Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2004 - 20:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Egen NAS Server - NAS software

Jeg har en ønske om at få mere lagerplads og har set lidt på en Nas løsning. Men da jeg kun skal bruge den privat, vil jeg ikke ofre flere titusinde kroner. Så derfor:

Er det muligt at lave sin egen Nas server?

Her tænker jeg på at smide en bunke harddisk i et kabinet og installere noget Nas software (meget gerne opensource software).
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2004 - 20:11 #1
Hvis der er nogle der kender en billig(3-5000 dkr) og evt skalerbar Nas server vil det også hjælpe.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. juni 2004 - 20:13 #2
hmm jeg har godt nok glemt ligenu hvad forskellen på SAN og NAS er, men hvis det ikke er afgørende for dig, så kan du lave et udemærket SAN med Samba til Linux og eventuelt en tynd/hardened installation.
Der findes faktisk små SAN produkter derude som er baseret på embedded Linux + Samba + en Laptop hdd, og de er ovenikøbet billige, men selvf er kapaciteten ikke så høj på en hdd i laptop form factor.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2004 - 20:31 #3
Samme her. Jeg er heller ikke lige stiv i forskellen mellem san/nas. Men det er også godt det samme bare jeg kan smide x harddisk sammen.

Har du evt. nogle links?
Avatar billede strych9 Praktikant
12. juni 2004 - 21:50 #4
hmm jeg kan godt researche på det, men så vil jeg gerne vide hvor meget kapacitet du er ude efter og hvilke typer klienter der skal benytte løsningen? Er det feks godt nok at lagerpladsen bare figurerer som en række SMB shares (principielt det samme som Windows fildeling)?
Avatar billede strych9 Praktikant
12. juni 2004 - 22:28 #5
Jeg fandt iøvrigt lige denne her som ridser forskellene mellem SAN og NAS op: http://www.nas-san.com/differ.html
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2004 - 22:34 #6
Det skal som sagt bruges i et privat netwærk. Hastigheden er ikke så vigtigt da der kun er 3 klienter. Jeg havde tænkt mig at bruge en lidt ældre pc og 2-4 hd à ca. 200gb.

Og tak for linket.

PS. jeg vil først være tilbage ved min pc på mandag.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2004 - 09:14 #7
lukker
Avatar billede snabeljan Nybegynder
20. juni 2004 - 21:12 #8
Gansk kort kan man sige at en NAS server er en alm. filserver, normalt dog med lidt flere protokoller såsom HTTP, FTP indbygget. Men en almindelig RedHat Linux kan gøre det. Standardinstallationen (som tager ca. ½ time at installere) HAR samba integreret, så du nærmest ikke behøver at gøre noget, for at få det til at virke.

Mvh
SnabelJan