Avatar billede torben7913 Juniormester
11. februar 2001 - 18:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Partitionering med fdisk - hvordan udnytter jeg den mulighed bedst?

Jeg har en hartdisk på 3 GB som  nu igen efter 1½ år  er behæftet med så mange fejl, at det nok er nødvendigt at formatere den og geninstalere alle programmer og de dokumenter jeg gerne vil gemme.
Jeg overvejer ved den lejlighed at køre fdisk for at partitionere hartdisken.
Jeg er så usikker på, om jeg  kan nøjes med at have windows 98 liggende på den ene partition, og så have alle andre programmer liggende sammen med dokumenter  på den anden partition., så jeg om yderligere 1½ år kan nøjes med at geninstalere windovs når det går galt igen, for det kommer jeg  jo nok til, jeg er også usikker på om det overvejende er windows der giver problemer, når jeg får mange fejlmeldinger i stil med:
Setuup:
”Prgrammet har udført en ulovlig handling og afslutter. Kontakt programforhandler, hvis problemet fortsætter
Og under detaljer får denne fejlmelding:
SETUP forårsagede en ugyldig sidefejl i
modul SETUP.EXE på adressen 015f:006e8860.
Indhold af registrene:
EAX=ffaa9048 CS=015f EIP=006e8860 EFLGS=00010293
EBX=827b3c00 SS=0167 ESP=0091fe18 EBP=ffaa9048
ECX=00000005 DS=0167 ESI=004ef42f FS=4b1f
EDX=fff04ec1 ES=0167 EDI=0045be79 GS=0000
Byte ved CS:EIP:
8b 02 83 c2 04 89 07 83 c7 04 83 e9 04 77 f1 01
Indhold af stakken:
00401000 00000000 816e8524 0091ff78 0091fe3c 00810000 816e8584 816e8544 006e8790 bff8b537 00000000 816e8524 00810000 75746553 58450070 00000045”

Så er der en der vil give mig  en grundig vejledning, vil jeg være meget glad.
På forhånd tak.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
11. februar 2001 - 19:33 #1
Du kan findt havde windwos 98, på den ene... Og så spil, dokumenter på den anden..

Men de programmer du har installeret i gennemtiden, dem vil du nok blive nød til at installere igen... Ganske få kræver ikke at installere dem forfra..
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
11. februar 2001 - 19:34 #2
1½ år... damm... jeg formater nok om sådan ca. hver månede... Har er der også ved at tænke på om ikke jeg skulle lave en cd... jeg bare smækker i og så kører det bare... :o)
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. februar 2001 - 20:35 #3
Dette spørgsmål skulle nok også ha været i 98\' kategorien...

dalbjerg: Du må smadre dit Windows meget, siden at det skal geinstalleres så ofte ... ;-)
Avatar billede hojben Novice
12. februar 2001 - 07:51 #4
Gould >> Enig *G* Måske han skulle overveje et PC kørekort? *ROTFL*
Avatar billede nick-rasmussen Nybegynder
12. februar 2001 - 08:53 #5
Lav 2 partitioner den ene hvor du har dit styresystem samt de mest brugte programmer liggende. Og den anden har du dine dokumenter osv. liggende.
Du laver så et spejl af den partition hvor du har dit styresystem liggende (når du har fået det hele installeret).
Her efter har du altid mulighed for at reetablere dit system på 10 min. når det begynder at komme med en masse fejl...
vedr. Fdisk så prøv dette link. http://kb.indiana.edu/data/ahfe.html?cust=9480
Avatar billede torben7913 Juniormester
12. februar 2001 - 09:01 #6
nick-rasmussen kan du forklare mig hvordan jeg laver et spejl af den partion hvor styresystemet ligger - det er muligvis beskrevet i det link du henviser til - men jeg er ikke så god til engelsk.
Avatar billede nick-rasmussen Nybegynder
12. februar 2001 - 11:19 #7
For at lave et spejl skal du have et bestemt stykke software foreksempel Norton Ghost.
Med Ghost kan man lave et spejl af sin harddisk..
vedr. linket så er det til Fdisk det viser hvordan man bruger det...
jeg prøver lige at se om jeg kan forklare hvad du skal gøre...
1. start fdisk
2. sig ja til store harddiske
3. vælg at slette partitioner Punkt 3.
  ( nu vælger du at du vil slette de logiske drev herefter de extended drev og bagefter de primære drev).
4. Nu vælger du at oprette nogle nye partitioner først den primære (skriv den størrelse du gerne vil have foreksempel 1500 MB).
5 Når den primære er lavet vælger du at oprette en extended ( hvis du kun vil oprette 2 partitioner vælger du at den skal udnytte det sidste ledige plads).
6. Når du har oprette de partitioner som du skal bruge skal du sætte drev C:\\ som aktiv ( punkt 2).
7. Nu mangler du bare at formatere det gør du når du har haft maskinen genstartet..
Jeg mener at det er sådan du skal gøre. Det er langtid siden jeg har brugt Fdisk og da jeg ikke lige kan køre det samtidig med at jeg skriver så må min hukomelse prøve at huske det men jeg mener det er meget rigtigt det jeg har skrevet...
Hvis du har mulighed for at få fat på partition Magic så vil jeg foreslå at du bruger dette da det er grafisk baseret og noget nemmere at finde ud af....
du skulle kunne finde PQM her:
http://www.superfiles.com/downloads/diskman.shtml
Avatar billede torben7913 Juniormester
16. februar 2001 - 08:04 #8
Jeg havde egentlig håbet på en grundig vejledning: Den fandt jeg på denne side:
http://www.kadsid.dk/help/help.htm