Avatar billede pzycho Nybegynder
26. maj 2004 - 20:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hente lyde fra Mac OS 9

Hej alle.

Under kontrol panelet under sound, er der forskellige lyde. Jeg går ud fra at disse filer finde på harddisken. Men, hvor på harddisken ligger de og kan man kopiere dem ud??

På forhånd tak!
Avatar billede fet321 Nybegynder
26. maj 2004 - 21:26 #1
De ligger i:
Macintosh HD / Systemmappe / System /
Avatar billede fet321 Nybegynder
26. maj 2004 - 21:48 #2
Jeg har så lige erfaret, at de faktisk ikke kan kopieres ud af systemet.
Meeen så let slipper de ikke... De kan faktisk godt hentes ud, det er dog en smule omstændeligt.
Du gør følgende:

Indstiller den lyd du vil have ud, som systemets advarselslyd.
Start programmet lydindspilning.
Tryk optag.
Klik med musen udenfor optagevinduet, så du får en advarsel.
Klik stop.
Gem lyden.

Lyden ligger nu som lydfil i AIFF format.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. maj 2004 - 01:55 #3
Man kan hente dem ud af System-filen med et program, der hedder ResEdit. Se evt. http://www.resexcellence.com/hack_html_99/07-13-98.shtml
som burde hjælpe på vej.
Avatar billede pzycho Nybegynder
27. maj 2004 - 21:36 #4
fet321 > Har prøvet i dag, men når jeg optager i "sounds" som programmet hedder men den optager ikke den lyd selv om man kan høre lyden.

egonspock > Jeg kan sku ikke lige finde ud af at bruge det program du henviser til... Det skal lige bemærkes at jeg er total ny på MAC området...
Avatar billede egonspock Seniormester
31. maj 2004 - 20:12 #5
Hvis du arbejder i OS9, burde du sådan set bare kunne åbne System-kufferten, og kopiere lydene ud hvor du vil have dem, evt. ved at trække dem ud samtidig med at du holder Alt-tasten nede. Det kan man ikke, hvis man arbejder med dem indefra Classic i OSX.
Avatar billede pzycho Nybegynder
02. juni 2004 - 08:16 #6
egonspock > Så fik jeg en kopi af den på mit skrivebord, men hvilke type fil er det? Jeg ville gerne have den over på min windows maskine.
Avatar billede fet321 Nybegynder
02. juni 2004 - 17:26 #7
Jeg tror desværre ikke du kan kopiere lyden på den måde.
Har prøvet det samme. Lige så snart jeg kopierer lyden ud på et windows-share, fylder filen 0 kb.
Avatar billede egonspock Seniormester
03. juni 2004 - 01:00 #8
Hvis du har fået den ud på dit skrivebord, så vil jeg anbefale Sndsampler fra http://www.provide.net/~moorepower/ahg/sndsampler/ til at konvertere lyden til AIFF eller WAV, eller hvad du nu har lyst til. Lydformatet er et proprietært klassisk Mac-format. SndSampler er et godt OS9-program, men den sidste OSX-inkarnation var ikke værd at samle på. Hvis det lykkes for dig at åbne lyden i det program er du på rette spor. Hvis ikke, er det muligt at fet321 har ret. Jeg kan slet ikke boote ind i OS9 på min Powerbook og checke det. Hvis du ikke kan åbne filen fra skrivebordet er det muligt at du evt. kan direkte fra Systemmappen og så konvertere og gemme den på dit PC-share. Fortæl om det lykkes!
Avatar billede pzycho Nybegynder
03. juni 2004 - 09:50 #9
egonspock > Har prøvet at hente det program som du henviser til. Herefter hentede jeg et pakkeprogram som skal til for at pakke det ud, men jeg kan sku ikke installere pakke programmet... :-(
Avatar billede egonspock Seniormester
03. juni 2004 - 17:13 #10
Det var da også... Det er åbenbart en korrupt fil, der ligger der. Der er i øvrigt ingen installation af programmet, det virker bare, altså hvis ellers dekomprimeringen går efter planen.

Men du kan formentlig blot bruge den ældre udgave, der har versionsnummer 3.7.1 og som er freeware:

http://www.moorepowermarketing.com/ahg/downloads/snspl371.sit

Den virker i hvert fald her.
Avatar billede pzycho Nybegynder
07. juni 2004 - 13:46 #11
Lukker og slukker... Synes at vi har brugt nok energi på  emnet. Egonspock du får point, fordi at det lykkedes mig at kopiere lyden ud på den måde du skrev, og du kan jo ikke gøre for at det link du giver peger på en død fil..
Avatar billede egonspock Seniormester
07. juni 2004 - 18:20 #12
Det andet link virker da fint her? Hvis du vil, kan du more dig med at søge efter sound på http://www.versiontracker.com
Men tak for point :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
07. juni 2004 - 18:21 #13
Hov det var vist det tredje link jeg mente: http://www.moorepowermarketing.com/ahg/downloads/snspl371.sit
Det virker fint her!  :-)
Avatar billede pzycho Nybegynder
02. juli 2004 - 10:41 #14
Så lykkedes det...!

- start med at kopiere den ud på f.eks. desktop
- åbn derefter filen i QuickTime som beder en om et navn at gemme den konverterede fil som.
- Herefter skiftede jeg til PC hvor jeg hentede programmet Riverpast audio converter, hvor jeg konverterede filen fra .mov til .wav.
- Til sidst fandt jeg en wav til mp3 converter og nu kan jeg benytte filen til en sms-tone på min mobil :-)