Avatar billede larslind Nybegynder
01. juni 2004 - 22:56 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

hurtige rendering

hvad kan jeg gøre evt. indstille for at opnå en hurtigere renderingstid.

+ ville flere ram (nuværende 512 ddr 400) betyder hurtigere rendering, eller evt. anden hardware ?

mvh
Avatar billede nopsen Ekspert
02. juni 2004 - 00:10 #1
rendering kræver meget af både cpu og ram, hvis det er krævende ting, så jo mere du kan opgradere, jo bedre.
Avatar billede osborne Nybegynder
02. juni 2004 - 12:26 #2
Flere muligheder:

1. Som nopsen siger så spiller CPU og RAM en stor rolle. Visse renders som f.eks. MentalRay i Max6 kan f.eks. også udnytte hvis din processer er hyperthreaded, så vil den opfatte det som 2 CPU og køre næsten dobbelt så hurtigt dvs. udnytter processerens kapacitet godt.

2. Næsten uanste hvilken renderer du bruger (Scanline, Lighttracer, Radiosity, MentalRay, Brazil, FinalRender, Vray etc.) så er der flere muligheder for at indstille så renderingerne går hurtigere.. det er en hel videnskab for sig :-)

3. Hvis du virklig vil gøre noget ved renderingstiden så er det også en rigtig god id e at anskaffe en eller flere ekstra maskiner, som du så kan bruge til net-rendering. Dette er oftest brugt når der skal renderes animationer hvor hver server-maskine kan rendere et billede og sende det tilbage til Master maskinen. Hvis du bruger MentalRay, FinalRender eller lignende kan en renderfarm faktisk også bruges på et enkelt billede - hvor hver maskine så beregner en bid af det (en "bucket") .. det går så lyn-hurtigt at få renderet et billede hvis du har et par maskiner. Maskingerne i Renderfarmen behøver ikke være noget specielt .. blot en hurtig CPU, og hvis du så endda sætter den til at starte automatisk, så behøver de heller ikke nogen skærm.

4. Hvis du ikke gider have en renderfarm selv, og vil bruge lidt penge på det, så kan du også sende din Max fil til et renderfarm-firma som så renderer det for. Jeg har set priser på 75 cent pr. times rendering på en 1Ghz maskine .. og når de så har 250 maskiner så går det stærkt, og deres system holder rede på hvor meget CPU tid der bruges i alt.

Håber det kan give dig nogle ideer.
Avatar billede osborne Nybegynder
02. juni 2004 - 12:27 #3
.. glemte at sige, men det ved du sikkert allerede .. Grafikkortet spiller typisk ikke nogen rolle når der er tale om renderinger. Der er det rå regnekraft der kommer på tale :-)
Avatar billede larslind Nybegynder
02. juni 2004 - 12:37 #4
tak til osborne og nopsen

mvh
Avatar billede larslind Nybegynder
02. juni 2004 - 13:22 #5
Lige et lille tillægsspørgsmål til osborne, hvor instiller jeg om det er den enen eller anden render jeg bruger,
(Scanline, Lighttracer, Radiosity, MentalRay, Brazil, FinalRender, Vray etc.)

mvh
Avatar billede osborne Nybegynder
02. juni 2004 - 13:42 #6
Scanline er standard render i Max. Dens styrker er primært dens hastighed (en af de hurtigste på markedet).

Lighttracer skal du vælge du hvis du vil bruge Skylight lyskilden (give en udmærket global illumination effekt - men er ikke så hurtig). Du stiller det under Render Scene dialogen (der hvor du også vælger om du vil køre med Radiosity). Ja, man kan sige det blot er en advanced lighting setting, men jeg beskriver ofte både lighttracer og radiosity som 'renders' i sig selv da de aktiverer helt forskellige algoritmer til at beregne billedet under renderingen.

MentalRay (følger med Max 6) og vælges under Render menuen > Common > Assign Renderer. Tryk på knappen med de tre prikker for at skifte render. Det er også der du vælger andre renders .. dvs. hvis du har købt og installeret f.eks. Brazil, FinalRender, Vray eller andre commercielle renders til Max.

FinalRender: www.cebas.com

Brazil: www.splutterfish.com

Vray: www.vrayrender.com

MentalRay: www.mentalimages.com  (var tidligere et eksternt plugin til Max men følger nu med Max 6 - svært at bruge men kan give super flotte resultater)

Prøv evt. at se i gallerierne på disse sider der viser nogle flotte eksempler på hvad der kan laves med disse renders.
Avatar billede nopsen Ekspert
02. juni 2004 - 15:26 #7
Selv tak :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
03. juni 2004 - 11:28 #8
osborne>>> P4-cpu´er med HyperThreading er langt fra dobbelt så hurtige. Man vinder typisk 15-30% ved rendering med en HT-cpu
Avatar billede osborne Nybegynder
03. juni 2004 - 12:03 #9
>i11uzion: Ok, tak for info .. jeg havde en ide om at man vandt en del mere med hyperthreading, men 15-30% er heller ikke helt dårligt. Jeg har selv en PC med 2 CPUer og som er hyperthreaded. Dvs. når jeg renderer med f.eks. MentalRay eller FinalRender så ser jeg 4 buckets fare hen over skærmen. Det går bare stærkt :-)

Forresten nu vi er ved det. Bucket størrelsen har faktisk også betydning for hastigheden, lidt større end den er sat til i MR default er faktisk målt til at give hurtigere rendering (bucket størrelsen sættes et sted i render dialogen efter at den aktuelle render er valgt).