Avatar billede anuseren Nybegynder
03. maj 2004 - 13:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af kamera

Jeg har et par spørgsmål da jeg er lidt i tvivl om hvilket digital kamera jeg skal købe.

Jeg står og vakler imellem et Pentax Optio S4 og et Casio EX-Z4. Jeg må sige jeg hælder mest til Casio kameraet, pga dens store LCD skærm. Men billedkvaliteten bekymrer mig lidt.

Jeg har selvfølgelig lavet lidt research på nettet, og her er hvad jeg er kommet frem til.

Hvis vi tager udgangspunkt i mit nuværende kamera. Et Canon powershot A40 , som har taget dette billede: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/a40/samples/IMG_0150.JPG

Træerne i baggrunden m.m er meget skarpt og detaljeret, på trods af det kun er på 2MP.

Hvis vi tager det samme motiv taget med Casio kameraet, så ser alting pludselig meget sløret og uskarpt ud, på trods af det er på 4MP http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/exz4/samples/CIMG0115.JPG

Og det samme sker med Pentax kameraet. http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/optio_s4/samples/IMGP0059.JPG

Jeg kan se at begge kameraer bruger samme optik... Er det denne som laver de uskarpe billeder? Eller hvor kan det ligge?

Jeg er ikke ekspert på dette område, så derfor spørger jeg mig til råds hos jer.

Ville I stille jer tilfredse med den billedkvalitet?
Avatar billede le_bon Nybegynder
03. maj 2004 - 14:01 #1
Kameraerne er jo praktisk talt ens...spedifikationerne ser næsten und som om de er copy/pastet fra det ene til det andet kamera i de to nedenstående specifikationsoversigter.

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Casio/casio_exz4.asp

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?cameras=pentax_optios4&method=sidebyside

Meeen, som gammel fotohandler, ville jeg vælge Pentax'en. Pentax er et supergodt kamera-mærke med mange års erfaring indenfor kameraproduktion, og min erfaring er at der oftere er problemer med kameraer fra "ikke-kamera-mærker" som HP, Casio, Epson osv. Jeg ville være tryg ved at købe Pentax, hvilket jeg ikke ville være ved at købe Casio! Det re min "proffesionelle" (  ;o)  ) vurdering.

Mvh. Simon
Avatar billede anuseren Nybegynder
03. maj 2004 - 14:08 #2
Spørgsmålet kører ikke på diverse specs... Dem kan jeg jo selv læse mig til :o)

Jeg spørger til billedkvaliteten... Prøv at kigge på billederne.
Avatar billede jensendk Nybegynder
03. maj 2004 - 14:08 #3
Har du overvejet hvad dine reellle behov er? Og om et andet kamera ville være bedre?
Avatar billede le_bon Nybegynder
03. maj 2004 - 14:13 #4
Så vidt jeg kan se, er Canon og Pentax lige skarpe. Casio er uskarp. Derimod ser det ud til at Pentax er en anelse underbelyst, men det kan også skyldes at der er lidt skyer på himlen, hvilket der ikke er på de to andre.
Avatar billede le_bon Nybegynder
03. maj 2004 - 14:15 #5
Jeg troede også du spurgte om råd til hvilket kamera du skulle købe?  c",)
Avatar billede le_bon Nybegynder
03. maj 2004 - 14:31 #6
At dit Canonkamera kun har 2 mp vil ikke have nogen effekt på billedet når du ser det på en skærm (medmindre du førstørrer det meget!), men kun når du printer det ud. Jeg vil mene at fotografiet der er taget med Canon'en er det bedste af de tre, når vi ser dem på en skærm, men jeg er helt sikker på at hvis du printede alle tre ud på fotopapir i 20x30 eller 30x45 ville Pentax'en stå skarpest af de tre. Men har du ikke behov for at printe ud, vil billedkvaliteten i hvert fald ikke blive forøget ved køb af nyt kamera, men så er der måske nogle features på de nye du gerne vil have...?
Avatar billede jnoval Nybegynder
03. maj 2004 - 20:30 #7
Hvis du har været tilfreds med dit Canon, hvorfor si ikke forsætte med canon, f.eks. A80
Avatar billede anuseren Nybegynder
22. maj 2004 - 20:28 #8
le bon... tak for det sidste svar. :o)
Avatar billede le_bon Nybegynder
26. maj 2004 - 10:54 #9
Velbekomme, og tak for points!