Avatar billede Slettet bruger
01. april 2004 - 14:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

wml med xslt og xml

Hej Eksperter

Hvordan transformerer man xml til wml via xslt? Skal man bruge et eller andet specielt programmel? Cocoon, xalan, sax, dom? Hvordan ser namespace deklarationen ud?

Gerne links men helst et konkret eksempel, også selv om det er et kort et.

Jeg har både Linux og Windows til rådighed.

palau
Avatar billede nute Nybegynder
01. april 2004 - 14:56 #1
der er et hav af sites, der omhandler transformation af xml via xslt. inden man begynder på at transformere til noget specifikt, måske du skal dine ud af hvordan du transformere xml via xsl. hvis du allerede kan dette, så er det ikke anderledes at transformere til wml.

et hurtig søg på google, gav nogle interessante hits:

http://www.google.dk/search?q=xml+to+wml+xsl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&meta=

(specielt den første link)

/nute
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 10:11 #2
Tak for din kommentar, nute.
Men hvilke metoder er de mest brugte? SKAL man bruge DOM eller hvad?
palau
Avatar billede nute Nybegynder
02. april 2004 - 10:15 #3
well ... xsl er jo den hurtigste måde at transformere xml på. xsl er skabt til dette formål. man *skal* ikke bruge noget som helst andet end det man ønsker selv ;) det er ingen der tvinger en til at bruge det ene eller andet (selv om jeg vil påstå at det er totalt ude på landet at bruge DOM til at transformere)

/nute
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:47 #4
Men er det ikke det der sker i det eksempel du henviser til i det første link. Her sker det med den begrundelse at kun serveren har den fornødne processorkraft. Men holder den påstand stadig? udviklingen går jo hurtigt.

palau
Avatar billede nute Nybegynder
02. april 2004 - 12:00 #5
ehh .. jeg tror vi taler forbi hinanden.

når du skriver "skal man bruge DOM", så tolker jeg det, som at du mener du vil bruge DOM for at transformere. Med andre ord at du vil bruge et DOM objekt for at finde de noder i et XML dokument du vil hive ud, og "formattere" disse til et fx WML element.

Jeg mener at man skal lade xsl finde de noder i et XML dokument man vil hive ud, og formattere disse. Hvordan selve transformationen foregår (client-side eller serverside) er, i min verden, underforstået, selv om jeg ikke er særlig for at lade en klient gøre det.

XSLT = Extensible Stylesheet Language Transformation ... selve forkortelsen indeholder "transformation", hvilket i sig selv betyder at dette bruges til transformation ;o] hvad man bruger for at transformere et XML dokument via XSL, er mere et spm om preferencer og behov. Det er ingen rigtig eller forkert måde at gøre det på.

/nute
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2004 - 23:13 #6
svar