Avatar billede symantec Nybegynder
03. marts 2004 - 03:47 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Formatere min harddisk?

Jeg ved ikke rigtig om jeg for det første er havnet i den rigtige kategori, eller for den sags skyld om jeg har forklaret ordenetligt hvad jeg vil med mit spørgesmåls titel.

Men det jeg vil er at reinstallere min computer, så den bliver som da jeg fik den ind ad døren første dag, med en helt ren og perfekt windows xp.

Er der en der for 200 point gider ulejlige sig med at forklare det skridt for skridt hvordan jeg gør det?

Og du må gerne sære det ud i pap, da jeg ikke er den store IT haj.
03. marts 2004 - 04:03 #2
Læg Windows2000-CD'en i drevet, boot maskinen, og følg guiden, der starter automatisk.
Det er ikke særligt svært.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
03. marts 2004 - 05:17 #3
men hvorfor bruge win2k, hvis det er xp der skal på. xp´skiven kan også formatere.
Man kan dog få dataérne til med data recovery program, vil man undgå den mulighed, skal man bruge killdisk.
Men du skal lige ind i bios, og stille bootdevice, til cd-rom som 1.
derefter stikker du cdén i , genstarter, og følger vejl...O)
Avatar billede rebecca Novice
03. marts 2004 - 08:16 #4
Brug denne guide du skal bare vælge nyinstallation og så lade den overskrive din gamle installation.

Mvh.Rebecca

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede rebecca Novice
03. marts 2004 - 08:17 #5
I punkt 4 vælger du "L"
Avatar billede espersen Novice
03. marts 2004 - 09:05 #6
MEN lov mig at du har hentet SP1a + kritiske updates til XP INDEN du går i gang - og gemmer de updates på fx. D-drevet eller på en CD-rom ! Ellers er du meget modtagelig for virus, trojanere og det der er værre !
Avatar billede symantec Nybegynder
03. marts 2004 - 11:10 #7
espersen. Kan man ikke bare downloade de nyeste critical opdates lige bagefter, inden du rigtigt bruger din pc?
så er man fri for det rod du snakker om:-)?
Avatar billede rebecca Novice
03. marts 2004 - 11:14 #8
ikke for at blande mig i espersen kommentar men jo det kan du godt men som han skriver har du så risikoen for virus, trojanere og det der er værre
Avatar billede symantec Nybegynder
03. marts 2004 - 11:42 #9
Rebecca-> Du skriver: 5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

Men det er da ikke at starte på en helt frisk er det?
Jeg vil gerne have min comp som en nyfødt igen:-)

Jeg havde en ven der engang gjode det for mig, og bagefter skulle jeg have insalleret alle programmerne igen.
Det er den slags reonstallation jeg er ude efter.

Hvordan kommer jeg ind i bios by the way?
Avatar billede espersen Novice
03. marts 2004 - 11:46 #10
SP1a indeholder en række program- og sikkerhedsrettelser som du IKKE bør undvære. Den fylder godt nok ca. 126 mb - men det er jo bare at hente den 1 gang.

Installer dem efter at have installeret XP og INDEN du går på Internettet, da du ellers risikerer diverse virus/orme (blasterormen fx.)

Sp1a : http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp
Kritiske Updates : http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da
Avatar billede rebecca Novice
03. marts 2004 - 11:56 #11
guiden er oprindeligt lavet til en repair af xp, men hvis du som jeg skriver vælger "L" i punkt 4 vil du få formateret din pc og dermed få en ny Install hvor du efterfølgende skal installere div.programmer
Avatar billede symantec Nybegynder
03. marts 2004 - 21:39 #12
Ok. Men det vil jeg da prøve:-)

Sidste spørgesmål. Hvordan kommer jeg ind i bios og hvad præcis skal jeg ændre?

Læg et svar alle der vil have point...
Avatar billede espersen Novice
03. marts 2004 - 21:42 #13
under opstarten skal du nok taste "Del" eller "F2" (lidt afhængig hvilken model du har)

Under en af menuerne er det noget der hedder noget i retning af:
1. boot device (og er nok sat til Floppydrevet) - det skal ændre til CD-rom'en
Avatar billede symantec Nybegynder
03. marts 2004 - 21:43 #14
7th. det ser også godt ud, det du ahr skrevet i det gamle spørgesmål må man sige:-)
Avatar billede symantec Nybegynder
03. marts 2004 - 21:43 #15
Tak for hjælpen allesammen:-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. marts 2004 - 21:45 #16
Hvis ikke han kan boote på en CD, mon så ikke harddisk står før CD drevet? :-)

Det er sådan set ligegyldtigt hvordan resten står - bare sørg for at harddisken kommer bagefter CD-ROM drevet, så er du kørende.