Avatar billede oyvindmyrseth Nybegynder
07. juni 2004 - 12:12 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvordan kan jeg komprimere en interbase database via Delphi?

Hei!
Jeg har en interbase database som brukeren av og til må sende pr e-post. I den forbindelse er det ønskelig at ubrukt plass blir komprimert. Jeg ser at selv om jeg sletter innholdet i en base så blir ikke selve .gdb-filen mindre.
Kan jeg fra Delphi bruke en kommando for å gjøre dette?
Avatar billede pellelil Nybegynder
07. juni 2004 - 12:23 #1
Hvordan vil du "komprimere den" ?. Hvis det er for at frigive noget plads i forbindelse med slettede poster så foretages dette normalt ved at man laver en backup/restore. Jeg bruger selv IBO (InterBase-Object) componenterne så jeg er ikke så stærk i IBX komponenterne, men mener der findes en (måske under "IBX Admin" eller hvad den nu hedder) der kan bruges til backup.

Alternativt så lav det uden for dit Delphi program (husk på at du ikke må/kan have en aktiv connection til databasen mens du laver backup/restore).
Avatar billede oyvindmyrseth Nybegynder
07. juni 2004 - 15:54 #2
Hei igjen!
Dette vil nok virke. Jeg fant en komponent for dette. Har ikke testet det fullt ut enda, men takk.