Kbyte = 4,8Mbyte/sec
http://www.sandisk.com/retail/ultra2-cf.asp
Avatar billede mortenfn Nybegynder
27. juni 2004 - 19:43 #4
Jeg regnede den anden dag mig frem til at 1x er = 0,15Mb/sec det samme som du skriver. Jeg er er enig i det vedr. USB som du skriver, jeg bruger 2.0. Der vor min begrænsning ligger lige nu (tror jeg) er: men hvilken hastighed cameraet skriver ramkortet. Jeg vil gå ud fra at det kort der sidder i når man køber cameraet er det hurtigste der passer hertil. Canon skriver ikke hvor hurtigt det kan gemme, så hvis jeg kan finde ud af hvor hurtigt kortet er - så er den vel OK.
Avatar billede mortenfn Nybegynder
15. januar 2005 - 16:47 #5
q