Avatar billede phpsessid Nybegynder
28. februar 2004 - 18:00 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

unikke uploadfiler

hvordan laves unikke uploadfiler, tænkte lidt på 20 tilfældige bogstaver foran filnavnet...

nogen der har et bedre forslag ?
under alle omstændigheder skal denne ændres...

move_uploaded_file($_FILES["singlefile"]["tmp_name"], $dist . $_FILES["singlefile"]["name"]);
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
28. februar 2004 - 18:13 #1
Hvad med et timestamp (år, måned, dag, time, minut, sekund)? Det er da rimeligt unikt.
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
28. februar 2004 - 18:15 #2
Det skal selvfølgelig være serverens tid, der skal bruges...
Avatar billede phpsessid Nybegynder
28. februar 2004 - 18:28 #3
ja oki, men hvordan sættes det ind i

move_uploaded_file($_FILES["singlefile"]["tmp_name"], $dist . $_FILES["singlefile"]["name"]);
Avatar billede googolplex Novice
28. februar 2004 - 18:32 #4
Enten:

$unixtimestamp = time();
$fra = $_FILES["singlefile"]["tmp_name"];
$til = $dist . $_FILES["singlefile"]["name"]) . $unixtimestamp;
move_uploaded_file($fra, $til);

Eller også tjekker du om filen allerede findes, hvis den gør omdøber du den til 'filnavn_2' osv.
Avatar billede croview Nybegynder
28. februar 2004 - 18:38 #5
<?
if($submit) {
mt_srand((double)microtime()*1000000);
$unlen=20;
$sn="";
$unchr="abcdefghjkmpqrstuvwxyzABCDEFGHJKMNPQRSTUVWXYZ123456789";
$chrlen=strlen($unchr);
for ($n=1; $n<=$unlen; $n=$n+1)
{
  $x=intval(($chrlen-1+1)*(mt_rand(0,10000000)/10000000)+1);
  $sn=$sn.substr($unchr,$x-1,1);
}
$uploaddir = "test/";
$uploadfile = "$uploaddir$sn".$_FILES['userfile']['name']."";
if (move_uploaded_file($_FILES['userfile']['tmp_name'], $uploadfile)) {
    print "Billedet blev uploaded.<br><br>";
} else {
    print "Der skete en fejl.<br><br>";
}
?>
<form enctype="multipart/form-data" action="<?=$PHP_SELF;?>" method="post">
<input name="userfile" type="file">
<input type="submit" name="submit" value="Upload">
</form>
Avatar billede phpsessid Nybegynder
28. februar 2004 - 18:41 #6
den laver en parseerror i:

$til = $dist . $_FILES["singlefile"]["name"]) . $unixtimestamp;

Parse error: parse error, unexpected ')' in f:\content\upload.php on line 78
Avatar billede croview Nybegynder
28. februar 2004 - 18:43 #7
hvis du skifter
$uploadfile = "$uploaddir$sn.".$_FILES['userfile']['name']."";
ud med
$uploadfile = "$uploaddir$sn".$_FILES['userfile']['name']."";

så får du et punktum efter random koden. altså f.eks: JuPT9DeZ6tNtp96K3sZR.filnavn.jpg
Avatar billede googolplex Novice
28. februar 2004 - 18:44 #8
$til = $dist . $_FILES["singlefile"]["name"] . $unixtimestamp;
Avatar billede croview Nybegynder
28. februar 2004 - 18:44 #9
hov nej, det er jo omvendt.
skift
$uploadfile = "$uploaddir$sn".$_FILES['userfile']['name']."";
ud med:
$uploadfile = "$uploaddir$sn.".$_FILES['userfile']['name']."";
Avatar billede phpsessid Nybegynder
28. februar 2004 - 18:49 #10
Denne duer ikke...

$unixtimestamp = time();
$fra = $_FILES["singlefile"]["tmp_name"];
$til = $dist . $_FILES["singlefile"]["name"] . $unixtimestamp;
move_uploaded_file($fra, $til);
Avatar billede googolplex Novice
28. februar 2004 - 19:09 #11
Nej, for jeg glemte lige, at det timestamp skal smides ind før extension (.), sorry.
Avatar billede phpsessid Nybegynder
28. februar 2004 - 19:26 #12
hvordan skal det så se ud ?
Avatar billede phpsessid Nybegynder
28. februar 2004 - 19:28 #13
Kan det ikke bare sættes ind foran filnavnet ?
Avatar billede googolplex Novice
28. februar 2004 - 19:55 #14
Jo, det kan det vel, har du prøvet ?

$til = $dist . $unixtimestamp . $_FILES["singlefile"]["name"];
Avatar billede phpsessid Nybegynder
28. februar 2004 - 21:01 #15
kommer med en meddelse:

Notice: Undefined index: singlefile in c:\usr\hp\content\upload.php on line 76

linie 76:

move_uploaded_file($_FILES["singlefile"]["tmp_name"], $dist . $_FILES["singlefile"]["name"]);