Avatar billede martin_moth Mester
10. juni 2004 - 14:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

2D snap i 3D tegning i AutoCAD

Jeg vil gerne, at jeg kan sætte, at alle de punkter jeg snapper til snapper til z=0, uanset hvilken z-værdi de i virkeligheden har.

I MicroStation kan man "låse" z-aksen, så alle punkter man snapper til ligger med en bestemt z-værdi (f.eks. z=0). Den lås kan man så åbne og lukke. Kan man ikke noget andet i AutoCAD (eller er MicroStation også på det punkt overlegen ;o)

Jeg ved, at man i Autocad kan bruge at man skriver .xy, hvorefter den svarer Need z, som man så kan taste til 0. Men det er ufatteligt meget tasteri, hvis jeg vil snappe til 20 punkter i træk, og desuden kan jeg ikke få det til at virke på mere end et punbkt ad gangen....

Hvordan gør man - F.eks. tegner en PLAN trekant, ved at tegne linier mellem 3 punkter, der ligger med forskellig z-værdi?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
10. juni 2004 - 15:53 #1
Nej, du kan ikke "låse" z-værdien i autocad.
- men det er faktisk rimelig hurtigt ordnet. Du tegner bare din trekant uden at tænke på z-værdier. Når du har gjort det, markerer du bare de tre linier (så de bliver "highlight'ede"), trykker ctrl-1, finder linien med z-værdier (som sikkert vil være tom, hvis de tre linier ikke har samme z over det hele), og taster 0 i denne linie. Så har det hele fået samme z-værdi (i dette tilfælde = 0). Ctrl-1 lukker dialogboksen igen.
Avatar billede martin_moth Mester
10. juni 2004 - 17:32 #2
Se - der var noget der kunen bruges!!!!

Tester lige
Avatar billede martin_moth Mester
10. juni 2004 - 17:36 #3
Nå ja - det du mener er, at jeg bare indtaster nye z-værdier i properties vinduet.

Det virker fint nok, men hvis problemet f.eks. er, at jeg vil måle trekantens plane areal, uden at ændre den (det kunne jo være, at den skulle være "skæv"), virker AREA funktionen ikke, fordi jeg ikke snapper til punkter i samme plan.

Bare et eksempel, der kan være masser af andre gange hvor man har behov for at snappe til en bestemt Z....
Avatar billede martin_moth Mester
20. oktober 2004 - 09:24 #4
Kan det løses?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
20. oktober 2004 - 11:49 #5
Ups Martin - jeg var slet ikke opmærksom på, at der lå et spg. og ventede på svar.

Lige umiddelbart er der da ihvertfald to ting du kan gøre.
1. Udføre proceduren som ovenfor, måle arealet og UNDO tilbage til udgangspositionen.
2. Vælge din kommando (DIST, AREA ell. lign.) og når du bli'r bedt om at angive et pkt., skriver du .xy <ENTER> - så spørges der til XY af hvad, og du vælger nu f.eks. endpoint af en af linierne. Nu har du fået X- og Y-værdien og der spørges til Z. Her svarer du bare 0.
Således kan du fortsætte rundt til alle hjørnerne i din figur. Det lyder mere bøvlet end det egentlig er, når man lige har prøvet det et par gange. Prøv selv c",)
Avatar billede martin_moth Mester
20. oktober 2004 - 14:04 #6
Øv

I microstation kan man slå til og fra, om man vil "snappe i dybden"

Ovenstående lyder ikke bare lidt, men MEGET besværligt. Jeg har i mit arbejde behov for hele tiden at tegne i 2D, selvom om grundlaget, jeg snapper til når jeg tegner, ikek ligger plant.

Måske skulle jeg bare bruge MicroStation, der er efterhånden så mange ting man ikek kan i Autocad som man kan i MicroStation.  Plan snap er bare en af dem.

Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 23:32 #7
Her til kan jo nævnes at AutoCAD jo har den irriterende ulempe at man er tvunget til at arbejde i 3D altid, det er jo endnu en af Microstations fordele, skal man kun arbejde i 2D tja så vælger man jo bare en 2D seed file :-)
så ja AutoCAD det er da godt til mange ting men ja drenge og piger skal i lave rigtig CAD så er det nok ikke så skidt at kigge på MicroStation.
Avatar billede ilulf Nybegynder
08. juni 2011 - 14:25 #8
Svaret er ikke længere gyldigt.
Siden AutoCad 2006 kan man godt "låse" z-værdien.

Man skal benytte sig af systemvariablen OSNAPZ (sættes til 1) sammen med "default elevation" (kommando ELEV) i det pågældende UCS. Så benyttes kun .xy fra snap til objekter, mens .z tages fra den indtastede værdi i "default elevation".

Og så bør man vide, at "rigtig cad" nødvendigvis må foregå i (mindst) 3D.

mvh