Avatar billede stjernen Nybegynder
06. juni 2004 - 13:51 Der er 9 kommentarer

Oversigt over databaseprogrammer

Hej eksperter.
Er der nogen derude der måske kender en internetside (eller på anden måde kahjæpe mig) der kort beskriver de forskellige databaseprogrammer der er tilgængelige, og fordele og ulemper ved dem?

Mvh stjernen.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2004 - 14:14 #1
En liste kunne være:

Oracle
IBM DB2
Sybase ASE
MS SQLServer
Informix
MySQL
SAP DB
Interbase/Firebird
PostgreSQL
MIMER
MS Access
Paradox
Cloudscape
HSQL

(jeg vil slet ikke gå igang med at liste fordel og ulemper ved så mange databaser)
Avatar billede stjernen Nybegynder
06. juni 2004 - 15:31 #2
Nej det er klart. Men kan du så gøre det med flg.?
MS Access
Oracle
MySQL
PostgreSQL
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2004 - 15:39 #3
MS Access: fil database, kommerciel men billig, stor SQL dialekt,
kun til mindre data, meget udbredt, bedre til MS teknologi (VB, ASP)
end til Java teknologi

Oracle: database server, kommerciel og meget dyr, stor SQL dialekt,
primært til rigtigt store datamængder, ikke så udbredt

MySQL: database server, gratis, lille SQL dialekt (jeg tæller ikke beta versioner med),
meget udbredt

PostgreSQL: database server, gratis, stor SQL dialekt, ikke så udbredt

fil database = nem deployment men ikke god performance
database server = god performance men kræver seperat database server process
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
06. juni 2004 - 15:54 #4
Hmm... Oracle ikke så udbredt?  Ville ellers mene at det nok sammen med DB2 var de mest benyttede databaser til kommercielt brug.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2004 - 15:59 #5
Hvis du tæller:
  - antal kørende databaser
  - antal folk som arbejder med dem
så er Oracle og DB2 ret små sammenlignet med Access og MySQL.

Hvis du tæller:
  - omsætning
  - data mængder gemt
så er Oracle og DB2 langt de største.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2004 - 16:03 #6
Hvis man har råd til Oracle har man nok også råd til at hyre en professionel DBA.

Men Oracle ekspertise hænger ikke ligefrem på træerne.

Databaser som Access og MySQL har en stor fordel ved at så mange kender dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2004 - 22:04 #7
OK ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2004 - 22:24 #8
?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2004 - 23:18 #9
?