Avatar billede theriz Nybegynder
28. februar 2004 - 18:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

usa videokamera

Min bror er i usa og derfor overvejer jeg at få ham til at købe et digitalt videokamera. Mit spørgsmål er om der er nogle tekniske problemer forbundet med det. Det jeg tænker på er spændingsforskellen (110 v og 220 v) og forskel i formatet: pal og ntsc. Mht til spændingskellen har jeg et andet apparat fra usa der er beregnet til begge og jeg skal således bare bruge et rejsestik herhjemme. Men hvad med formatet
Theriz
Avatar billede vistodk Nybegynder
28. februar 2004 - 18:40 #1
de bruger NTSC standard og det er ikke samme opløsning som I Europa, så du vil få store problemer med mindre du kun skal bruge det til computerbrug
Avatar billede vistodk Nybegynder
28. februar 2004 - 18:40 #2
forskellen i filformatet er Framerate og opløsning
Avatar billede theriz Nybegynder
28. februar 2004 - 18:43 #3
Vil det sige at kameraet vil være ubrugeligt og at jeg skal holde fingrene væk....?
Avatar billede tumben Novice
29. februar 2004 - 01:11 #4
du vil sikkert heller ikke umiddelbart kunne outputte...fra cameraet...til et tv..(hvis du vil se billederne på denne måde)
såvidt jeg ved laves US cameraer KUN med NTSC...og ikke som her ...hvor der båede er PAL og NTSC.....
spørgsmålet er om det i virkligheden bliver så meget billigere..in the long run..(garanti osv)
Avatar billede henninga Novice
29. februar 2004 - 01:25 #5
Det vil ikke være ubrugeligt da mange redigeringsprogrammer også kan bruge NTSC, men det vil give dårligere kvalitet fordi det skal konverteres til PAL og du vil få problemer hvis du benytter båndene i andre kameraer. Sagt simpelt; ikke en god idé.
Avatar billede theriz Nybegynder
29. februar 2004 - 11:11 #6
Tak for svarene. Det var ellers ærgerligt for det er faktisk meget billigere når jeg sammenligner priserne på edbpriser og nogle internetbutikker i us hvor man har mulighed for hente varen i en butik efter at den er bestilt over internettet (eller telefon).
29. februar 2004 - 11:53 #7
Hvis det er fx. et SONY, der bliver bestilt fra SONY-USA, så tror jag godt man kan bestille et PAL-kamera.
-Markedet er jo stort derovre, så udvalget er vel også bredt.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. marts 2004 - 11:44 #8
Bare et lille indlæg!

Et kamera er endten eller, de videoenheder vi bruger i Europa med mulighed for NTSC afvikling osv. kan kun lave en forholdsvis ringe konvertering og det vil aldrig være en reel NTSC afvikling. Hele problemet ligger i at vi har 50 hertz strøm hvor de har 60.
Et tvbillede er opbygget af horisontale linjer der alle dannes af en enkelt lille prik (som udgangspunkt) den lille prik fare fra øverste venstre hjørne og mod højre, når strømmen giver en impuls, hvilket den jo altså så gør 50 gange i sekundet, da hopper prikken ned og begynder på samme måde på den næste linje. Dermed opnåes 50 streger pr. sekund (også kaldet delframes) og dermed 25 reelle frames i sekundet. I USA er tallet naturligvis beregnet udfra deres strøm med 60 delframes i sekundet og det giver så 30 frames i sekundet. Det kunne man umiddelbart tro skulle give et bedre billede, men reelt set giver det en mindre vertikal opløsning, altså antallet af linjer.

Man skal så forestille sig at man vil afspille en film der er bare 1 sekund som eksempel.. (selvom det er urealistisk fungerer det for princippet)

1 sekund i usa fylder 60 strømimpulser, når det afvikles i europa får det istedet 50 strømimpulser på et sekund, og de sidste 10 impulser der mangler bliver altså taget i næste sekund. Dermed vil 1 sekunds video i teorien vare i 1.2 sekund - det gør jo ikke så meget som sådan, men det vil give små hak i billedet hele tiden da bærebølgen vil opføre sig mærkeligt - ses ved dårlig konvertering.

For sjov skyld kunne man gange 1.2 sekunder med 60 enheder for at finde forskellen på formaterne ved afspilning af 1 minuts video, og får så resultater 12 sekunder. Altså ender vi på ca. 2 minutter ved én times videoafvikling.

Derfor skal sådanne formater konverteres!