Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 01:22 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Vil ikke åbne diskette

Sidder ved 2 pc'er som efter min bedste overbevisning er sat ens op. Win.XP og Word 2002
Har en diskette med nogle Word-dokumenter.
Første pc åbner disketten helt normalt, og jeg kan læse mine dokumenter.
Anden pc skriver: Disken i drev A er ikke formateret. vil du formatere nu?
Anden pc kan godt læse andre disketter.
Har nogen et bud på hvad der er galt?
Avatar billede inglenook Praktikant
08. juni 2004 - 01:26 #1
den 'lette' loesning:

kopier alt fra disketten til en folder paa 1. PC
formater disketten paa 2. PC
kopier alt fra back-up folderen tilbage paa disketten og se om du kan laese det
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 01:32 #2
Jow jow, kan sagtens fikse det på den måde. Det er mere ren nysgerrighed. Har nu prøvet i 2 pc'er til, de vil også formatere.
Det er da lidt pussig????
Avatar billede inglenook Praktikant
08. juni 2004 - 01:36 #3
det er sandsynligvis fordi laese/skrivehovedet i 2. PC er lidt ude af justering. Hvis du orker kan du proeve at bytte diskettedrevene i de to PC'er og se om fejlen flytter sig.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 01:39 #4
De tre andre pc'er kan sagtens læse andre disketter, det er bare lige den ene diskette det er galt med.
Avatar billede inglenook Praktikant
08. juni 2004 - 01:41 #5
ok, saa er der en endnu nemmere loesning:
- smid den i skraldespanden...  ;-)
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 01:44 #6
Ja ja, det var der vi fandt den!!!!
Nej, spøg til side, ville bare gerne høre om der var en "naturlig forklaring"
Det er ikke det store problem når jeg nu kan åbne den i en pc, men det er sgu da mærkeligt.
Har nu fundet en til som vil åbne den, så status:
2 pc'er vil.
4 pc'er vil ikke.
Avatar billede inglenook Praktikant
08. juni 2004 - 01:49 #7
Det er meget sjaeldent at hovederne i disk drev er ens justeret, hvilket kan medfoere problemer. Et andet problem er kvaliteten paa disketterne. Nu er der langt imellem jeg selv bruger dem, men da jeg gjorde kunne jeg kassere ca. hver 10. diskette. Der var sjovt nok ikke den store forskel paa om jeg havde betalt meget eller lidt for en kasse disketter. Der var (naesten) altid nogen der skulle kasseres.
Og i god traad med Murphy's lov var det altid de disketter hvor jeg havde gemt noget MEGET vigtigt.....
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 01:55 #8
Havde jeg kun været i nærheden af en enkelt pc havde jeg sikkert også lynhurtig smidt den væk, men nu blev jeg jo nysgerrig.
Ku der mon være et eller andet i noget opsætning?
Men jeg er da villig til at acceptere at jeg bare skal være heldig med at kunne åbne den.
Men tak for indsatsen, jeg lader den stå lidt....;-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juni 2004 - 07:22 #9
Den naturlige forklaring er at diskette drevene ikker er ens samt at støv og skidt gør det svært at læse disken.

Disketter er en uddøende race af tre grunde:
1. De er upålidelige
2. De er langsomme
3. De kan kun holde små mængder data
Avatar billede sagsbehaldler Nybegynder
08. juni 2004 - 10:40 #10
Kører begge computer med samme fil-system (FAT32 eller NTFS)?
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 10:45 #11
Okay, tak for kommentarerne, begge to.
Bruger så godt som aldrig selv disketter, har derfor ikke lige fået den fejlmelding før.
Kom derfor i tvivl om det måske var noget opsætning....hvilket åbenbart ikke er tilfældet.
Smid et svar, så deler i pointene...O)
M.v.h. vejmand
Avatar billede inglenook Praktikant
08. juni 2004 - 10:48 #12
svar ;-)
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 10:50 #13
Undskyld, sagsbehandler, havde ikke lige set din kommentar.
Hvad er det lige FAT32 og NTFS er for noget?
Men er ret sikker på de er ens, da det er workstations på mit job som er sat op ca. samtidig, med samme opsætning.
Avatar billede sagsbehaldler Nybegynder
08. juni 2004 - 10:50 #14
Tjek fil-system.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 10:56 #15
Øh, er godt nok lige stået op...hvor er det lige jeg gør det?
Avatar billede sagsbehaldler Nybegynder
08. juni 2004 - 10:57 #16
FAT32 er/var det nye fil-delinges system der gjorde det muligt at have lange filnavne, NTFS er det nyeste fil-delings system, og der er et andet nyt på vej(kan ikke huske navnet) så det kunne måske være at dine filer ikke kunne hentes ind i Fat32 fra NTFS(selvom jeg ikke ved om det er problemmet, kun et foreslag).
Avatar billede inglenook Praktikant
08. juni 2004 - 11:00 #17
Kan ikke lige se hvordan det kan have noget med formattering af disketten at goere....?  Win XP understoetter baade FAT/FAT32/NTFS. Da alle maskiner er ens kan det ikke have nogen betydning.........
Avatar billede sagsbehaldler Nybegynder
08. juni 2004 - 11:03 #18
Start-Kontrolpanel-Administration-Computeradministration-Diskhåndtering.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 11:09 #19
Okay, sagsbehandler, der har jeg ikke lige været inde før...;-)
Møder først på job igen sidst på eftermiddagen, så vil jeg da lige tjekke det, men som sagt tror jeg de er ens.
Min private kører NTFS kan jeg se...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juni 2004 - 11:42 #20
sagsbehandler: FAT32 er nyere end NTFS.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 16:40 #21
Alle de pc'er jeg har prøvet disketten på kører NTFS, så jeg slutter heraf at disketten er ved at stå af.
Tak for hjælpen, alle tre. (Selv om i vist ikke er helt enige)..;-)
M.v.h. vejmand
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2004 - 16:43 #22
Bøvl med en diskette?
Skraldespand med det samme.................................

Og man gemmer jo ikke backup på en diskette!
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2004 - 16:46 #23
>sukos
Igen igen, det var ren nysgerrighed om det var noget opsætning.
Slut herfra.......