Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 16:44 Der er 63 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til valg af digital kamera

Davs i rummet :)

Med fare for at lyder noller, tager jeg alligevel chancen :)

Jeg skal bruge et digitalkamera, men har absolut intet forstand på det skidt.
Jeg har  lyttet mig frem til at det skal indeholde ca dette:

4-6 Mb pixel?
3x optisk zoom
Auto focus

Dertil SKLAL jeg have genopladelige batterier med og oplader
Desuden hørte jeg noget om at en stor hukommelse er vigtigt?

Håber det er til at udlede hvad jeg mener *G*
Prisen er ikke vigtig, men mere jeg får noget jeg kan bruge til noget :)

Mvh Ird
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. februar 2004 - 16:47 #1
kik ind på http://www.dpreview.com der finder du oplysninger om alle de digitalcameraer der findes. på http://www.dpreview.com  kan du sammenligne cameraer
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 16:49 #2
Hej

Det er fint med links, men ville gerne have nogle erfaringer og gode råd
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2004 - 16:50 #3
Kameraet vil jeg ikke komme ind på, men lidt hjælp til batterier kan du da få:

Køb 2 sæt batterier så du altid har et opladet sæt med i tasken, samt dem der sidder i kameraet.

Her er det billigst hvis det er almindelige AA størrelser, så du kan købe nogle gode batterier forholdsvis billigt. Køb ikke nogen på under 1800 mAH, helst nogen på 2000 eller over, da et digitalkamera suger grimt meget strøm.
4 stk. bør ikke koster over 100 kr.

Køb en oplader der kan tage 4 batterier ad gangen, og kan oplade hurtigt (under 6 timer for 4 stk AA)

Køber du den lille nok vil du også opleve at den er rar at have med ude og rejse :)

Jeg vil ikke anbefale hukommelseskort under 128 MB, da det hurtigt bliver for lille hvis du tager billeder i fuld opløsning.
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 16:51 #4
Jeg har et efterhånden aldrende kodak cx4200, og må sige jeg er yderst tilfreds med det!

Generelt har jeg et godt indtryk af Kodak, så det var måske værd at kigge på.

Flere i min omgangskreds har Canon, både Ixus v2 og Powershot 40 har kørt fint for dem i et par år nu.
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 16:53 #5
Dejligt med indlæg :)

Lillemor snakker om de har et i storcenteret i Aalborg ligenu, måske ved en af jer hvilket hun mener, om det er noget værd :)

Kodak har jo siden min barndom for 100 år siden stået for kvalitet ja, så har overvejet dette :)

Men ville gerne vide hvad jeg skal kigge efter
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2004 - 16:54 #6
Jeg har et Canon Powershot A40 og det giver røde øjne på 50% af blitz-billederne. Også selvom jeg bruger rødøjefunktionen.

De nyere Canon skulle ikke være helt så slemme, blitzen sidder simpelthen for tæt på linsen på mit kamera.
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 16:56 #7
jeg synes selv at dette er totalt lækkert, men kender intet til det irl: http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=1840&pq-locale=en_US
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 16:56 #8
Ok er der også noget det hedder rødøjefunktionen på et kamera *GG*
Damn man bliver klogere hver dag *G*
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 16:58 #9
De fleste har ligefrem en indbygget rødøje formindskende blitz :)

Min far nikker da jeg spørger ham om røde øjne på hans A 40, så der har el barto helt ret.
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 16:58 #10
Ser nice ud ja og holder de specifikationer jeg har med
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 17:00 #11
http://www.digitalmagasinet.dk/showcam.asp?ID=153 mere info om det kodak.

Ser ud til at have masser af info om forskellige kameraer
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. februar 2004 - 17:01 #12
Jeg er til Sonys 717 eller 828 (har selv et 717 men skifter snart til 828). her får du cameraer med en Carl Zeiss linse, meget god zoom m.m. et kamera der faktisk kan konkurrere med de digitale spejlreflexcameraer (med mindre du spør en virkelig entusiast) Prisen er lidt i den høje ende, men kan du "nøjes" med 717 på 5 Mpixel så kan du faktisk få den for rimelige penge
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:02 #13
lækker sag helt sikkert :)

Der står Intern (32MB) + Secure Digital .... er det meget til et cam?
Avatar billede cdc Novice
16. februar 2004 - 17:02 #14
Har selb et gamel cybershot F55E Som jeg købte for 4-5 år siden og som har taget perfekte billeder, dog er det kun på 1.2 Mb pix.
Købte så et Canon Powershot som elbarto, og er faktisk aldrig blevet tilfreds med det. Kvaliteten af billederne var ikke så god.
Ny har jeg så invisteret i et Sony Cyber-shot DSC-F828 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43304.
Det fine med Sonys cameraer er at de bruger Carl Zeiss optik som nok er et af de bedste mærker.
Det nye Kamera er super duper, dog koster det også en del. Køb aldrig camera udelukkende med digital zoom, det kan man ikke bruge til noget, det skal være optisk zoom også
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:02 #15
buffer--->link?
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. februar 2004 - 17:02 #16
fidusen ved dpreview er at du faktisk kan se billeder taget af amlindelige mennesker med de forskellige kameraer samt høre kritik af dit valgte kamera. Når du har udvalgt et par kandidater, så kik de negative udmeldinger igennem for hvert kamera, det vil give dig et godt billed af hvilke problemer og svage sider du vil møde
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 17:03 #17
32 er ikke meget, og da slet ikke i den opløsning. Men så kan du købe SD udvidelseskort. Har selv et på 64 mb, det rummer va 70 billeder i 2 mp.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2004 - 17:03 #18
Et vigtigt spørgsmål er også hvad du har at gøre godt med i hård valuta :)
Avatar billede cdc Novice
16. februar 2004 - 17:03 #19
bufferzone-> vi er enige, så ikke dit før jeg skrev selv :o)
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 17:04 #20
barto> Hvis du vidste hvad han kan spise for i en kantine på en skoledag, ville du vide at prisen er ligegyldig :D
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:05 #21
Som sagt er prisen ikke alfa og omega og er åben for pris.
Men 7000 er da en smule :)
popsy-->okay der lærte jeg så noget mere *G*
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:05 #22
*LOOOOL*
Avatar billede cdc Novice
16. februar 2004 - 17:08 #23
sony 717 koster rundt regnet en 5500
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:10 #24
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22724

Er dette til at puste grise op i?? :)
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2004 - 17:11 #25
Hvis du lige kender en der skal til USA kan Canon EOS-D300 købes for omkring 1000 dollars, inklusive linse. Det er næsten halv pris i forhold til herhjemme :P
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:11 #26
Dem kender jeg ikke mange af el barto *G*

Findes der et link til sony 717
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:14 #27
omkring Sony hørte jeg at deres optik er god, men lcd'n er godt nok RINGE (langsom opdatering)
Avatar billede espersen Novice
16. februar 2004 - 17:14 #28
Min svigerfamilie har 3 af den Sony (2 * P9 og 1 P10) - alle er meget glade for dem. Jeg har selv haft dem i hænderne og de er ret nemme at betjene + tager udemærkede billeder!

/cdc er inde på noget vigtigt: linsen !!  Det er virkelig værd at undersøge nærmere (bare spørg enhver fotograf)
Avatar billede cdc Novice
16. februar 2004 - 17:15 #29
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:19 #30
Okay konklusion er altså:
Kodak DX7630

Sony Cyber-shot DSC-F828

eller Sony Cyber-shot DSC-F717
Avatar billede espersen Novice
16. februar 2004 - 17:19 #31
overvej dog nøje hvilken størrelse/vægt du vil kunne holde ud at slæbe rundt på - men du har jo heller ikke fortalt hvad det skal bruges til ...
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 17:20 #32
Evt. tag en tur ud i en kamerabutik, og føl dig lidt frem, der er kæmpestor forskel på hvordan de liffer i hånden!
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 17:20 #33
liffer = ligger* Godnat :-/
Avatar billede espersen Novice
16. februar 2004 - 17:21 #34
Vi slæbte rundt på en stor Olympus på en sommerferie : den bliver sgu hjemme frem over !
Avatar billede cdc Novice
16. februar 2004 - 17:22 #35
Jeg har et lille digital kamera købt hos TDC for 299. laver billeder i 640x480 i en helt ok kvalitet Bruges kun til snapshots, når jeg er på tur eller dyrker sport (golf), er lige til at have i baglommen, er på størrelsen med et kreditkort, dog lidt tykkere
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:22 #36
Du kan sgu selv være liffer *G*

Espersen--> jeg skal/må da ikke slæbe rundt på det :)
Det er hende den bette fede...øhhhh dejlig kæreste jeg har... _)
Avatar billede simonsen-peter Nybegynder
16. februar 2004 - 17:29 #37
Jeg ville vælge det kodak kamera som popsy linker til 17:00:36 eller en mindre model. Men når det er sagt vil jeg lige nævne at jeg selv er ejer af et Kodak cx 6330 med 3,1 mega pixel, og har ikke noget at sætte en finger på - her tænker jeg på billedkvaliteten, tager virkelig gode billeder med gode varme farver. Har set andre digital kameraer hvor billedkvaliteten er langt ringere selv med 1 - 2 mill pixel mere end mit, samt at farverne er mere "kolde" at se på - svært at forklare, men det er noget med farvesammensætningen - Kodak har jo arbejdet med foto apparater ligeså længe jeg kan huske.
Avatar billede espersen Novice
16. februar 2004 - 17:29 #38
*G*  jaja ; jeg kan godt forestille mig dig med et motherfuckerstortkamera om halsen; i et par sandaler hastigt på vej mod en isbar.... (duknakket selvfølgelig)
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 17:30 #39
Og konen bagefter med pisken? :P
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:31 #40
Så så så espersen *GG*
Jyder genere ikke hinanden
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:31 #41
Det var pokkes så enig I to er *G*
Avatar billede grunken Nybegynder
16. februar 2004 - 17:32 #42
*looool*

nu er den skisme for skæg den her tråd *G*
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:34 #43
JA! Tænk sig at en seriøs tråd udvirkler sig til jeg både bruger sandaler, er duknakket og får pis at madammen *G*
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 17:35 #44
hmm, ked af at sige det Lars, men pis og pisk? Der er altså forskel, (uden at ville gøre mig klog på jeres forhold)!! :D
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:47 #45
*LOL* stavefejl er hermed gratis!!!!
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 17:59 #46
hvad siger I til en olympus C450??
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 18:00 #47
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 18:10 #48
hmm, det kan jeg slet ikke finde på den side?
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 18:11 #49
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 18:12 #50
yeps, fandt det. Umiddelbart lever det op til dine krav, anmeldelserne på edbpriser er lidt sparsomme, men ikke ligefrem negative.

Hvad er det for noget med et specielt batteri mon?
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 18:15 #51
http://www.digitalmagasinet.dk/showcam.asp?ID=103 kan se her at det bruger 2 ganske alm batterier, det andet er nok ekstraudstyr så.
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 18:17 #52
hmm måske er det den model jeg tager :)

Det koster 3000 i Aalborg men 1900 på bb
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 18:21 #53
Ville være rart hvis folk smed et svar :)
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 18:23 #54
Hukommelse: xD-PictureCard  <-- den type kort kender jeg ikke, undersøg altid hvad udviddelseshukommelse koster før du køber kameraet!
Avatar billede simonsen-peter Nybegynder
16. februar 2004 - 18:27 #55
;o) - overvej nu det kodak kamera en gang til. Ikke fordi jeg er sponseret af dem, men fordi jeg har en far, der har arbejdet 33 år som pressefotograf og han siger der kun er to mærker der dur Kodak eller Nikon. :o)
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 18:31 #56
mangler svar fra alle andre
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2004 - 18:37 #57
Vil ikke ha' dine point ;)
Avatar billede ird Praktikant
17. februar 2004 - 09:32 #58
indløber der ikke flere svar fra dem der deltog??
Avatar billede cdc Novice
17. februar 2004 - 09:52 #59
Behøver ikke points
Avatar billede ird Praktikant
17. februar 2004 - 13:05 #60
Hm nå man så deler jeg bare mellem dem der har smidt et svar, selvom flere fortjener point :)

Tak til alle for deltagelse, og rød
Avatar billede ird Praktikant
17. februar 2004 - 13:09 #61
kan ikke acceptere svar ligenu :))

E har vist en bug! Vender tilbage senere
Avatar billede ird Praktikant
17. februar 2004 - 13:09 #62
rød=råd
Avatar billede ird Praktikant
17. februar 2004 - 13:25 #63
Det gik helt i ged.... Kan I ikke selv ordne det med point så, for her fucker der op :)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2004 - 14:40 #64
Hvordan kan eksperten lave 2 accepterede svar fra bufferzone? Der er vist lidt ged i systemet :D
Avatar billede ird Praktikant
17. februar 2004 - 16:30 #65
:D