Avatar billede 131421 Nybegynder
18. februar 2004 - 04:30 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

skyggen ag vand

hej t jer cool drenge

jeg r i gang m at lave vand, men så nået jeg t d punkt, hvor jeg skal lave skyggen under vandet, jeg vil have at skyggen automatisk opdateres mens vandets bølge skifter. men v ik li hvordan d skal gøres? jeg har prøvet at bruge filter, men d skifter jo ik i takt m vandets bølger skifter...har i nogle gode ideer til d lort her? tusind tak!!!
Avatar billede zerohero Nybegynder
18. februar 2004 - 18:36 #1
Du kan indsætte en Map (Filter) på en lyskilde. Der er mange der har brugt denne trick til at få et fedt undervands skygge på eksempelvis et havbund og lign. Det du derfor kan gøre er at lade en lyskilde gælde KUN for vandet (Include/Exclude på din lyskilder) og lade alle andre lyskilde ignorere vandet (Exclude). Dermed har du delt lyskilderne op i 2 dele, og med en lille smule snilde kan det sagtens gøres således at ingen bemærker det!

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede osborne Nybegynder
18. februar 2004 - 19:23 #2
Godt trick zerohero beskriver dvs. sætte et projektor map på din lyskilde (f.eks. en directional light).

Blot en ekstra kommentar: Du kan så f.eks. animere Phase og stille på turbulence (for at få adgang til dette map skal du blot dragge den som instance over i din material editor).

En helt anden ting .. for en god undervands effekt kan du yderligere anvende lidt tåge (rendering > env > atmosph > fog .. og evt. sætte en Fog med gradient.. og så på animere Phase på den gradient map vi bruger.

Håber det kan hjælpe
Avatar billede 131421 Nybegynder
19. februar 2004 - 10:28 #3
hej, tusind tak for jeres gode forslag!!!! d hjalp!!!