Avatar billede tlunde Nybegynder
16. marts 2004 - 23:05 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Vurdering af 2 digital kameraer

hejsa,
Jeg har kig på disse to digical kameraer, næsten ens, men alligevel...

1: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_s1is.asp
2: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_a80.asp

Hvad ville i vælge og hvorfor?? Hvad skal jeg specielt kigge efter når jeg skal have mig et digital kamera?

PS. Jeg er førstegangskøber, det er derfor jeg ikke lige helt ved hvad keg skal kigge efter...

Hilsen
Thomas Lunde
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
16. marts 2004 - 23:13 #1
Læs evt. denne artikel igennem, den giver et godt overblik over de forskellige specifikationer: http://www.edbpriser.dk/guide.asp?ID=1006
Avatar billede bleze Nybegynder
16. marts 2004 - 23:58 #2
Det ene er et spejlrefleks lignende kamera. Det vil sige det er stort og kloset. Det andet er et kompakt kamera. Spørgsmålet er hvad der er vigtigst. Størrelsen på kamera eller kvalitet af billeder. Med et kompact kamera får du ikke høj zoom. Max 3-4 gange, hvor du med SLR kan få hvad som helst ved at skifte forsatsen ud.

Canon Ixus 400/500 er eksempler på ekstremt gode kompakt kameraer...
Hvis du vil have spejlrefleks skal du nok kigge på et rigtigt et, feks Canon EOS
Avatar billede venturer Nybegynder
17. marts 2004 - 12:25 #3
Bare fordi man har et SLR kamera betyder ikke nødvendigvis at man kan skifte linsen (hvilket heller ikke er tilfældet med S1).

Ved sammenligning af specs på de to modeller, vil jeg (personligt) klart vælge s1.
Umiddelbart er den eneste fordel ved a80, at den kan lave makrofotorfering ned til 5cm afstand, hvor s1 "kun" kan gå ned til 10cm. På alle andre områder, er s1 overlegen.
Et par ting du bør bide specielt mærke i er: 10x OPTISK zoom (digital zoom er irellevant). Blitz'en har næsten dobbelt så lang rækkevidde. LCD skærmen er større og kan tiltes (specielt velegnet hvis du f.eks. skal tage billeder tæt på jorden eller i strakte arme over hovedet). Autofocus er mere fleksibel på s1.

Så det er MIN mening :)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. marts 2004 - 17:32 #4
Jeg ville som venturer, vælge Canon S1. ISÆR hvis man gerne vil have en ordenlig videofunktioen, så er S1 overlegen. En anden detalje er den elektroniske søger. (og så selvfølgelig zoom).

Bleze: Det behøver da LANGT fra være stort og klodset fordi det er spejlrefleks lignenden (S1 har ingen spejle, og man ser ikke ud gennem objektivet i søgeren). Jeg synes i hvert fald ikke det er klodset: http://www.dpreview.com/articles/CanonS1IS/Images/inhand01.jpg
Så længe det ikke er ægte spejlrefleks, så har formen jo reelt ingen betydning for størrelsen. Det er klart at man hvis bliver nødt til at bruge en væsentlig større sensor, så vil det ændre kameraets fysiske størrelse.
Avatar billede bleze Nybegynder
17. marts 2004 - 17:42 #5
Venturer: S1 er ikke et SLR, der står "SLR Like" og som jeg skrev lignede kamera. SLR er tit meget store pga for stor zoom og selve kameraets opbygning.

Ixus kan ligge i lommen uden at genere specielt, hvor det kan du ikke med et SLR, de kræver gerne en kuffert og ondt i nakken af at bære dem.

Derfor vælger jeg at skældne mellem SLR og compact kamera'er og sige at de har forskellige formål.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. marts 2004 - 17:50 #6
Bleze: spejlreflekskameraer er store pga. den store sensor. Her kan du se forskellen:
kompakt kamera 3-4-5 megapixels: http://www.dpreview.com/Learn/Articles/Glossary/Camera_System/images/123di_comp_3m.gif
Typisk 6 megapixel dslr: http://www.dpreview.com/Learn/Articles/Glossary/Camera_System/images/123di_dslr.gif

De har heller ikke pr. definationen et stort antal zoom. Faktisk vil det være stort set umuligt at finde et på 10x... (selvom det er 2x zoom kan man jo godt komme tættere på motivet hvis start brændvidden er stor, f.eks. 200-400mm)
Avatar billede tlunde Nybegynder
17. marts 2004 - 23:18 #7
Hejsa alle,
Er det forkert at de begge har lige store skærme, har de ikke begge 1.5" skærm?

S1 har godt nok kun 3.2 mio pixel, hvilket jeg ser som den eneste svaghed, men hvad er max størrelsen af fotografi man kan fremkalde med 3.2 mio pixel, uden at billedet begynder at blive strukket?

Har de to kameraer ellers de helt samme specs, eller har det ene kamera noget det andet ikke har?
Avatar billede venturer Nybegynder
18. marts 2004 - 08:47 #8
Jeg læste forkert. Det er rigtigt at begge LCD'er er 1,5".

0,7 Mpixel i forskel er ikke meget i denne forbindelse, og derfor ikke noget du behøver tage højde for.
Som jeg beskrev tidligere, er der nogle "store" ting som er forskellige (zoom, blitz) og disse er ret vigtige (efter min mening).
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. marts 2004 - 13:03 #9
Ved godt det lige trækker prisen et kilo op men vil man have et lækkert kamera så har jeg haft det her til test og vil absolut købe det : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22704

Det er IKKE pocketsize men 6.9 Cm x 11.9 Cm x 15.1 Cm - trods alt ikke så stort.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. marts 2004 - 13:03 #10
Nåja og som det eneste i prisklassen har det 5*optisk zoom.