Avatar billede 131421 Nybegynder
02. marts 2004 - 23:26 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

reflekteret lys

hej m jer

jeg r i gang m at lave en lille scene m noget lys i, jeg vil gerne lave en spot light der reflekteres når den rammer en glasvæg, således at reflektionen ka ses på en anden væg, men v ik hvordan d skal laves....help!!!

tak

hilsen
mike
Avatar billede zerohero Nybegynder
03. marts 2004 - 10:33 #1
Det kraever en lysbergning der er mere avanceret end 3D Studio Max's default render (ScanLine). Det du skal havde fat i, er en Radiocity Render! Til det kan jeg kun anbefale Brazil. I de nyere versioner af 3D Studio Max, er der vist en saadan render med, det kan vaere at de kan gore det!

Der er selvfolgelig altid kreative omveje, naar vi snakker om rendering. Hvis du ikke er s[ interesseret i realisme i dine billeder, kan du bar lade en anden lyskilde, lyse som din reflektionslys! Det kraever dog lidt snilde, men det burde nu sagtens kunne lade sig gore. Paa hver lyskilde i 3D Studio Max er der en Include/Exclude knap, hvor du kan bestemme om nogen objekter i scenen skal tage effekt fra gaeldende lys eller ej. Med den kan du jo eventuelt fravaelge alt paa naer vaeggen den skal lyse op som reflektion!

Jeg haaber det kunne hjaelpe dig lidt paa vej!

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede 131421 Nybegynder
03. marts 2004 - 14:12 #2
hej zerohero, tak for dit svar, men radiocity render r d noget man skal ændre i "Assign Renderer"? for jeg har kun default scanline og VUE file renderer, hvordan får man fat i den der radiocity renderer? jeg plejer også at bruge radiocity når jeg f.ex lave neonlys med selvlysende materialer, men d r ik d du tænker på vel?
Avatar billede zerohero Nybegynder
03. marts 2004 - 15:21 #3
Den render jeg snakker om er Brazil, og er en Radiocity Render. Det vil sige at den beregner lys og lys/reflektioner som i den virklige verden! Det tager dog langt længere tid at rendere med Radiocity teknologi men du får tilgængæld en en yderst positiv dramatisk ændring af dine billeder. Brazil bliver produceret af en organisation der kalder sig selv for SplutterFish: http://www.splutterfish.com På deres side kan du så en idé om hvor god Brazil egentligt er! Brazil er en plugin til 3D Studio Max (også Lightwave og Maya)! Den koster dog en masse knapper, men der findes en Beta version (Test ting) der kan benyttes gratis! Jeg mener den kan downloades fra deres egen side, ellers har jeg den!
Dog kommer der til at stå "Brazil" på alle dine renderinger men det er heldigvis oppe i hjørnet og ødelægger derfor ikke selve billedet!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
03. marts 2004 - 17:17 #4
zerohero>>> Detalje måske, men alligevel: Jeg tror ikke Brazil bruger radiosity til at beregne GI. Så vidt jeg husker bruger den Photon Mapping og Monte Carlo sampling?

131421>>> 3ds max 6 har Mental Ray indbygget. Den kan gøre hvad du efterlyser.
Avatar billede 131421 Nybegynder
05. marts 2004 - 12:57 #5
zerohero>>> tusind tak for din hjælp, jeg vil lige prøve at lege lidt Brazil renderer, jeg synes du har fortjent de 200 point.

i11uzion>>> hej, jeg vil li si tak, men jeg kan desværre ik gi dig pointene af en anden underlig grund. men jeg ka godt oprette et andet spm, så du kan få de der point, hva sir du t d??
Avatar billede i11uzion Nybegynder
05. marts 2004 - 13:17 #6
131421>>> Mange tak skal du ha, men ellers tak - det går nok :]
Avatar billede zerohero Nybegynder
09. marts 2004 - 14:02 #7
Mange tak for points!

i11uzion>> "Photon Mapping is a rendering technique which can render indirect illumination and caustics, lighting effects generally called RADIOSITY or global illumination!"

ville bare lige dokumentere at jeg har ret naar jeg siger at Brazil bruger Radiosity i sine renderinger! Kilde: http://www.ypoart.com/tutorials/Photon-Mapping.htm
Avatar billede i11uzion Nybegynder
09. marts 2004 - 18:33 #8
Hmmm, jeg bukker mig gerne hvis jeg tager fejl, men jeg tvivler stadig på det du siger og det der står på det link. Han sætter også radiosity og global illumination som synonymer, hvilket jeg heller ikke helt kan få til at stemme overens, da radiosity ikke tager højde for f.eks. caustics. Jeg ville nærmere kalde radiosity for en måde at beregne den diffuse del af global illumination. Photon mapping derimod kan både lave diffuse bounces og (igen) caustics.

Jeg roder mig vist ud i ting jeg desværre ikke har 100% styr på (langtfra), men indtil videre holder jeg på det jeg selv siger.
Avatar billede zerohero Nybegynder
09. marts 2004 - 18:53 #9
Jeg skal også indrømme, at jeg ikke er 100% sikker på min sag! Manden kan jo, som os andre, tage fejl, da der er en masse gloser indenfor 3D rendering, der engang imellem kan være svære at skelne mellem hinanden! Men fakta er, at uanset betegnelsen, det ser det fantastisk realistisk ud! :))
Avatar billede zerohero Nybegynder
09. marts 2004 - 18:57 #10
Men en ting er sikker, Brazil er en Ray Tracer Engine, hvor Phonton Mapping er en avanceret videre udvikling! Faktisk er det en dansker der opfandt Phonton teknikken Henrik Wann Jensen, der desuden er nomineret til en Oscar, for at havde udviklet en specielt realistisk shader til: "The Lord of The Rings"!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
09. marts 2004 - 19:52 #11
Yes sir, jeg er helt enig i dine sidste to posts... :]

Og jeg tror ikke han nøjes med at være nomineret - har han ikke fået Oscaren ?
Avatar billede osborne Nybegynder
10. marts 2004 - 17:29 #12
Det er rigtigt at Brazil er en rigtig god render, men som i11uzion også skriver så er der i Max6 nu en render som hedder MentalRay. Jeg har lige læst en test af en række forskellige renders (Brazil, MentalRay, Final Render, Vray m.fl.) og samlet ud fra en række forskellige parametre fik MentalRay flest point .. men Brazil er rigtig godt med, og mht. brugervenlighed så scorede Brazil højest så vidt jeg husker. Jeg skal se om jeg kan finde linket.
Avatar billede osborne Nybegynder
10. marts 2004 - 17:32 #13
.. og en yderligere fordel er desuden at du får Mental Ray med i Max6 pakken, hvor Brazil skal købes separat. Splutterfish (der laver Brazil) har netop udgivet deres anden Beta af Brazil som hedder Brazil Rio (den koster ikke noget men har nogle begrænsninger bl.a. kan den kun rendere ud i omkring max. 700 x 600 eller deromkring).
Avatar billede osborne Nybegynder
10. marts 2004 - 17:34 #14
.. og en sidste ting, Brazil laver rigtig flotte renderinger, og selv om den ikke 100% matcher MentalRay så synes jeg at MentalRay er noget svær/besværlig at gå til og derfor få til at give de flotte resultater som den er i stand til. Samtidig er der virkelig mangel på gode tutorials til MentalRay for Max (medfølgende dokumentation er ikke særlig dybgående).
Avatar billede osborne Nybegynder
10. marts 2004 - 17:37 #15
.. og på http://www.mentalimages.com står der lidt om MentalRay der følger med Max6.