02. marts 2004 - 23:26Der er
13 kommentarer og 2 løsninger
reflekteret lys
hej m jer
jeg r i gang m at lave en lille scene m noget lys i, jeg vil gerne lave en spot light der reflekteres når den rammer en glasvæg, således at reflektionen ka ses på en anden væg, men v ik hvordan d skal laves....help!!!
Med kunstig intelligens skaber HP’s nye OmniBook X 14 en unik og skræddersyet brugeroplevelse målrettet dem, der ønsker høj ydeevne og intelligente funktioner
Det kraever en lysbergning der er mere avanceret end 3D Studio Max's default render (ScanLine). Det du skal havde fat i, er en Radiocity Render! Til det kan jeg kun anbefale Brazil. I de nyere versioner af 3D Studio Max, er der vist en saadan render med, det kan vaere at de kan gore det!
Der er selvfolgelig altid kreative omveje, naar vi snakker om rendering. Hvis du ikke er s[ interesseret i realisme i dine billeder, kan du bar lade en anden lyskilde, lyse som din reflektionslys! Det kraever dog lidt snilde, men det burde nu sagtens kunne lade sig gore. Paa hver lyskilde i 3D Studio Max er der en Include/Exclude knap, hvor du kan bestemme om nogen objekter i scenen skal tage effekt fra gaeldende lys eller ej. Med den kan du jo eventuelt fravaelge alt paa naer vaeggen den skal lyse op som reflektion!
hej zerohero, tak for dit svar, men radiocity render r d noget man skal ændre i "Assign Renderer"? for jeg har kun default scanline og VUE file renderer, hvordan får man fat i den der radiocity renderer? jeg plejer også at bruge radiocity når jeg f.ex lave neonlys med selvlysende materialer, men d r ik d du tænker på vel?
Den render jeg snakker om er Brazil, og er en Radiocity Render. Det vil sige at den beregner lys og lys/reflektioner som i den virklige verden! Det tager dog langt længere tid at rendere med Radiocity teknologi men du får tilgængæld en en yderst positiv dramatisk ændring af dine billeder. Brazil bliver produceret af en organisation der kalder sig selv for SplutterFish: http://www.splutterfish.com På deres side kan du så en idé om hvor god Brazil egentligt er! Brazil er en plugin til 3D Studio Max (også Lightwave og Maya)! Den koster dog en masse knapper, men der findes en Beta version (Test ting) der kan benyttes gratis! Jeg mener den kan downloades fra deres egen side, ellers har jeg den! Dog kommer der til at stå "Brazil" på alle dine renderinger men det er heldigvis oppe i hjørnet og ødelægger derfor ikke selve billedet!
zerohero>>> Detalje måske, men alligevel: Jeg tror ikke Brazil bruger radiosity til at beregne GI. Så vidt jeg husker bruger den Photon Mapping og Monte Carlo sampling?
131421>>> 3ds max 6 har Mental Ray indbygget. Den kan gøre hvad du efterlyser.
zerohero>>> tusind tak for din hjælp, jeg vil lige prøve at lege lidt Brazil renderer, jeg synes du har fortjent de 200 point.
i11uzion>>> hej, jeg vil li si tak, men jeg kan desværre ik gi dig pointene af en anden underlig grund. men jeg ka godt oprette et andet spm, så du kan få de der point, hva sir du t d??
i11uzion>> "Photon Mapping is a rendering technique which can render indirect illumination and caustics, lighting effects generally called RADIOSITY or global illumination!"
Hmmm, jeg bukker mig gerne hvis jeg tager fejl, men jeg tvivler stadig på det du siger og det der står på det link. Han sætter også radiosity og global illumination som synonymer, hvilket jeg heller ikke helt kan få til at stemme overens, da radiosity ikke tager højde for f.eks. caustics. Jeg ville nærmere kalde radiosity for en måde at beregne den diffuse del af global illumination. Photon mapping derimod kan både lave diffuse bounces og (igen) caustics.
Jeg roder mig vist ud i ting jeg desværre ikke har 100% styr på (langtfra), men indtil videre holder jeg på det jeg selv siger.
Jeg skal også indrømme, at jeg ikke er 100% sikker på min sag! Manden kan jo, som os andre, tage fejl, da der er en masse gloser indenfor 3D rendering, der engang imellem kan være svære at skelne mellem hinanden! Men fakta er, at uanset betegnelsen, det ser det fantastisk realistisk ud! :))
Men en ting er sikker, Brazil er en Ray Tracer Engine, hvor Phonton Mapping er en avanceret videre udvikling! Faktisk er det en dansker der opfandt Phonton teknikken Henrik Wann Jensen, der desuden er nomineret til en Oscar, for at havde udviklet en specielt realistisk shader til: "The Lord of The Rings"!
Det er rigtigt at Brazil er en rigtig god render, men som i11uzion også skriver så er der i Max6 nu en render som hedder MentalRay. Jeg har lige læst en test af en række forskellige renders (Brazil, MentalRay, Final Render, Vray m.fl.) og samlet ud fra en række forskellige parametre fik MentalRay flest point .. men Brazil er rigtig godt med, og mht. brugervenlighed så scorede Brazil højest så vidt jeg husker. Jeg skal se om jeg kan finde linket.
.. og en yderligere fordel er desuden at du får Mental Ray med i Max6 pakken, hvor Brazil skal købes separat. Splutterfish (der laver Brazil) har netop udgivet deres anden Beta af Brazil som hedder Brazil Rio (den koster ikke noget men har nogle begrænsninger bl.a. kan den kun rendere ud i omkring max. 700 x 600 eller deromkring).
.. og en sidste ting, Brazil laver rigtig flotte renderinger, og selv om den ikke 100% matcher MentalRay så synes jeg at MentalRay er noget svær/besværlig at gå til og derfor få til at give de flotte resultater som den er i stand til. Samtidig er der virkelig mangel på gode tutorials til MentalRay for Max (medfølgende dokumentation er ikke særlig dybgående).
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.