Avatar billede keet Nybegynder
03. maj 2004 - 19:13 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

dårligere placering efter optimering

Jeg har en hjemmeside, der på et tidspunkt lå nummer 5 på google, men en uges tid efter jeg havde optimeret den lidt lå den på side 3. Hvad kan dette skyldes?

Jeg har blot lavet lidt ekstra interne links og tilføjet en footer på alle sider, der blot linker til forside/roden.

Hvad kan jeg evt. gøre for at rette op på problemet?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. maj 2004 - 20:05 #1
Du kan have gjort noget der har "fornærmet" google, eller hvis du i din log kan se at googlebot ikke har været forbi mellem du lavede dine ændringer og din dårligere placering, så skyldes det at andre sider har optimeret bedre.

Hvis du dropper et link, så kikker jeg på siden og ser om du kan gøre mere
Avatar billede keet Nybegynder
03. maj 2004 - 21:03 #2
link: bjaelke.dk
Avatar billede keet Nybegynder
03. maj 2004 - 21:05 #3
Jeg ser lige min log igennem. Men det skulle da være mærkeligt hvis alle de andre sites lige pludselig er optimeret bedre.
Avatar billede keet Nybegynder
03. maj 2004 - 21:07 #4
jeg ved ikke om det kan være fordi mine søgeord er med æøå, at google kan have problemer?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. maj 2004 - 21:09 #5
tjaaa, du har hvid tekst på hvid baggrund, og det straffer søgemaskinerne. Jeg ved godt at det ikke ser sådan ud, når man ser din side, men din menu bjælke har hvid tekst, og da søgemaskinen ikke kan se at denne tekst sidder på en rød baggrund i cellen, opfatter søgemaskinen det som hvid tekst på hvid baggrund og det straffes
Avatar billede keet Nybegynder
03. maj 2004 - 22:27 #6
okay, det vil sige at jeg skal skrive det i html'en og ikke i css'en?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. maj 2004 - 22:30 #7
Det bedste sted er klart i CSS, men da f.eks. google er begyndt at læse CSS også kan det sagtens være her problemet ligger. Du bør aldrig have en font farve der matcher din baggrundsfarve. Dette er blevet brugt af tvivlsomme typer til at skjule søgeord og derfor bannes det ofte
Avatar billede keet Nybegynder
03. maj 2004 - 22:33 #8
Hvis google kan læse css, er det vel ikke der problemet er? For så er der jo ikke ens baggrundsfarve og tekstfarve.
Avatar billede keet Nybegynder
04. maj 2004 - 13:25 #9
Jeg har læst nogle af dine artikler om links, men har det betydning om mit link ser sådan ud:
<a href='fil.html'>søgeord</a>
eller:
<a href='fil.html'>sætning med søgeord</a>

Er der forskel, og hvilken er evt. bedst?
Avatar billede keet Nybegynder
04. maj 2004 - 13:36 #10
Og er det evt. bedst at skrive stien fuldt ud? Altså med http...
Avatar billede demib Nybegynder
16. maj 2004 - 14:08 #11
Det er bedst at skrive den fulde adresse - altså med http:// i dine links.

Søgemaskinerne læser normalt ikke CSS, men kan finde på det for at tjekke for spam (det der kaldes CSS-spam). Jeg tror ikke du er blevet straffet for den hvide tekst i dette tilfælde, men at det i højere grad er et udtryk for de store forandringer der generelt har været på Google igennem det sidste stykke tid.

Jeg tror i højere grad dit problem skyldes nogle af følgende ting:

1) Der er tilsyneladende ikke så mange udefra der linker til dit website. Ved at få flere til at linke vil sansynligheden for ordentlig indeksering og ranking stige betydeligt.

2) Når du siger: "... på et tidspunkt lå nummer 5 på google, men en uges tid efter jeg havde optimeret den lidt lå den på side 3." får det mig til at mistænke at du er for fokuseret på et enkelt eller ganske få ord. Faktum er, at folk søger meget mere bredt end det (dette gælder for størr eller mindre grad alle brancher!) - mange søger med mere end et ord, en hel del staver forkert, nogle bruger synonymer, andre former og variationer du ikke anvender.

3) Dit website har ikke ret mange sider - og derfor ikke ret meget tekst (med forskellige ord på). Jo flere sider du har, med relevante tekster, jo større chance er der for at en af dem dukker op når din målgruppe søger.

Det er næsten umuligt at dække hele dit "nøgleords-marked" ind gennem almindelig optimering af dit website. Du må derfor enten leve med begrænset dækning (nogle gange bedre end andre) eller også tager flere metoder i brug, herunder f.eks.: Information Pages, PPC-søgemaskiner (som f.eks. Google AdWords eller Overture), Paid Inclusion eller eksterne kampagner (micro sites eller promotion domæner). Alt efter dit marked og pengepung er det normalt klogt at vælge en blanding af medier og teknikker, hvis du vil opnå en god dækningsgrad.

Mikkel deMib Svendsen
www.joyzone.dk
Avatar billede kotelet Nybegynder
17. maj 2004 - 14:10 #12
Generelt set tager det lidt tid for bot's at komme tilbage og indeksere din hjemmeside. Det kan være de skal passere tilbage endnu en gang for at du bliver listed højere.

At din tekst nogensteder er den samme som baggrundsfarven på siden er en farlig satsning. Så vidt jeg er orienteret sker der stadig den slags fejl som "bufferzone" nævner. Ret det ved at finde en farve der minder meget om, enten i baggrunden eller i teksten. Du kan også anvende et billede der er helt hvidt og bruge det som baggrundsbillede.

Sørg desuden for at inkludere de keywords du bruger i både titlen på hjemmesiden og på den første mængde tekst på hjemmesiden. Brug dem også i alt-tags og html description tags.

Skriv alle dine søgeord i flertals-form hvis de er regelmæssige. Hvis en bruger skriver søgeord: "Kuglepenne" og du bruger "Kuglepen" som keyword, virker det ikke, da "kuglepenne" ikke er en DEL af ordet "kuglepen". Den anden vej fungerer det fint.

Så skulle du være godt på vej igen.

Jeg vil give "demib" ret i, at du skal bruge mange forskellige søgeord.

/Andreas
www.redline.dk
Avatar billede keet Nybegynder
19. maj 2004 - 16:07 #13
okay.. Takker alle sammen...