Avatar billede musling Nybegynder
25. april 2004 - 12:02 Der er 6 kommentarer

Digital kamera

Jeg har et problem med mit Konica digital kamera.
Når jeg tager billeder med blitz, og der er noget hvidt på motivet (fx en hvid bluse, eller en hvid væg i baggrunden), så bliver det hvide lyserødt.
Hvad skyldes dette, og hvad kan jeg gøre for at undgå det??
Kameraet tager i øvrigt udemærkede billeder, men er dog bedst til udendørs billeder.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. april 2004 - 12:10 #1
Det er kameraet der farver billedet, formentligt pga for meget reflektion fra den hvide bluse.....

Andre Konica produkter har også problemer med farve balancen (det har mange digital billed produkter) http://www.imaging-resource.com/PRODS/KD400/K40A.HTM

Det er ikke dig der er dårlig til at tage billeder, det er måden kameraet håndtere billederne på der er skyld i den dårlige farve balance.
Avatar billede perj Nybegynder
25. april 2004 - 12:11 #2
Typisk noget med hvidbalancen at gøre. Måske en kombination af lysstofrør og hvidbalance. Kan fjernes med photoshop.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. april 2004 - 12:41 #3
perj>> Nu er det jo nok ikke alle der har photoshop, eller råd til at købe det. Tror du ikke også det kan gøre med The Gimp http://www.gimp.org
Avatar billede zhark Nybegynder
25. april 2004 - 12:47 #4
hvad er det for et kamera(model)- er der nogle manuelle indstillinger som f.eks.hvid balance/indendørs (kunstig belysning) og evt. blitz kompensation...
Avatar billede perj Nybegynder
25. april 2004 - 13:43 #5
Kender ikke gimp.org, men du kan også bruge det gratis software Irfanview: http://www.irfanview.com/
Et filter foran dit kamera vil også kunne hjælpe, men nu er det jo ikke alle kameraer der har gevind :-) :-)
Avatar billede musling Nybegynder
25. april 2004 - 14:15 #6
Det er et konica revio kd-3300

Jeg har photoshop, men det er ikke altid, man kan redde billedet ved at fjerne det lyserøde.