Avatar billede symantec Nybegynder
03. marts 2004 - 14:26 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hjælp til opstilling o wordpad eller notesblok!

Jeg skal have lavet nogle flyers i A6 størrelse.
DVS. jeg skal dele et A4 ark op i 4 lige store dele.
Jeg har enten nnotesblok eller wordpad som stanfard i min windows xp.

Er der nogen der har nogle forslag til hvordan man kan gøre det?
Der er jo ikke noget der hedder rammer så vidt jeg kan se?

Eller hvordan deler man siden op i 4?

Jeg kan jo godt selv skrive det hele 2 gange og så med space knappen rykke den højre del over til højre, og derefter prøve at remme rigtigt så det står centreret under hinanden så det ser pænt ud.
Men der må da være en lettere medtode ikke?
03. marts 2004 - 14:51 #1
I Wordpad kan du benytte tabulatorer til at lave den horisontale opdeling. Desværre kan du kun benytte venstrestillede tabulatorstop i Wordpad, så det er ikke muligt at lave en rigtig centrering (men du kan selvfølgelig eksperimentere med et antal mellemrum, men vær opmærksom på, at et mellemrum på skærmen, ikke er det samme som et mellemrum på papiret.

Formater->Tabulatorer, indtast placering i cm fra venstre margin.

Et A4-ark er 21 cm bredt
Hvis du har 1 cm margin i venstre og højre side skal du afsætte 2 cm midt på papiret, til højre og venstre margin til de 2 flyers du vil ved siden af hinanden.
Dette betyder at der er 17 cm tilbage af A4 arket som divideres med 2. Altså 8,5 cm til hver flyer.
Tabulatorstoppet skal således placeres 10,5 cm fra papirets venstre margin. (8,5 cm til den venstre flyer + 2 cm margin midt på papiret)

Den vertikale opdeling må du styre manuelt. Der er ingen funktioner i Wordpad, der kan gøre det lettere for dig.
03. marts 2004 - 14:56 #2
Et alternativ kunne være at benytte et grafikprogram til opsætningen. Om ikke andet har du Paint.

Gem filen og indsæt den 2*2 gange i et Wordpad-dokument.

Her er heller ikke den store hjælp at hente til størrelse og placering; men eksperimenter med det, så kan det faktisk lykkes, at få et hæderligt resultat på denne måde.
Avatar billede symantec Nybegynder
03. marts 2004 - 21:48 #3
ok, jeg prøver mig frem.
Tak erikjuul