Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. marts 2004 - 19:19 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Køb af digital SLR

jeg skal ud og købe et nyt kamera, da min nuværende (IXUS 330) ikke længre opfylder mine behov.
Jeg har bestemt mig for at det skal være et Digitalt SLR, da dette giver flest fremtidige udvidelser.
Jeg så på Canon 300D tidligere, men nu er Nikon D70 snart fremme og dette har bestemt også sine fordele (se eks www.dpreview.com for mere)

men jeg har et par spm:

1: Hvilket lager medie skal jeg vælge for at sikre hurtig lagering?
De begge tager CF og Microdrive, men mener at have læst at Microdrive langsommer end CF til lagering.
jeg tænker i størrelserne 512 og 1Gb+ versioner.

2: Understøtter Downloader Nikon D70?
http://www.breezesys.com/Downloader/index.htm
jeg bruger downloader 1.5 til mit 330, da den gemmer al information om billedet (dato, tid, iso, blænde, eks.)
Men det er primært lavet til Canon kameraer, så om det virker med Nikon's digitale SLR ved jeg ikke. (jeg tænker ikke på at bruge en kort læser, men direkte læsning fra kameraet via USB)
Det kunne være dejligt hvis en som ejer et Nikon digital SLR ville prøve Downloader ;o)

3: Jeg har 15.000kr som jeg MAX vil bruge på kameraet (kamera, linse, taske og lagermedie(min 512Mb))
Er der andre kameraer som er interssante som evt. kan opfylde mine krav (skal købes i DK)

4: Nu er 15.000kr en del at ofre på et kamera, så findes der nogle forsikringer som kan være nyttige (Her tænker jeg ikke kun på at det kan blive stjålet, men alt), De 2års reklamations ret er jo mere eller mindre intet værd (efter 6mdr så har du jo faktisk ikke nogen granati mere)
Så hvilke forsikringer kan være gode at have?

5: Hvor kan jeg læse om fotograferings teknik?
Hvordan iso, blænde, ect. bruges korrekt. (jeg bruger manuel indstilliger og har en vis ide om hvad/hvordan visse ting skal gøres)
Hvad jeg skal se efter i et objektiv, og hvad de forskellige ting gør *jeg er desværre ikke så meget inde i SLR teknik endnu :(*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. marts 2004 - 19:20 #1
Glemte ;o)
6: Er der noget jeg har glemt, som jeg bør være opmærksom på?
Avatar billede chili17 Nybegynder
05. marts 2004 - 19:47 #2
Et rigtigt godt link med teknik og alverdends gode råd skrevet så menigmand kan forstå det http://www.hertz-ladiges.com/

At 15.000 kr skulle være en del at ofre på DSLR ved jeg ikke - jeg ville nærmere sige at det er en god start at få.
Det løber nemlig hurtigt op - Flash, objektiver, filtre, ekstra batterier, osv.
Mit råd er: spar ikke på objektiverne, men tænk dig rigtigt godt om hvad det er du vil fotograferer og vælge så et rigtigt godt objektiv
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. marts 2004 - 19:54 #3
15.000kr er den del at ofre på et kamera for mig så ;o)
Det jeg fotografere er på nuværende tidspunkt lidt all-round, så filtre, exta batt, flash er på nuværende tidspunkt noget der ligger i fremtiden (dog efter behov)
Jeg har 15.000kr MAX nu som jeg kan ofre på det "grundlæggende" derefter kommer så alt det andet.

Jeg har set på Nikon D70 med 18-70mm som skulle være et godt kamera, dog mangler jeg at det kommer på marked og der kommer nogle reviews af finale editon af D70
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. marts 2004 - 11:13 #4
Du kan få et Sony Cybershot F828 til 7575 kr. incl. moms hos kamerahuset.dk,
så får du hele 8.3 mio. pixel til din rådighed.
Det er godt nok ikke SLR, men der er anvendt et Zeiss objektiv.

Du kan læse mere om det her: http://www.imaging-resource.com/PRODS/F828/F82A.HTM

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. marts 2004 - 11:15 #5
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. marts 2004 - 11:32 #6
har set på det, men har udelukket kameraer med fast linse da jeg er bange for at komme ud for det problem jeg har nu med at kameraet ikke give flere indstillinges muligheder og at linse ikke er god nok til mit fremtidige brug.

om det er 8Mpix eller 6Mpix er for mig ligegyldigt.

7: Hvornår kommer D70 på gaden i Danmark?
Avatar billede chili17 Nybegynder
06. marts 2004 - 11:40 #7
Forventet leveringstid: 17/3-2004 - hvor mange der kommer til landet ved jeg ikke - der bliver helt sikkert kamp om de første kameraer
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. marts 2004 - 11:42 #8
chili17 => kan du svare på 1, 4 og 6 ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. marts 2004 - 11:48 #9
Du kan mak. købe en AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED til kameraet. Det er mindre linse end på Sony Cybershot F828.

Link: http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=904&catId=91

/per
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. marts 2004 - 12:02 #10
hoejrup => Prøv at hent D70's borchure
http://www.nikon-d70.nl/dk/ -> Download

D70 er faktisk kompatibel med de fleste Nikon Objektiver
Avatar billede chili17 Nybegynder
06. marts 2004 - 12:02 #11
1. Microdrive er billigst men lider stadig under at de kan være lidt skrøbelige hvis man taber kortet (men hvem gør det)
CF kort er dyrere  men virker upåklageligt
Med hensyn til hastigheden er det ligegyldigt - begge medier kan godt følge med

4. Prøv at chekke det selskab du bruge nu - det kan være at du er dækket, eller de vil tegne en tillægsforsikring
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. marts 2004 - 15:17 #12
Jeps :-)

/per
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. marts 2004 - 07:33 #13
ikke nogen der kan svare på #2?
Avatar billede chili17 Nybegynder
09. marts 2004 - 08:19 #14
Breezeebrowser er lavet til Canon - det lyder til at det nævnte software er i famielie med Breeze - så det er nok kun til Canon, men ved det ikke med sikkerhed
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. marts 2004 - 09:26 #15
chilli17 => det troede jeg også
http://www.breezesys.com/Downloader/features.htm

New in Downloader Pro v1.2:

Now supports downloading of Fuji, Minolta, Olympus and Pentax raw files complete with shooting data
New in Downloader Pro v1.1:

Can download directly from the latest Canon cameras which use PTP (Picture Transfer Protocol). This includes the Canon PowerShot G5, S400, S50, A300, A60 and A70 cameras
Additional tokens added for camera model names making it even easier to download images from different cameras to different folders
Reads the image sub-second timing from the shooting data when available making it possible to use the date and time to uniquely name images even when taking continuous sequences
Please note: not all cameras store the sub-second time in the shooting data. Currently Nikon digital SLRs store it but Canon SLRs don’t.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. marts 2004 - 20:12 #16
Ikke flere der kan hjælpe med resten?

#1:
Microdrive er billigst men lider stadig under at de kan være lidt skrøbelige hvis man taber kortet (men hvem gør det)
CF kort er dyrere  men virker upåklageligt
Med hensyn til hastigheden er det ligegyldigt - begge medier kan godt følge med

#2:
stadig itvivl om den kan eller ikke kan, det havde jo være dejligt hvis der var en med et Nikon digitalt SLR der havde prøvet porgrammet

#3:
Ingen rigtigt alternativer indefor Digital SLR

#4:
Prøver at kontakt mit/mine forsikting selskaber

#5:
kunne godt bruge flere sites end 1 ;o)
http://www.hertz-ladiges.com

#6:
Ikke noget jeg har glemt åbenbart ;o)

#7:
Forventet leveringstid: 17/3-2004

chilli17 => læg et svar da du er den eneste der har givet noget hjælp ;o)
Avatar billede chili17 Nybegynder
09. marts 2004 - 20:45 #17
Jeg kan da også opfordre dig til at kikke ind på disse 2 fotosider, hvor man kommenterer hinandens foto og kommer med gode råd - der er også nogle debatfora hvor det er muligt at stille spørgsmål, det kan jo være at der sidde en med flere svar, eller svaret er der allerede.

http://www.fotokritik.dk/
http://www.foto-basen.dk/
Og lige et rent forum for digitalfotografer http://www.digitalfotograferne.dk/portal/index.php

Men held og lykke med dit valg, og forhåbentlig mange gode billeder
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. marts 2004 - 15:58 #18
Takker ;o)