Avatar billede goaul Praktikant
08. juni 2004 - 21:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilket format skal jeg konvertere til?

Hej.
Jeg har et Kodak kamera, som optager film i mov format til quicktime. For at kunne se klippene i WMP har jeg konverteret filerne til avi, men de fylder meget. Jeg konverterede så til wmv. Filerne fyldte ikke længere noget videre, men detaljerne i filmen forsvinder.
Hvilket format fylder mindst, men samtidig beholder detaljerne?
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. juni 2004 - 21:52 #1
MPEG er et godt format. Her bibeholder du kvaliteten, men fylder betydeligt mindre end AVI.
Avatar billede goaul Praktikant
08. juni 2004 - 21:53 #2
oki .... prøver lige.
Avatar billede goaul Praktikant
08. juni 2004 - 22:01 #3
Hmm ... troede jeg ... Det program jeg har kan kun konvertere til flg. formater: AVI, WAV, FLC, BMP, GIF, JPEG, TGA, TIFF, PCX, PNG.

Så hvis MPEG er svaret, opstår der et nyt problem. Skal så bruge et freeware program der kan konvertere MOV eller et af ovenstående formater til MPEG.
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. juni 2004 - 22:06 #4
Ok, du overfører filmen fra dit Kodak kamera til PC og skal komprimere det til WMP-formatet? Kan du forklare lidt om hvad du har at gøre godt med af programmel?

Det bedste ville være, hvis du kunne omsætte det, du har optaget, direkte til WMP-format uden at blande MOV eller AVI ind i det.

Jeg går ud fra, at pladsen på kortet begrænser sig til 128 eller 256 MB?
Avatar billede goaul Praktikant
08. juni 2004 - 22:15 #5
32+128 MB.

Mit kamera optager i MOV format. Jeg har et program der hedder RAD Video Tools, som gør det muligt at konvertere til rækken ovenfor. Har herefter mulighed for at konvertere til WMV med Windows Movie Maker.

Det bedste ville være et program der kan konvertere MOV til MPEG.
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. juni 2004 - 22:18 #6
Ok, jeg kender ikke til noget program, der kan løse opgaven. Desværre :o/
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. juni 2004 - 22:18 #7
... men måske der kommer andre på banen? :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. juni 2004 - 22:19 #8
Nu spørger jeg lige dumt: Hvorfor benytter du ikke MOV-formatet?
Avatar billede goaul Praktikant
08. juni 2004 - 22:32 #9
1. Vælger jeg store ikoner i: Denne Computer/stifinder kan jeg se hvilket filmklip det eri AVI, i modsætning til MOV der bare giver et dumt quicktime ikon.

2. MOV filer kan ikke afspilles i Windows Media Player. Har alle andre lyd/filmklip liggende i sirligt system på WMP :-)
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. juni 2004 - 22:36 #10
Ok :o)

Som sagt, så håber jeg der kommer andre på banen. Jeg står af her. Jeg roder selv meget med film, men jeg er overhovedet ikke inde at konvertere mellem forskellige formater. Jeg ved vare, at MPEG bliver i en knivskarp kvalitet uden at der gås på kompromis med farvedybde etc.

Held og lykke :o)
Avatar billede goaul Praktikant
09. juni 2004 - 00:31 #11
Steen -> Lig lige et svar.

Du gav mig jo løsningen på mit oprindelige spørgsmål. Jeg har selv fundet svaret på tillægsspørgsmålet. Ganske vist ikke freeware, men 30 days trial :-)
Har lige netop konverteret første film til MPG. Filen fylder nu 13.939 kb, mod før 277.346 kb i AVI, og detaljerne ser fine ud.

Tak for hjælpen. ;)
Avatar billede steen_hansen Forsker
09. juni 2004 - 00:33 #12
Jamen! Det var da glædeligt :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
09. juni 2004 - 00:40 #13
Takker for point :o)