Avatar billede atheist Nybegynder
06. maj 2004 - 16:57 Der er 21 kommentarer

Sletning af spørgsmål uden pointe

Jeg har i dag haft et par timer til overs og tænkt jeg ville besvare nogen spørgsmål, da tiden desværre ikke har været til det på det seneste, og jeg søgte da i spørgsmål med få indlæg (0-1 indlæg). Jeg sad og drønede rundt i php-kategorien, og det faldt mig for brystet at der er utrolig mange spørgsmål, hvor forfatteren selv er kommet på svaret, og det er det eneste man får at vide. Dvs. vi står med spørgsmål, der er afsluttet, uden at der er kommet andre løsninger end at den der oprettede det, skriver "Jeg fandt selv ud af det..." De fylder meget i det samlede billede. Mit forslag er derfor at man kan indstille sit spørgsmål til at blive slettet ved en coAdmin, som tager stilling til om det er relevant at slette, så det undgås at man sletter et spørgsmål når det er besvaret, fordi man vil spare points og samtidig kan der evt blive ryddet lidt plads på serveren, som jeg kan forestille mig er temmelig stor efterhånden...
Avatar billede summer Mester
06. maj 2004 - 17:05 #1
Det er under alle omstændigheder irriterende at søge i databasen efter et eller andet og så ender søgningen med et hav af ovennævnte ubrugelige "svar"
Avatar billede kbu Nybegynder
06. maj 2004 - 17:32 #2
i stedet for at skrive "jeg fandt selv ud af det" burde vedkommende evt. angive hvilken løsning han/hun var kommet frem til.
på denne måde bliver vi alle delagtiggjort i løsningen.
Avatar billede fcs Novice
06. maj 2004 - 18:09 #3
KBU>> Det er faktisk meningen at man skal skrive løsningen man er kommet frem til hvis man lukker det selv - med mindre man selvfølgelig ikke har fået løst problemet og derfor lukker spørgsmålet ;o)

Hygge

FCS/Coadmin
Avatar billede exp Juniormester
06. maj 2004 - 18:09 #4
Fuldstændig enig med kbu!

Det er langt bedre at henstille til, at brgeren poster svaret i spørgsmålet. Jeg gør af og til det, at jeg simpelthen spørger, hvad vedkommende fandt frem til...
Avatar billede atheist Nybegynder
06. maj 2004 - 18:36 #5
Det er alligevel lidt formålsløst at beholde en tråd, hvis det viser sig man har glemt en ; i slutningen af en linje, eller har oprettet spørgsmålet pga. banale småfejl...
Avatar billede exp Juniormester
06. maj 2004 - 18:45 #6
Det er muligt det er formålsløst, men det er nu engang det eksperten er til for...
Avatar billede atheist Nybegynder
06. maj 2004 - 18:50 #7
Det er jeg fuldstænigt enig med jer i... men der er ingen der får noget ud af at læse en tråd hvor løsningen er at der er en der finder ud af at han selv har lavet en (banal) fejl... Andet end at man kan lære at afslutte sine linjer... Jeg indrømmer da gerne at jeg bruger LAAANG tid på at få has på alle de små fejl man kan lave...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. maj 2004 - 00:07 #8
Jeg tror at det FCS indirekte henviser til, er Ekspertens regel §2.8:

"Hvis der udloddes andre præmier end point såsom penge, så skal spørgsmålet placeres i kategorierne Opgaver eller Job/opgaver. Svaret på - eller løsningen til - et sådant spørgsmål behøver ikke at blive offentliggjort på Eksperten - i modsætning til spørgsmål, der involverer point. De skal offentliggøres på sitet. Kategorierne Opgaver og Job/opgaver kan stadig indeholde spørgsmål med point som præmier. I så fald gælder de almindelige regler såsom offentliggørelse af svar."

Ekspertens regler: http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Avatar billede fcs Novice
07. maj 2004 - 08:28 #9
Thesurfer>> Nej, jeg henviser til at det er god stil at forklare hvordan man fik løst sit problem, så andre kan finde løsningen herinde ;o)
Avatar billede atheist Nybegynder
07. maj 2004 - 12:44 #10
Men kan man kalde det en løsning at man glemmer at afslutte sine linjer eller paranteser? Det er det der er pointen, selvfølgelig er det irriterende at sidde med noget kode der bare ikke vil virke, uanset hvad man gør, og så er det da lækkert man kan gå herind og få nogen til at se på det med friske øjne, men hvis man selv finder løsningen, hvad vinder andre så ved at få at vide at jeg f.eks. glemte en }?
Avatar billede kbu Nybegynder
07. maj 2004 - 13:05 #11
atheist du starter med at skrive at "at der er utrolig mange spørgsmål......."
så må det da være godt at huske - i dette tilfælde programmører - på at de skal huske diverse tegn.
Avatar billede atheist Nybegynder
07. maj 2004 - 13:33 #12
Det er selvfølgelig rigtigt nok, men jeg mener stadig det må være en utrolig ressourcekrævende påmindelse hvis f.eks. 5% af alle spørgsmål ér af den type... Og, som summer skriver i starten af den her tråd, utroligt frustrerende at støde på dem, kan man så ikke evt. lave en guide til fejlfinding, som folk kunne gå gennem, inden de skriver på eksperten?
Avatar billede kbu Nybegynder
07. maj 2004 - 13:50 #13
ressourcekrævende for hvem ?
jeg ved ikke om det er 5% af Programmering -> Script -> PHP, men det skal nok ses i en større sammenhæng.
en guide til fejlfinding ville da være en god idé - er du mand for at skrive en artikel ? ;-)
Avatar billede atheist Nybegynder
07. maj 2004 - 14:15 #14
Ressourcekrævende for eksperten, der er pt 410.527 besvarede spørgsmål og 249 åbne (kan det passe?) så det kan hurtigt løbe op i nogen Mb... Jeg vil gerne skrive et udkast, men hvis nogen så ville evt. ville læse det igennem, så det bliver så generelt/omfattende som muligt? Jeg vil gerne lave det så det kan bruges på alle programmeringssprog, men selv har jeg kun erfaring med css, html/xhtml, php og JScript.
Avatar billede kbu Nybegynder
07. maj 2004 - 14:37 #15
med hensyn til det ressourcekrævende tror jeg ikke at vi skal spekulere så meget på det.
med hensyn til udkastet til en fejlfindingsguide, synes jeg at det er en udmærket afslutning af denne tråd.
når nu jeg har blandet mig i debatten skal jeg nok fortsætte og bidrage med en gennemlæsning af dit udkast ;-)
Avatar billede kbu Nybegynder
07. maj 2004 - 15:42 #16
det funker faktisk efter hensigten  http://www.eksperten.dk/spm/496957
Avatar billede atheist Nybegynder
07. maj 2004 - 17:57 #17
tænkte på om der er nogen herinde der har erfaring med c/c++? Spekulerede om det ikke kan lade sig gøre at lave et program, der kan tælle antal '(' og ')' osv. og se om der et lige antal? noget med at man kan vælge hvad slags den skal tælle, og også vælge at den skal kontrollere linjer for at se om de er afsluttede med et bestemt tegn, som de f.eks skal i php...? Altså en form for fejlfindingsprogram, hvor man kan indlæse sin kode som plain-tekst, hvor den så undersøger nogen parametre...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. maj 2004 - 21:43 #18
atheist> Der findes ligende programmer/editorer.. de har det man kalder "syntax coloring".. dvs, når du f.eks. start på et html tag (med f.eks. "<font") bliver indholdet af tag'et vist med en anden farve..

Der kan nævnes:
- EditPlus ( http://www.editplus.com ):
* shareware, koster penge
* standard sprog den kender: HTML, CSS, PHP, ASP, Perl, C/C++, Java, JavaScript, VBScript
* Der kan tilføjes syntaxer

- TSW WebCoder og lite udgaven WebPad ( http://www.tsw.dk/ ):
* RegisterWare/Freeware. Man skal bare registrere med en email adresse. Så får man gratis tilsendt en registreringskode.
* kan en del sprog.. har ikke lige en liste..
Avatar billede atheist Nybegynder
16. maj 2004 - 12:19 #19
Jeg kender godt til editorer, og det er ikke sådanne jeg tænker på, jeg arbejder selv med stone's webwriter, og syntaksfarvningens værdi er lig nul, i samme øjeblik jeg laver en if-sætning med < eller >... Det jeg tænkte på var mere et lille proggram, hvor man indsætter sin tekst i et tekst felt, angiver 2 karakterer man gerne vil have matchet, og så får man at vide om der er lige mange, eller overskud af den ene... På den måde kan man hurtigt få set efter om alle løkker er afsluttede, eller om man skal til at lede. BTW: Jeg arbejder på artiklen, regner med at lægge den op på min hjemmeside om ikke alt for uoverskuelig tid...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2004 - 18:47 #20
"jeg arbejder selv med stone's webwriter, og syntaksfarvningens værdi er lig nul"> Det kan godt at det er det, i "stone's webwriter", men i EditPlus er den fin :-)

Men det er åbenbart ikke en sådan løsning, du er ude efter...
Avatar billede atheist Nybegynder
07. juni 2004 - 23:42 #21
ok, efter en længere pause:
http://klasseliste.dk/fejl.htm
Jeg beklager den ikke lige lever op til xhtml standarterne, men det gik lidt hurtigt med at få den pæn som html...
Det er som sagt et udkast, og der vil komme mere på efterhånden som jeg får tid til at skrive det, hvis i allerede kan se der mangler noget, eller der er noget i mener er forkert, sig endelig til.