Avatar billede dcgeek Nybegynder
19. juni 2004 - 14:03 Der er 6 kommentarer

Afskaf pointsystemet

Ja, det lyder måske lidt mærkeligt, men pointsystemet virker altså ikke som forventet. Pointsystemet var jo tiltænkt nøjagtigt det samme som kapitalismen: At folk bliver motiveret til at arbejde. Det bliver de bare ikke. Istedet bliver folk desperate, og laver kun arbejdet for pointenes skyld, og svarer, selvom de ikke har forstand på tingene, fordi de er desperate efter points.

Jeg har oplevet dette flere gange. F.eks. har jeg spurgt efter et museum for teknologi og videnskab nær Sjælland, især malmö. Jeg bliver så foreslået, at hvis jeg skal London eller Chicago så kender de noget der. Jamen jeg skal ikke der hen.

Det er bare ét ud af mange eksempler. Derfor bør folk kun svare, hvis de virkelig inderligt ønsker at hjælpe og kender svaret, og at det ikke er pointsene der tæller, men respekten.

Så tænker i jo nok, at det er bedre, at man overhovedet får lidt svar, end slet ikke noget. Nej, så heller ingen svar, for alt andet er bare spild af tid, når man får en mail om, at nogen har svaret en, eller man skal afprøve et eller andet der ikke virker.

Kapitalismen har spillet fallit over for motivering - det har Ekspertens pointsystem også.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
19. juni 2004 - 14:04 #1
whoops (sorry jeg glemte at ændre 15 points til 0) ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2004 - 14:23 #2
I bemeldte spørgsmål, og alle andre spørgsmål, har jeg ikke svaret, for jeg
samler slet ikke på point. Mere. Så din argumentation holder ikke. London og
Chigago var ment humoristisk, da jeg udmærket ved at du ikke skal derhen, men
humor har svært ved at forliges med skriftlig kommunikation.
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. juni 2004 - 14:28 #3
Det holder ikke. Du kan ikke fjerne det som eksperten er bygget op på.
Ja der er nogen som smider om sig med forkerte svar men det er jeg sikker på der ville være aligevel.

Jeg er sikker på at der er nogen der ser det her som lidt af et spil hvor det gælder om at lave en masse point og det behøver ikke være en dårlig ting da det får en masse dygtige brugere til at svare på dit spørgsmål så hurtigt som muligt da de ved at der er andre der gør det samme.

Men du kan jeg altid stille spørgsmål til 0 point.
Avatar billede c-holst Novice
19. juni 2004 - 23:44 #4
jeg tilslutter mig nu også den holdning. Pointene gør tingene lidt sjovere, og der går lidt sport i, at lave gode kommentarer, sætte sig ind i tingene og gøre sit bedste for at hjælpe folk med den viden man nu engang besider eller kan skaffe sig.
Jeg har efter en god rum tid herind fået den vane at lægge mine indlæg som kommentarer, og afvente folks respons. Det synes jeg giver en god tone, og synes folk man har lavet et passende stykke arbejde så beder de som regel også om at man lægger et svar ind. Det tror jeg er en merer og mere udbredt tendens blandt dem der er meget aktive herinde.
personligt er jeg ligeglad med, hvor mange point der er udlovet, jeg besvarer et spørgsmål til 15 point lige så grundigt som et til 200 point. Det handler om, at man laver et stykke hjælpearbejde, og så bliver man belønnet med konkrete point.
En anden anden pointe er, at dem der laver et godt stykke arbejde ret hurtigt udvikler en meget velfortjent respekt, det tror jeg betyder mest for de fleste, pointene er bare et håndfast udtryk for din indsats.

lidt tips.
ignorer eller afvis svar du ikke synes er gode eller irelevante. husk en lille begrundelse
lad være med at hidse dig op hvis du bliver snydt eller trådt over tæerne en gang imellem, sådan er livet. Tænk på hvor kort tid den "slags raketer" de er om at brænde ud
vær med til at opbygge den gode stemning, det fremmer tingene, og man bliver hurtigt en lille smule dus med andre brugere

bare min mening om den sag
Avatar billede ird Praktikant
20. juni 2004 - 09:08 #5
Tommel op c-holst :-)
Avatar billede ird Praktikant
20. juni 2004 - 12:21 #6