Avatar billede goaul Praktikant
20. maj 2004 - 22:20 Der er 9 kommentarer og
6 løsninger

Ved du alt om digitale kameraer?

hej.

Jeg har lige købt et kodak dx4530 easy share, men ved jo ikke en skid om digital fotografering *G*

1. Hvad er forskellen på memory kortene? Nogen hedder MultiMedia, og de andre hedder SD Card.

2. Når man har optaget et filmklip, og lagt det ind på sin pc, så har man vel i princippet en lang række fortløbne billeder liggende. Hvordan kan man se de enkelte billeder?

3. Findes der et suverent redigeringsprogram, som kan downloades for free?

Der er 33 point for hvert besvaret spørgsmål. Ville godt have givet mere, men har kun 100 ... gemmer det sidste til dårligere tider *lol*
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. maj 2004 - 22:26 #1
1. det er to forskellige kort der sidder i hevr sin slags stik. Det er vigtigt at du undersøger hvilken slags dit kamera understøtter. Der er også forskel på hvor hurdige de enkelte standarder er

2. I teorien har du ret, og det kan også sagtens lade sig gøre at se de enkelte billeder, du skal bare være opmærksom på at opløsningen er meget lavere når du optager video i forhold til når du tager billeder. Kvaliteten er derfor ikke god ved billeder taget som video

3. Ikke rigtigt, skal det være suverent kommer du ikke uden om photoshop, evet som photoshop elements der ikke er så dyrt. Du kan også kikke på Paint Shop Pro der også er rimeligt og ikke så dyrt. Det bedste er dog photoshop der i sin fulde udgave koster ca. 9.000,-
Avatar billede mahler Nybegynder
20. maj 2004 - 22:28 #2
ad 1) Det er forskellige standarder - lige som der findes video8, VHS-C og alle mulige andre båndformater, findes der også forskellig type "film" til digital kamerarer.

De fleste kamerarer kan normalt kun bruge en type kort, men nogle få kameramodeller kan bruge flere forskellige. Der er i daglig dagen ikke så stor forskel på at "bruge" dem, men de har lidt forskelligt udseende og egenskaber - SmartMedia kort kan f.eks. ikke blive over 128 Mb, mens xD kort næsten ingenting fylder.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. maj 2004 - 22:31 #3
http://www.dpreview.com er et rigtig godt site, hvis du interessere dig for digital cameraer og skal vælge camera. på http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp kan du sammenligne et eller flere cameraer, ligesom du kan læse anmeldelser fra folk der har købt disse kameraer
Avatar billede goaul Praktikant
20. maj 2004 - 22:31 #4
Tak for dine svar bufferzone, men ....

1. Mit kamera kan benytte de 2 ovennævnte slags kort !! Hvad er forskellen på kortene?

2. Hvordan kan man se de enkelte billeder?
Avatar billede goaul Praktikant
20. maj 2004 - 22:32 #5
hov *GG* ... vælter jo ind med svar her :)
Avatar billede mahler Nybegynder
20. maj 2004 - 22:32 #6
ad 2) Normalt gemmes video fra digital kamerarer i QuickTime og lignende. En sådan video film gemmes normalt således, at der laves et keyframe og så en serie "delta" billeder - dvs. det første billede gemmes fuldt (alle farver, alle punkter), mens de efterfølgende billeder kun gemmes som forskellene i forhold til det forgående billede.

Dette betyder på den ene side, at filmen fylder meget mindre, end hvis man gemmer hvert enkelt billede, mens det på den anden side gør det noget mere besværligt at vise filmen (fordi man skal regne ud hvordan alle "ikke keyframes" skal se ud).

Der findes software, der kan trække alle billeder ud af en video film, men det er normalt tungt arbejde.
Avatar billede mahler Nybegynder
20. maj 2004 - 22:35 #7
ad 3) Det kommer an på hvilke konkrete behov du har...

Prøv at kigge på NConvert  - som kan hentes fra http://www.xnview.com/
Det er gratis til privat ikke-kommerciel anvendelse.

Det har det mest basale dækket rimeligt godt ind - farvejusteringer, etc.
Avatar billede goaul Praktikant
20. maj 2004 - 22:36 #8
oki ... nu er der styr på spg. 2 :)

og til dels også 3
Avatar billede goaul Praktikant
20. maj 2004 - 22:37 #9
Vil faktisk bare klippe i billederne. Kan mange forsk. ting med medfølgende software, men ikke klippe ... underligt nok.
Avatar billede goaul Praktikant
20. maj 2004 - 22:41 #10
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

fedt link bufferzone, bare ærgeligt de ikke kender mit kamera :((
Avatar billede popsy Novice
21. maj 2004 - 07:38 #11
Med http://www.irfanview.com/ kan man da ændre en del på sine billeder, og programmet er gratis.
Avatar billede goaul Praktikant
22. maj 2004 - 00:32 #12
Ganske udmærket lille program popsy .. lig lige et svar.
Avatar billede goaul Praktikant
22. maj 2004 - 01:46 #13
Well .. ganske udmærket var vist lidt af en underdrivelse :-)

Har siddet og leget med det den sidste times tid ... Kanon program ... helt vildt fedt.
Avatar billede popsy Novice
22. maj 2004 - 09:20 #14
:-)
Avatar billede goaul Praktikant
23. maj 2004 - 05:25 #15
håber alle synes det er ok sådan :)