Avatar billede babyboy Nybegynder
15. maj 2004 - 22:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Mine billeder giver røde øjne når jeg bruger blitz:(

Hejza.
Jeg har lige et spørgsmål angående blitzen i min kamera. Hver gang jeg tager et billede med min sony dsc-T1 bliver øjnene røde. Er der en løsning i dette? Eller kender i til en funktion man kan gøre at øjnene ikke bliver røde? Jeg har en funnktion som hedder Red Eye Reduction men synes ikke den hjælper noget.

Tak på forhånd.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. maj 2004 - 22:22 #1
du kan altid fjerne de røde øjne med et billedbehandlingsprogram, f.eks. photoshop
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. maj 2004 - 22:23 #2
prød at se dette billed af mig, godt nok har jeg blå øjne mennnnn

http://www.ebruger.dk/img/profil/medlemmer/bufferzone_kim1.jpg
Avatar billede miss-g Seniormester
15. maj 2004 - 22:40 #3
Hvis dem du fotograferer ser lige ind i kameraet, så får de næsten altid røde øjne, da blitzen skinner ind i blodårerne i øjnene....

Min mor er fotograf (godt nok portrætfotograf) - men hun beder altid folk om at se på et punkt ude til venstre eller højre for kameraet, så de ikke ser direkte ind i det.

Her kan du læse mere om det:
http://www.photo-gallery.dk/side-09.htm
Avatar billede miss-g Seniormester
15. maj 2004 - 22:42 #4
Der findes dog kameraer der kan reducere røde øjne - læs mere her:
http://www.taenk.dk/tt/2000/tt10/kamera/
Avatar billede miss-g Seniormester
15. maj 2004 - 22:43 #5
En test af dit kamera:
http://www.digitalmagasinet.dk/showtest.asp?ID=10&side=4

De skriver bl.a. at blitzen er lille, og grunden til at den blinker som den gør....
Avatar billede chili17 Nybegynder
15. maj 2004 - 22:50 #6
Problemet opstår som regel hvis blitzen er for tæt på linsen - og også som miss-g påpeger hvis der ses direkte ind i linsen

Eneste effektive løsning er at bruge extern blitz hvis det er muligt, eller simpelthen lade være med at bruge den
Avatar billede babyboy Nybegynder
16. maj 2004 - 11:30 #7
Tak for det. Jeg tror jeg prøver den med photoshop-programmet. Hej Hej.
Avatar billede mattbaker Nybegynder
12. juni 2004 - 00:20 #8
Problemet er at lysets indgangsvinkel og dermed udgangsvinkel ikke må ramme tilbage i dit objektiv...
Der er i teorien ikke andre løsninger end den som chili17 påpeger... Photoshop er ikke at foretrække, så lad vær' med at bruge flashen eller se om ikke der er en knap på kameraet der får flashen til at gå af to gange... På den måde får du pupillen til at trække sig sammen og gør derved der røde område mindre...

-MattB
Avatar billede miss-g Seniormester
07. juli 2004 - 13:57 #9
Du glemte at lukke spørgsmålet. Er der andet du er i tvivl om?
Avatar billede toey Nybegynder
08. august 2004 - 14:38 #10
Du har generalt et problem med afslutte dine spørgsmål.