Avatar billede larslind Nybegynder
28. maj 2004 - 13:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

lyssætning (scene) gået i kludder...hjælp søges

jeg siddder som begynder i max 6 (trial) og tegner et hus, med lyssætning o hele molevitten...ja...ja
.., men nu er hele sceneriet blevet så tungt og specielt mine lysforhold er gået i kludder, bla. vil daylight ikke kaste skygger ind af vinduer + matr. har ændret sig til mørkere farver...
lang historie..., men er der en måde at få indstillinger tilbage til standard for så at kunne prøve forfra igen....
huset jeg tegner er efter autodesk, viz4, vislocki house af forlaget Uhrskov, hvis der er nogen der kender dette.
fil kan tilsendes...

mvh
Avatar billede _k Nybegynder
28. maj 2004 - 14:29 #1
Du skal bare fjerne alle de lyskilder du selv har sat ind.

Som default sætter Max et (usynligt) omnilys der giver et ok lys. Lige så snart du selv smider en lyskilde ind i på din scene fjerner du dette default lys, og har selv ansvaret for at placere nok lyskilder til at det ser ordentligt ud (og det kan godt være halvsvært!).
Du skal forestille dig at du er placeret i et bælgmørkt rum, hvor der hverken er genskin fra gulv, loft eller vægge. Det betyder, at lyder du på en bold fra den ene side, er den kulsort på den anden, da der ikke kommer noget lys derhen - lidt ligesom månen. Derfor må du placere en afdæmpet lyskilde på den anden side af bolden, hvis du vil simulere lyset her på jorden.

...held og lykke med det ;)
Avatar billede osborne Nybegynder
30. maj 2004 - 15:44 #2
Som k skriver kan det være en god ide at fjerne alle lyskilder.

Du kan faktisk også få default lys (i dine viewports) ved blot at trykke på CTRL L. Dvs. du kan se det hvad du laver når du sætter det op, men først når du renderer kan du se hvordan lyset påvirker scenen. Du kan slå det til og fra med CTRL L

Generelt er det en god ide at placere og opsætte et lys af gangen, startende med den primære lyskilde og så bygge videre derfra, med diverse andre lyskilder.

Jeg har ikke selv rodet så meget med Max daylight-system så jeg kan svare på hvorfor dine skygger forsvinder osv. Men jeg vil da lige peje dig i retning af et par generelle tutorils om artiktektonisk lyssætning i Max:

http://www.cgarchitect.com/resources/tutorials/smoke3d/default.asp

Håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede larslind Nybegynder
30. maj 2004 - 22:21 #3
tak for gode tutorials osborne, super.

har nok selv løst problem med lyskilde, da jeg havde brugt Radiossity, og ved at sige resett all og begynde forfra blev rendering noget hurtigere.
+ "lært", at når jeg ændre lyskilder, at jeg skal gøre det i modify, så jeg ikke ændre den "generelle" indstilling.

...men ved du om der er en måde hvordan man stiller den generelle lysindstilling tilbage til udgangspunktet, hvis der nu er gået kludder i de indstillinger...?

mvh
Avatar billede osborne Nybegynder
31. maj 2004 - 19:03 #4
Hej larslind,
Det nemmeste (det jeg ihvertfald gør når sådan en situation opstår - det kan være med lys eller noget andet i scenen).

1. Start Max (tom scene)
2. File -> Merge, og vælg så alle dine elementer undtagen lyskilden

Så skulle der være en bar røv at trutte i ;-)
Håber det hjælper