Avatar billede brynil Nybegynder
17. juni 2004 - 21:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Redundans - kan det undgås

Kan man knytte en tekst, fx. som en konstant, til en node værdi?

Kan det kun lade sig gøre i et stylesheet?

Jeg tænker på hvordan man kan undgå at skulle rette flere steder i et xml dokument. Forefindes et varenummer 50 gange i et dokument, er det smartest at kunne rette den tilhørende tekst 1 sted.

I en database opretter man en tabel med en relation, men hvordan gøres det i xml?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 21:27 #1
Ja.

Det er ikke så almindeligt men det da sagtens gøres.

<kartotek>
  <postnumre>
    <postnummer nr="6000">
        <by>Kolding</by>
    </postnummer>
  <postnumre>
  <adresser>
    <adresse>
      <vej>Mariegade</vej>
      <postnr>6000</postnr>
    </adresse>
  </adresser>
</kartotek>
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 21:28 #2
Men:

1) det bliver nemt meget upraktisk at arbejde med

2) XML er oftere transport format end original data

Og derfor vil man nok typisk "joine data sammen".
Avatar billede brynil Nybegynder
17. juni 2004 - 21:35 #3
Det ser da ellers fornuftigt nok ud for mig. Jeg har en del gengangere som er nødvendige da de 'parres' med andre numre. Det eneste jeg umiddelbart er stødt på ellers, er at oprette teksten som en konstant i stylesheet, men så skal man jo 'regigere' på 2 dokumenter!

Hvori ligger det upraktiske - jeg kan ikke helt gennemskue det endnu?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 21:37 #4
Det upraktiske kommer ind hvis man skulle få lyst til at "joine" data igen.
Avatar billede brynil Nybegynder
17. juni 2004 - 21:43 #5
Ok - jeg vil ikke sige at jeg blev så meget klogere, men jeg har også en hel del at lære endnu, så det er lagt ind i baghovedet.

Dit eksempel med postnummeret passer faktisk ret godt til mit formål, så det vil jeg anvende.

Det med at 'joine', har det et udtryk der kan søges på i litteraturen? Hvis jeg vil læse lidt om det!

Og husk at lægge et svar !!!
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 21:53 #6
At joine er jo kendt fra databaser og SQL.

SELECT * FROM adresser,postnr WHERE adresser.postnr=postnr.nr

eller

SELECT * FROM adresser LEFT JOIN postnr ON adresser.postnr=postnr.nr
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 21:53 #7
svar
Avatar billede brynil Nybegynder
17. juni 2004 - 21:55 #8
Godt nok - takker for hjælpen!