Avatar billede rosendal2 Nybegynder
27. maj 2004 - 15:24 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken firewall og hvordan ?

Hej

Jeg vil gerne have en firewall installeret på mine pc´ere. Jeg har to stationære en bærbar i netværk - den bærbare i trådløst de andre to med kabel. Jeg har prøvet Zone Alarm og XPs firewall.
Jeg er i tvivl om hvilken jeg skal bruge -  Desuden har jeg problemer med at dele printere når firewallen er aktiveeret.
Hvad skal jeg vælge og hvordan undgår at jeg ikke kan skrive ud ?
Avatar billede skwat Praktikant
27. maj 2004 - 15:29 #1
Hvad vil du bruge din firewall til?
Avatar billede rosendal2 Nybegynder
27. maj 2004 - 15:32 #2
Jamen ... alm. sikkerhed  - ikke noget specielt
Avatar billede cerb Nybegynder
27. maj 2004 - 15:36 #3
http://www.spywarefri.dk/
Lidt nede på siden kan du købe den firewall der hedder bitguard, den skulle være kanon god. jeg har selv norton men skifter inden længe til bitguard
Avatar billede bramming Nybegynder
27. maj 2004 - 15:52 #4
Brug ikke de firewalls der ligger i XP, for mange huller og updatense der skal køres på sker ikke altid automatisk.. derfor enten kør som cerb siger bitguard, hvilket er et enestående program, eller kør Norton Anti... 2004, den kører også enestående!
Avatar billede rosendal2 Nybegynder
27. maj 2004 - 16:00 #5
Hvad med gratis programmerne ?  Er der nogen af dem der er noget værd ?
Avatar billede squashguy Nybegynder
27. maj 2004 - 16:03 #6
sygate er gratis og god.

bramming>jeg har da endnu ikke hørt om nogle sikkerhedshuller i xps firewall..
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. maj 2004 - 16:45 #7
XP's firewall er ikke ret meget værd, den håndtere kund indgående trafik, og kan dermed ikke løse den vigtigste opgave for en personlig firewall. I service pack 2 til XP er der næsten udelukkende rettelser til sikkerheden og især firewallen har fået en ordentlig omgang. Det kan være at denne firewal bliver bedre efter at denne sp er frigivet, det vil jeg ihvert tilfælde kontrollere.

Sygate er en udemærket firewall, jeg bruger den selv. Desværre har jeg for ganske nyligt fundet et potentielt hul i dens måde at håndtere fragmenterede pakker på (den håndtere kun første pakke og lukker resten igennem). Dette er meldt til sygate og der vil forhåbentlig blive gjort noget ved det. Jeg bruger dog fortsat denne firewall og har ikke problemer ved at anbefale den. jeg er ved at teste og se om andre gratis firewalls skulle have samme problem.

Hvis du ikke har noget i mod at betale lidt, bør du kikke på BitGuard, der er dansk produceret og IMHO giver den bedste sikkerhed der fås på de personlige firewalls. Den implementeres som en service og er derfor en del af styresystemet.
Avatar billede bbl2061 Nybegynder
27. maj 2004 - 21:29 #8
Generelt vil jeg sige at hvis du har et netværk, så er du bedst (og sikrest) tjent med at køre en "hardware" firewall. Min holdning til software firewalls er at det var er endnu et stykke software som er sårbart.
Gør dig selv en tjeneste og køb en lille firewall (Zyxel og D-link laver nogle ganske udemærkede nogen som er lette at konfigurere). Sæt den direkte på din gateway med en hub til dine klienter. Og glem derefter alt om din ADSL router.

Ja, det er bare min mening, sådan ville jeg have gjort det :-)
Avatar billede squiip Nybegynder
29. maj 2004 - 11:32 #9
Xp-firewall kan du godt skyde en hvid pil efter, den kan ikke konfigureres og er for at sige det mildt, ikke det mindste værd! Så kan du ligeså godt få fat i en gratis firewall, det vil jo ikke koste dig mere ;)

Jeg kører med Sygate firewall. Jeg synes den er rigtig god, og så er den gratis. En ting jeg bruger meget, er at man selv kan opsætte regeler for hvad den må lukke igennem, og hvad den ikke må lukke igennem. Her kan du f.eks. lægge Peer Guardian's blocklist ind, som blokerer en masse advertising og andet godt.

Du kan opsætte regeler for bl.a. hvilke ip'ere der må og ikke må komme igennem, hvilke MAC adresser, hvilke porte og hvilke programmer.
efter min mening er det er af de bedste beskyllelser du finder inden for software firewalls. Dog ville jeg (hvis jeg havde råd) købe en god hardware firewall. software er jo stadig kun et spørgsmål om programmering, og er nok ikke ligeså sikkert som hardware.

Held og lykke med det
- Sqiip
Avatar billede squiip Nybegynder
29. maj 2004 - 11:33 #10
- svar ;)
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
02. juni 2004 - 13:48 #11
????
hvorfor skulle software firewall være andreledes end hardware firewall ?
alle hardware firewall køre da med Firmware ( mange af dem med en mini linux )
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2004 - 14:13 #12
En software firewall er strængt taget ikke en firewall, man dem der laver dem her en æøkonomisk interesse i at kalde dem dette da det sælger bedst.

Hvis du tænker dig om vil du se at der er forskel. Software firewallen er installeret PÅ det den skal beskytte. Dette betyder at nor en evt hacker går i gang med firewallen, så har han allerede fat i maskinen. Hardware firewallen er placeret foran maskinen og kan f.eks. være baseret på en helt anden teknologi end det den beskytter (f.eks. firewall på en linux der beskytter et windows netværk).

I virkeligheden er der tale om to helt forskellige måder at tilgå sikkerhed på, der faktisk supplere hinnanden godt. Hvor hardware firewallen kikker på netværks trafik, kikker software firewallen på applikationer (og de bedste af dem på processer). Ved at kombinere disse to teknikker for du maximal sikkerhed, skal du vælge mellem de to, giver hardware firewallen i mange tilfælde bedst sikkerhed.

Fordi en linux boks indeholder software, er det ikke en softwarefirewall. En hardware firewall er en boks der ikke laver ander. En software firewall er noget man installere på en maskine der også laver ander. Dermed findes der faktisk produkter der kan anvendes som begge dele, oftest egner de sig bare dårligt som software firewalls IMHO
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
02. juni 2004 - 17:03 #13
hvem siger jeg snakker om en firewall på ens pc?

jeg har eks en firewall på en gammel 450 mzh pentium III, den vil jeg da kalde en 100% firewall, firewall 1 er software baseret og nok den der rykker mest af alle firewall's,,,

det jeg mener er at alle firewall's køre på software når det kommer til stykket,,,

men jeg kan godt se hvad du mener, og giver dig nok ret i det du skriver, jeg har bare ikke lige set det på den måde, jeg ser software firewall når det er et stykke software men køre op, men min firewall er godt nok et os der køre som firewall samt router alene, men hvad ser du så min maskine som ???
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2004 - 17:46 #14
Hvis den ikke har andre roller end firewall rollen og er placeret forand resten af dine maskiner, så er det en hardware firewall i min verden. IT sikkerheds verdenen er fuld af upræcise og løst definerede begreber, så man er ofte nødt til at lave sine egne faste definitioner for selv at kunne holde styr på begreberne
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
02. juni 2004 - 18:14 #15
jep ;-)

syntes dog at prisen på en god firewall ( hardware box )er meget høj, og når det kommer til hvad de kan, overgår de fleste ikke de software ( med eller uden os ) som fås idag, hardware ( box ) udgaverne  er tit noget letter at sætte op, men jeg er af den opfattelse at den tid man brugere på at får sit system op og lære sin firewall at kende, er rigtig godt givet ud da man så også har en rigtig god ide om hvad der er gået galt hvis der af en eller anden grund viser sig at være et hul i ens system, og et andet plus ved de firewall's man selv sætter op er at de kan vokse med opgaven, her mener jeg ram samt cpu ( man er ikke låst af dens opsætning ), kan den ikke følge med jamen så får den sku mere cpu samt mere ram,,,,,
Avatar billede drystin Nybegynder
04. juni 2004 - 02:21 #16
Jeg køre personligt med Firmware på min router, og mcfee på mine workstations, men det vil snart blive lavet om, for der vil ikke være firewalls på mine workstations efter min linux server kommer op, jeg vil igennem den minimere adgangen frem og tilbage på internettet.
Har du brug for freeware til computeren så brug linux, der bliver lavet en masse sjov og ballade til linux, vis man ikke selv kan kode det.