Avatar billede martin_moth Mester
01. marts 2004 - 09:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Undo skal ikke virke på Zoom

Kan man ikke indstille AutoCAD til at IKKE at medtage zoom i sine handlinger, der kan undo'es

Altså, hvis jeg :

tegner en streg,
zoomer ud,
zoomer ind,
tegner en ny streg,

og så undoer, så skal første undo slette den sidste streg, og anden undo slette den første streg. Som det er nu, skal jeg trykke undo fire gange for at fortryde begge streger

Problemet er hvis man zoomer meget, og f.ekz. har et ortofoto knyttet på sin tegning, der gør zooming langsom, er det utroligt irreterende, hvis man vil undo et eller andet, at man skal igennem de ofte lange zoom-manøvrer man har lavet.

MicroStation tager IKKE zoom med i listen over handliger der kan undo's (ja, jeg kan bedre lide MicroStation ;o), kan man ikke det samme med AutoCAD?

(Acad 2000 eller Acad 2004)
Avatar billede dla Praktikant
01. marts 2004 - 10:22 #1
Jeg synes også det er hamrende irriterende at den tager zoom med i undoerne, men jeg tror desværre ikke der er noget at gøre ved det.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2004 - 10:28 #2
jeg lytter lige med, for jeg syntes også at det er mildest talt iriterende.
Avatar billede martin_moth Mester
01. marts 2004 - 10:42 #3
Findes der ikke et forum, en nyhedsgruppe, hvor der sidder rigtig hardcore AutoCAD nørder man kan spørge? Der er garanteret en løsning...
Avatar billede dla Praktikant
01. marts 2004 - 10:47 #4
Du kan spørge Autodesk, jeg fandt dette i et newsletter:

Lynn Allen Answers Your Questions
If you have a technical question or conundrum, who better to ask than our resident Technical Evangelist, Lynn Allen? Every month Lynn will select from your emails and offer sage advice with her trademark flair. Email your questions to dear.lynn@autodesk.com.

Men om hun svarer ved jeg ikke. Jeg skriver også lige og spørger hende.
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. marts 2004 - 10:52 #5
Avatar billede sorensfar Nybegynder
01. marts 2004 - 11:28 #6
Den funktion/mulighed du efterlyser i Acad findes ikke.
Du kan dog i nogle tilfælde komme ud over det med andre kommandoer.
Erase->Last vil fjerne en nytegnet ting af gangen lige så langt tilbage du ønsker, uden at påvirke dit view (men dur altså ikke, hvis det f.eks. er en move kommando du ønsker at fortryde).
Og omvendt, hvis du vil tilbage til et tidligere view, uden at det går ud over noget andet du lige har lavet, kan du bruge Zoom->Previous
Avatar billede martin_moth Mester
03. marts 2004 - 10:41 #7
sorensfar: Er du SIKKER på at den ikke findes - og kan det måske klares med en lisp-rutine?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
03. marts 2004 - 15:19 #8
martin moth-> Ja, den findes ikke - og nej, du kan ikke lave en rutine, fordi LISP er begrænset til kun at kunne udnytte de muligheder der ER i Acad.
Jeg selv bruger til gengæld en anden rutine, der er baseret på, at man kan gemme et view. Den rutine kan man da bruge, hvis det andet er et stort problem.
Altså lige inden man laver UNDO, trykker man f.eks. V1, og trækker derefter et vindue på skærmen. Herefter vil man altid kunne komme tilbage til netop dette view ved blot at trykke 1. (Jeg har op til 5 views, jeg kan definere og vende tilbage til ved at trykke 1-5, men det kan man selv bestemme). Ønsker man et andet "View 1" trykker man blot V1 igen og gentager.
Avatar billede martin_moth Mester
07. marts 2004 - 17:25 #9
OK...

Ringe, at man ikke kan slå det til fra. Hvorfor skiftede jeg dog fra MicroStation ;o)