Avatar billede anhansen Nybegynder
05. maj 2004 - 11:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opret forbindelse til win2k netværksdrev

Hej

Jeg har et problem. JEg har en mac som jeg gerne vil have skal have adgang til min delte windows mappe.

Hvordan gør jeg det.

Hvis jeg går ind på mappen via network i finder, skriver den noget med en DAVE licens der ikke er gyldig?

Hvor opsætter man DAVE?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. maj 2004 - 11:57 #1
Ved ikke noget om dave, men du skal have appletalk protocol på win2k
Avatar billede anhansen Nybegynder
05. maj 2004 - 12:06 #2
ok... det har jeg, og nogle delte mapper er delt under en appletalk "gruppe"

Men den jeg nu skal dele er ikke, og jeg kan ikke finde ud af om det er noget jeg skal sætte op på win2k eller om det er noget mac noget?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. maj 2004 - 12:12 #3
Jeg ved desværre ikke så meget om mac.
Avatar billede egonspock Seniormester
05. maj 2004 - 12:52 #4
Hvilket styresystem kører Mac'en? Hvis den kører MacOSX 10.3.3 bør du kunne forbinde mappen uden brug af AppleTalk. Når den siger at der er problemer med DAVE licensen, skal du nok først stoppe DAVE eller finde en licens der kan bruges (koster nok kroner). Jeg vil gætte på at DAVE er lagt ind som et loginemne under brugeren i Systemindstillinger.
Avatar billede anhansen Nybegynder
05. maj 2004 - 16:04 #5
jeg kan ikke finde noget om dave (næsten). Jeg er HELT grøn i mac sammenhæng, men vores ad'er i huset har sagt op, og nu skal jeg til at styre det.

Jeg har dog fundet en login unix script som ser ud til at starte dave.

Behøver man ikke dave for at connecte til win under mac X 10.3?
Avatar billede egonspock Seniormester
05. maj 2004 - 16:26 #6
Det kommer lidt an på.. Dave er efter sigende et meget godt værktøj til at connecte med, men med de funktioner, der efterhånden er kommer i 10.3, og især i 10.3.3(opgrader, hvis du ikke har gjort det - gøres nemmest fra Æblemenuen i venstre hjørne, og kør Reparer tilladelser i Diskværktøj bagefter). Derefter burde man kunne connecte enten ved at browse netværket eller ved at gå direkte til serveren med æble-k og så bruge formattet: smb:\\domæne;brugernavn@servernavn\share. Se evt. efter på http://www.macwindows.com som er et glimrende sted at finde viden om den slags.
Det kunne i øvrigt godt lyde som om at den version af Dave I har, blot var en demo med udløbsdato, og jeg ville nok fjerne scriptet fra login'en, bare for at slippe for fejlmeddelelsen.
Jeg har ikke selv haft problemer med login til windows siden 10.1, og det er da et par år siden. Det kan så i øvrigt være at der kan være problemer med printere. Det er jeg ikke helt så sikker på hvordan virker, men det kommer meget an på hvordan jeres netværk er skruet sammen.
Avatar billede anhansen Nybegynder
05. maj 2004 - 20:59 #7
Mange tak... kanon gennemgang... prøver det af i morgen tidlig.

Printerne skulle ikke blive berørt, de er sat op korrekt skulle jeg mene. Men det er også så langt ind i mac verdenen jeg er kommet. :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
05. maj 2004 - 21:06 #8
Glæder mit til at høre om det virker.
Avatar billede anhansen Nybegynder
06. maj 2004 - 11:53 #9
Findes der en "installerede programmer" som i windows? eller hvordan fjerner man programmer? Hvis jeg kan finde noget dave halløj og bare sletter det vil der formentlig ligge nogle ting rundt omkring. Findes der ikke et "fjern programmer" værktøj?
Avatar billede anhansen Nybegynder
06. maj 2004 - 15:28 #10
får først set på det efter weekenden... Den har været i brug hele dagen i dag, så det må lige vente.. :-(
Avatar billede anhansen Nybegynder
10. maj 2004 - 14:27 #11
Nu har jeg installeret en ny prøve version af DAVE. Så virker det. Når den så udløber må jeg prøve at afinstallere den ved hjælp af den medfølgende installer program. Det var åbenbart det der var gået galt før. At filerne bare var blevet slettet.. Dem som man troede hørte til Dave

Jeg ved ikke hvad der er mest korrekt at gøre her. Men smid et svar begge to, så fordeler jeg points mest retfærdigt.. Egon har vist fortjent mest.. ;-)
Avatar billede serverservice Praktikant
10. maj 2004 - 16:52 #12
springer over
Avatar billede egonspock Seniormester
15. maj 2004 - 12:34 #13
Det virkede så ikke uden Dave? Surt nok, men Dave virker vel som det skal.
Avatar billede anhansen Nybegynder
18. maj 2004 - 11:15 #14
tak for hjælpen.

Jeg tror godt det kan virke uden DAVE. Der var bare ingen (af)installations filer. Så jeg kunne ikke lige overskue at fjerne det. Men når nu prøveversionen udløber, regner jeg med at jeg bare kan afinstallere det, og så skulle macosX vel selv finde ud af det..