Avatar billede juliefabricius Nybegynder
20. juni 2004 - 14:49 Der er 4 kommentarer

Megapixel CCD eller 3 CCD ?

Jeg har set nærmere på udbuddet af videokameraer til både hobby - og semiprofessionelt brug. - Har også fået et par gode kommentarer og råd - alligevel er der et par spørgsmål, der trænger sig på: Megapixelkameraer må jo selvsagt give en høj billedopløsning, men nogle kameraer er udstyret med 3 stk CCD´er - en til hver grundfarve - og det skulle give den bedste farveseparation. Kan man i en vurdering af billedopløsningen for 3 CCD - kameraer sige, at man adderer pixelantallet for hver CCD til en samlet opløsning eller hvordan fungerer det? Jeg har set relativt dyre kameraer med 3 CCD på (kun!) 540 K  pixel. Har billedet så kun en bedre farveseparation eller er der også en højere opløsning af billedet end et billigt kamera med en singlechip på 540 K  pixel? Har tænkt lidt på Single CCD kameraerne Sony DCR-HC85, Canon MV X 200i, Canon MV X20i, og 3CCD´erne  Panasonic GS120 og GS200. Alle er kompakte og det betyder en del på skiture! Jeg har egentlig slet ikke brug for stillfotokapacitet (har et digitalkamera) eller avancerede redigeringsmuligheder, da jeg anvender PC`en. Kun høj billed - og lydkvalitet. På forhånd tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. juni 2004 - 15:00 #1
Her er lidt af det.

Jo flere pixels du hiver ud af en CCD, jo mere billed støj vil du få. Jo mere en CCD skal lave i relation til farveseperation og høj følertæthed, jo mere stør/fortegningvil der blive.

Et camera med 3 CCD'er er en fordel når vi taler om kvaliteten af billede. Til gengæld er det jo 3 gange så dyrt at sætte 3 CCD i cameraet, hvilket kan være grunden til at du kun ser højopløsnings CCD i de virkelig dyre cameraer, når der er 3 af dem
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
23. juni 2004 - 14:33 #2
Jeg ville gå efter et 3 CCD kamera, hvis jeg altså havde pengene til det. Disse kameraer laver simpelthen klarere billeder med mindre støj og bedre farvegengivelse.

Husk at det egentligt er noget pjat med en videokameraer med flere megapixels's ccd'er i det video alligevel ikke har den store opløsning. Videokameraer med et stort antal megapixels er kun en fordel hvis du vil tage stilbilleder. (Dette er alligevel bedre at gøre med et digitalkamera)
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
23. juni 2004 - 14:36 #3
Altså alle kameraerne optager video i samme opløsning (720x576 px), derfor er det ikke en fordel med eksempelvis en 2 megapixels ccd fremfor en på ca. en halv megapixel.
Avatar billede juliefabricius Nybegynder
24. juni 2004 - 00:46 #4
Tak.