Avatar billede multicoder Nybegynder
15. juni 2004 - 10:50 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Domino server vil ikke sende mail

Hej

Jeg har lidt problemer med og få min domino 6.5.1 server til og sende mails til andre domæner.

Der kan godt sendes mails mellem brugerne på serveren, men ikke til eksterne adresser som fx navn@firma.dk

Det er som om at den slet ikke prøver og sende dem og den skriver ikke noget i loggen.

pft.
Avatar billede jogii Nybegynder
15. juni 2004 - 11:20 #1
Har du angivet "SMTP Mail Routing" i feltet "Routing Tasks" på serverdokumentet?
Avatar billede multicoder Nybegynder
15. juni 2004 - 11:35 #2
Den var sat til "Mail Routing".

Når jeg laver det om til "SMTP Mail Routing" kommer den med en fejl:
"You must supply a fully qualified work path for the SMTP MTA"
Avatar billede jogii Nybegynder
15. juni 2004 - 14:03 #3
Du må ikke fjerne "Mail Routing". Den skal være begge ting.
Det er dog en underlig fejl du får. SMTPMTA sendte SMTP post i version til og med 4.6. Denne opgave blev fra og med R5 overtaget af Router (den samme som foretager "Mail Routing").
På server-dokumentet faneblad "MTA's" findes indstillinger for R4.x SMTPMTA.
I feltet "MTA Work Path" kan man angive et sted hvor SMTPMTA kunne gemme midlertidige mail-elementer på f.eks. "C:\TEMP\SMTPMTA".
Den fejl du får, kommer den ved gemning af serverdokumentet?
Avatar billede multicoder Nybegynder
15. juni 2004 - 14:46 #4
Hej

Nu har jeg tilføjet SMTP Mail Routing og angivet en ”MTA work path” men det virker stadig ikke.

Kan man ikke få den til og gå i "debug mode" så den skriver noget mere i loggen.
Avatar billede jogii Nybegynder
15. juni 2004 - 15:02 #5
Hvornår får du fejlen?
Er det i konfigureringen af serverdokumentet eller er det under opstarten af serveren?
Avatar billede multicoder Nybegynder
15. juni 2004 - 15:10 #6
Problemet er at når jeg sender mail, så ligger de bare inde i mail.box de kommer aldrig videre.  Der kommer ingen fejl og den skriver heller ikke noget i loggen.

Jeg har set lidt på en anden domino server jeg har, den er kun sat til og bruge "Routing Tasks", så jeg tror næsten at problemet ligger et andet sted.

Jeg er lidt gørn i domino, så det kan nemt bare være en dum lille ting.
Avatar billede jogii Nybegynder
15. juni 2004 - 16:41 #7
Er denne server i samme domæne som den anden server der virker (deler adressebog)?
Har du oprettet et Global Domain dokument? Her angives hvilke overordnede "internet domæner" der er knyttet til Notes domænet.
Avatar billede noteshotline Nybegynder
15. juni 2004 - 22:29 #8
Nu er du ikke på en TDC privat ADSL linie - så er der ikke åbent for port 25!

Prøv med TELNET om du kan få forbindelse til en kendt mailserver på port 25.

På serverdokumentet skal der stå det rigtige navn på serveren i feltet:
Fully qualified Internet host name:    mail.domainxxx.dk

Hvis maskinen reelt har flere navne, kan der sættes flere her, på hvere sin linie.

/Hans Holt
Avatar billede jogii Nybegynder
16. juni 2004 - 08:22 #9
Desuden kan det være en god ide (måske enda et krav?) at have et "Configuration"-dokument, hvor man angiver diverse indstilinger, som kan være fælles for flere servere (gerne alle servere). Det er på "Configuration" hvor man bl.a. lukker for Relaying, tænder for DNSBL-check (simpel SPAM check) og evt. angiver en fast "Relay host" hvor ALT smtp-mail bliver afleveret til (istedet for at aflevere det direkte til modtageren).
Avatar billede multicoder Nybegynder
16. juni 2004 - 13:29 #10
Hej igen

De to servere er ikke i samme domino domæne. Jeg har oprettet et Global Domain dokument med mit Internet domæne.

Den anden server er på samme linje (UNI2) så der skulle ikke være problemer der. Kan også godt telnet på port 25 til en 3. mail server ude i byen.

Det er som om at mail router delen på serveren slet ikke ser de mail der ligger i mail.box som skal ud af huset. burde den ikke også skrive noget i loggen.
Avatar billede jogii Nybegynder
16. juni 2004 - 13:34 #11
Har du et "Configuration Document"?
Avatar billede multicoder Nybegynder
16. juni 2004 - 14:10 #12
det har jeg

"SMTP used when sending messages outside of the local internet domain" er sat til enabled

Ellers er der ikke lavet så meget om her.
Avatar billede jogii Nybegynder
16. juni 2004 - 14:19 #13
Kan du se på serverkonsolen om den prøver at sende?
skriv evt. "SH TA <Return>" (Show Tasks) på konsolen.
Åben evt. LOG.NSF og se under "Miscelanious Events" og "Mail routing events" om den foretager sig noget.
Avatar billede multicoder Nybegynder
16. juni 2004 - 14:26 #14
Den skriver ikke noget i serverkonsolen.
Den skriver heller ikke noget i log.nsf om at den ikke kan sende mails eller at den har prøvet på det. Det står en masse om at den har modtaget mails men ellers ikke noget.

Ud fra sh ta kan jeg se at Router tasken køre
Avatar billede jogii Nybegynder
16. juni 2004 - 14:36 #15
Er dette første (eneste?) server i Notes-domænet?
Er den opgraderet?
Nogle gange ligger der visse konfigurationselementer fra gammel tid, som ikke længere er nødvendige og kan være blokkerende.
Avatar billede multicoder Nybegynder
16. juni 2004 - 14:45 #16
Det er den første.

Den er installeret helt fra bunden på en windows 2003 server.
som standard var der et server dokument og et config dokument, det eneste jeg selv har oprettet er et Global Domain dokument.
Avatar billede jogii Nybegynder
16. juni 2004 - 14:58 #17
Nogle mulige Notes.ini indstillinger:

--------------------------------------------------------------------------------
  SMTPDebugIO  See the link for more detailed information
  SMTPClientDebug  Enables extra logging of SMTP activity in log.nsf - Client only
  SMTPDebugDNSBL  Enables debug of DNS BL lookups when receiving SMTP mail
  SMTPDebug  See the link for more detailed information
  SMTPdebugInfo  Details Pending
Avatar billede jogii Nybegynder
16. juni 2004 - 14:59 #18
Avatar billede vivler Nybegynder
16. juni 2004 - 15:41 #19
Jeg har tidligere oplevet at mail.box fejlede, og omdøbte mail.box til mail.boxback (som backup) og så boote dominoservere. Så danner den selv en ny mail.box, prøv så at sende igen.... Hvis det løser dette, kan du copy/paste fra mail.boxback over i den nye mail.box, men gør det en af gangen, for at finde ud af hvilken mail, der ligger om stopper.
Avatar billede multicoder Nybegynder
16. juni 2004 - 15:52 #20
Det var desværre heller ikke det der skulle til.

Når jeg sender en mail kommer den godt nok ind i mail.box med det samme, men så ligger den bare der.
Den sender ikke en mail tilbage til brugere eller nogte.

mht Debug mode så skriver den stadig ikke rigtig noget det kan bruges til noget i loggen.
Avatar billede notes2c Nybegynder
16. juni 2004 - 23:42 #21
1) Check serverens DNS opsætning
2) Prøv om serveren kan lave nslookup til de domæner som du forsøger at sende til.
3) Prøv om du kan tracer fra server consolen til de eksterne domæner
4) Hvis serveren har flere netkort, sørg for at det primære netkort er sat rigtigt op dns mæssig

Giv evt. respons på de 4 punkter
Avatar billede jogii Nybegynder
17. juni 2004 - 00:35 #22
-noes2c: Router task burde skrive noget på skærmen/loggen vedr. at den prøver og at hostname/domain name could not be resolved bla bla.

Jeg har under omstændigheder set serveren holde visse mails tilbage. Du kan prøve at give konsilkommandoen
    Route <domænenavn.dk>
f.x. ROUTE asmucon.dk
hvis der ligger mail der skal afleveres til asmucon.dk.
Avatar billede notes2c Nybegynder
17. juni 2004 - 09:41 #23
-jogii: Du har ret, det burder routeren, men vi snakker om Domino som til tider ikke altid opføre sig som den burde.

Iøvrigt, hvad er status på de mails som ligger i mail.box "Pending Delivery" eller hvad, og er der det SMTP Connection dokument?
Avatar billede jogii Nybegynder
17. juni 2004 - 09:47 #24
yeps, ConnectionsDocs kan forstyrre i denne sammenhæng. De var nødvendige i R4, de KAN anvendes i D6, men kan også få serveren til at sætte mail på hold.
Kig evt. også efter Domain dokumenter der hedder "*.*", hvilket var nødvendigt i R4.
Avatar billede multicoder Nybegynder
17. juni 2004 - 12:51 #25
Hej
Tak for de mange forslag.

Jeg kan godt lave en nslookup fra serveren, kan også pinge osv.
Der er kun et netkort i maskinen.

Hvis jeg skriver route domæne.dk returnere den ikke noget i konsollen.

Status på de mails som ligger i mail.box er "Pending Message".

Jeg har ikke oprettet et SMTP Connection dokument.
(er ikke 100 på hvad det er, det kan muligvis være noget med det at gøre.)

Det ser ikke ud til at der er dukumenter der hedder noget a la "*.*"
Avatar billede notes2c Nybegynder
17. juni 2004 - 13:15 #26
Hvis trace ikke viser noget virker det som den ikke ved hvad den skal gøre, er det meningen at det er dominoserveren som skal levere posten direkte til modtageren eller går det via en ISP.
Avatar billede multicoder Nybegynder
17. juni 2004 - 13:25 #27
Den skal levere det direkte.
Avatar billede notes2c Nybegynder
17. juni 2004 - 13:32 #28
prøv at lave en telnet til domino på port 25, og prøv at gennemføre en relay post.
Nogle kalder det en helo test.

Kan den det.

Kan man lave reverce lookop på mx recorden.
Avatar billede jogii Nybegynder
17. juni 2004 - 13:42 #29
notes2c, jeg tror stadig det er et konfigspørgsmål. Port 25 vedligeholdes ikke af routeren, men af SMTP task. Så selvom den måtte svare på telnet 25, så siger det ikke noget om hvorfor Routeren ikke vil håndtere mail til @*.* . Det "må" være noget med enten Serverdoc, ConfigDoc, DomainDoc eller ConnectionDoc.
Multicoder, det er garanteret bare en lille ting, men det kræver tilsyneladende at du hidkalder en professionel til at kigge på det. Jeg kan ikke forestille mig at det ikke kan løses "hands and eyes on" på under en time.
Avatar billede notes2c Nybegynder
17. juni 2004 - 13:51 #30
jogii, igen vil jeg give dig ret, det var blot for at sikre at der var hul igennem.

Lidt udelukkelse metode.
Avatar billede multicoder Nybegynder
17. juni 2004 - 14:05 #31
helo testen virker, man kan også godt sende mail til serveren.

Jeg har bare svært ved og forstå at en default installation af en domino server ikke kan sende mails.

Jeg har lige prøvet på en anden box og her har jeg samme problem. kan godt modtage men ikke sende.
Avatar billede jogii Nybegynder
17. juni 2004 - 14:22 #32
Og du er sikker på at på serverdok står følgende:
Routing tasks:    Mail Routing, SMTP Mail Routing ?
"Fully qualified Internet host name" er udfyldt?
Faneblad Ports->Internet ports->Mail->Mail SMTP Outbound->Enabled?
Avatar billede multicoder Nybegynder
22. juni 2004 - 09:36 #33
Hej igen

Nu har jeg fået testet det hele lidt af. Jeg er kommet frem til at problemet kun opstår når jeg er på min linje til UNI2. Når jeg prøver hjemmefra på min ADSL (Tiscali) så virker det fint. Det eneste der er ændret er IPen. Lidt underligt...

Så jeg er kommet dertil at problemet nok alligevel ikke ligger i Dominoen.

men ikke for det så takker jeg for alle de gode råd. Hvis i lige smider et par svar, så er det vist lukketid.
Avatar billede jogii Nybegynder
22. juni 2004 - 09:59 #34
Det var godt nok underligt. Så når du har prøvet at telnette25, har du så gjort det på serveren? Nogle gange har en server (W2K?) problemer med DNS og ROUTE (ip-routertabellen). Ved at skrive ROUTE PRINT kan man se den interne ip-router-tabel. Så virker det fint fra arbejdsstationer, men selv serveren kan ikke.
Avatar billede notes2c Nybegynder
22. juni 2004 - 11:52 #35
OK