Avatar billede brynil Nybegynder
14. juni 2004 - 22:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Strukturering - simpelt

Blandt de eksempler jeg (som begynder)kigger på har alle en rimelig enkel opbygning. Jeg har ikke kunnet finde et eksempel på nedenstående, så for ikke at fortsætte ad et forkert spor vil jeg gerne høre om det er noget der bør undgås. Og gerne hvorfor!

<root>
  <overskrift>skal denne tekst ned i sin egen tag
      <punkt1>tekst</punkt1>
      <punkt2>og gælder det også for denne tekst
        <underpunkt>tekst</underpunkt>
      </punkt2>
  </overskrift>
</root>

Spørgsmålet er nok: bør man altid umiddelbart lukke tekst inde i tags og oprette yderligere tag-sæt for at undgå sådanne 'løse ender'? Jeg ved godt der skal være sluttags, men er lidt usikker på hvordan de bør sættes.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2004 - 22:48 #1
Jeg ville lave det som:

<root>
  <overskrift>
      <selveoverskrift>skal denne tekst ned i sin egen tag</selveoverskrift>
      <punkt1>tekst</punkt1>
      <punkt2>
        <punkt2krop>og gælder det også for denne tekst</punkt2krop>
        <underpunkt>tekst</underpunkt>
      </punkt2>
  </overskrift>
</root>

således at et element enten kun består af tekst eller kun består af andre elementer.
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juni 2004 - 22:48 #2
Jeg vil ikke anbefale det da det kan gøre det sværere at parse og det er hvis du spørger mig ikke nogen pæn struktur.
du får et start element.. noget text og så starter der lige pludselig nogen nye elementer uden af du har fået end element på det første.
jeg ville gøre noget i denne retning.
<root>
<artikel id="1">
  <overskrift>skal denne tekst ned i sin egen tag </overskrift>
      <punkt1>tekst</punkt1>
      <punkt2>
        <underpunkt>tekst</underpunkt>
      </punkt2>
</artikel>
</root>
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juni 2004 - 22:56 #3
ja eller som arne gør.. bare det ikke kommer "løs" text inde i komplekst element ;)
Avatar billede brynil Nybegynder
14. juni 2004 - 22:59 #4
Det var lige det jeg var ude efter. Tak for hjælpen begge.
Jeg vil smide points 40/10 (10 fordi du kom sidst simonvalter og ikke havde mit punkt 2 med ;-)

Så hvis i er ok med det så læg svar!
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2004 - 23:01 #5
svar
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juni 2004 - 23:13 #6
Var lige væk men det er ok med mig at arne snupper dem ;)
Avatar billede brynil Nybegynder
14. juni 2004 - 23:22 #7
Ok tak - det er nok heller ikke det sidste spm i kan hjælpe mig med, så det kan godtgøres senere!
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2004 - 07:24 #8