Avatar billede overloaded Mester
05. februar 2004 - 10:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Er en almindelig router nok som firewall

Hej, flere jeg snakker med om sikkerhed til computere siger at det er mok bare at have en router og ingen firewall.
Men jeg mener ikke det er nok.
Man kan jo stadigvæk se ens ip'er.
Både fra computeren og routeren.
Hvad mener i.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2004 - 10:18 #1
Det kommer vel litt an på en del forskjellige faktore:

1. Hva slags router er det ? En NAT router ? En filtering router ?
2. Hva slags brukermiljø er det som finnes på innsiden av routeren ? Er det bare du selv som er brukeren, eller dreier det seg kanskje om et driftsmiljø der det kanskje kan finnes like mange potensielle hackere på innsiden som på utsiden av routeren ?

Mener at spørsmålet ikke kan besvares særlig bra uten at det spesifiseres litt mer.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2004 - 10:23 #2
Nå.. spørsmålet står i rubrikken personlige firewalls ..

Da kan man vel legge til grunn at det dreier seg om en standard NAT router.

I så tilfelle så vil vel denne i praksis vanligvis gi noenlunde den samme sikkerhet som en hardware firewall. Noe av grunnen til dette er at det brukes intene adresser på innsiden som ikke kan adresseres via internett slik at en hacker ikke vil rekke lengere inn enn til inngangen til NAT routeren.

En NAT router gir selvfølgelig ingen sikkerhet i forhold til angrep som kommer inne fra eget LAN. På for eksempel en skole eller et bibeliotek så kan det vel være nettop her angrepene kommer.
Avatar billede overloaded Mester
05. februar 2004 - 10:38 #3
Jeg mener at hvis man køber en router til 500 kr. som erstatning for firewallen, så vil  det slet ikke være nok.
Så er det da næsten bedre at installere Linux på en anden computer og bruge den som firewall.